سینماسینما، یزدان سلحشور:
روز اول جشنواره ۹۷، «چارسو» سانس اول نداشت. سانس دوم، در چند سالن برگزار شد به شکل همزمان؛ استقبال از مستند «بهارستان خانه ملت» بابک بهداد بیشتر بود؛ مستندی جمع و جور و زیادی جمع و جور! خیلی چیزها را نشان داد که از مشروطیت نمیدانستیم -یا لااقل من نمیدانستم- که مهمترینشان این بود که جنگ میان محمدعلیشاه و مشروطهخواهان، اول از طرف مشروطهخواهان رادیکال شروع شد که به ترور نافرجام او هم انجامید؛ با این همه به خیلی چیزها هم نپرداخت که همه میدانستند مثل حضور شیخ فضلالله نوری در مشروطه اول و بعد دشمنی او با مشروطه دوم در استبداد صغیر و دادگاه و اعداماش. در مورد وقایع منجر به کودتای ۲۸ مرداد هم، گفت و نگفت! در مورد انقلاب ۵۷ هم؛ بعد هم تمام؛ از انقلاب به این سو را به «سپیدخوانی» سپرد. فیلم پر است از ریزگفتارها و زیرگفتارها. بگذارید اسماش را بگذاریم هوشمندی کارگردان در دور زدن خطِ قرمزها. مثال جالب توجهاش طلب استخاره محمدعلیشاه است برای به توپ بستن مجلس؛ نتیجه استخاره را راوی به ما نمیگوید! اما به توپ بستن مجلس را به دستور شاه میبینیم.
سانس سوم اختصاص داشت به «درخونگاه» سیاوش اسعدی که فیلم قبلیاش را دوست داشتم:«جیببر خیابان جنوبی» که میگفتند بازسازی فیلمی دیگر بوده در امریکای لاتین ظاهراً.[دروغ چرا؟! ندیدم که قضاوت کنم اسماش هم یادآور اسم فیلمی کلاسیک بود که البته شباهتی به این فیلم نداشت.] فیلم با تشکر از مسعود کیمیایی شروع میشود بعدش هم انفجار دیالوگهای کیمیاییوار را در فیلم شاهدیم که تا حدی از ریتم تند فیلم کاسته اما خوشایند است. اگر دنبال خون و خونریزی و غیرت و این حرفها هستید، فیلم به شما «نه» میگوید! یک سکانس چاقوکشی بدون قتل دارد و یک سکانس بزن بزن و همین! فضا، همان جنوب شهر فیلمهای موج نو است. «سوته دلان» حاتمی هم در بخشی از فیلم جا خوش کرده همان طور که «قیصر» در سکانس تعقیب و گریز امین حیاییِ چاقو به دست. امین حیایی همچنان سعی میکند بازی در نقشهای متفاوت را تداوم بخشد و این به نظرم خیلی خوب است. فیلم به گمانم باید همانجایی که حیایی میآید و به شیشه خانه پانتهآ پناهیها سنگ میزند و او میآید نگاهش میکند، تمام میشد. بعدش [با همان معیارهای ساختی که فیلم به ما میدهد] زیاده است گرچه اسعدی سعی کرده با کشاندن حیایی به خانه و قرار دادنش روبروی هفتتیر اسباببازی پسربچه، به زیرگفتارهای متعدد کارش بیفزاید اما اسراف، خوب نیست حتی در پرداختن به زیرگفتارها!
سانس چهارم: مردی بدون سایه؛ فیلمی که با سکانس اولِ قتلاش به ما نوید فیلمی متفاوت را میدهد از علیرضا رئیسیان اما ادامه اش، ملودرام است و ملودرام است و ملودرام! با ریتمی کُند بدون «بُرونریزی تنش» از نماها. گذری هم به اسپانیا دارد. بگذارید کمی تخسبازی در بیاورم! شما جای من بودید فکر نمیکردید با حضور یک زن و یک مرد و یک بچه و کشاندن قصه به اسپانیا، کارگردان نیمنگاهی به فیلم آخر اصغر فرهادی دارد؟! حالا من نمیگویم چشم و همچشمیِ سینمایی اما شما که در دلتان میگویید!

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برترین بازیگران زن سال ۹۸ (۵)/ پانتهآ پناهیها، الناز شاکردوست
- بازیگران زن برتر سال ۹۸ (۱)/ شنا خلاف جریان؛ طناز طباطبایی، ژاله صامتی
- یک درخونگاه از دو «هنرمند»/ نگاهی به «درخونگاه»
- چرا امین حیایی در چند فیلم اخیرش موفق بود؟
- «سوئیچ پن»/ یادداشتی بر فیلم «مردی بدون سایه»
- اکران خصوصی درخونگاه / گزارش تصویری
- چهار فیلم جدید به سینماها میآیند
- اعلام زمان اکران فیلمی با بازی لیلا حاتمی و علی مصفا
- انتقاد مجید قاری زاده در مراسم بزرگداشتش از فیلم درخونگاه:به نظرم کارگردانش درخونگاه را نمیشناسد
- غربت در وطن/ نگاهی به فیلم «درخونگاه»
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- چه کسی ضربه فنی شد؟/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- صحبتهای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی / وقتی میتوان از ظرفیت سینما برای پیشرفت کشور استفاده کرد
- «تجلی اراده ملی»، سی و هفتمین دفتر جشنواره فیلم فجر را بست
- نگاهی به دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «قسم»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟