سینماسینما، یزدان سلحشور:
روز دوم چهارسو با «یلدا»ی مسعود بخشی شروع شد با ایده «بخشش بازماندگان مقتول» و در «شکل روایی» یک شوی تلویزیونی که آشکارا گوشه چشمی به «ماه عسل» دارد؛ فیلم، تا به حضور «عروس قاتل» جلوی دوربین تلویزیون برسد، خیلی کُند و بی حس و حال و کاملاً شبیه اثری تلویزیونی شروع میشود اما ناگهان، تا پایان فیلم اوج میگیرد و تنش، پشت تنش، ملالانگیزی آغازین را، تقریباً از حافظه تماشاگر پاک میکند؛ یک ملودرام سالم و جمع و جور و بیادعا و تماشاگرپسند. فقط اوایلاش میلنگد که کاش تا ورود عروس قاتل به صحنه، بازنگری شود مخصوصاً آن قسمتی که خواننده میآورند جلوی دوربین تلویزیونی. از مسعود بخشی پیش از این مستند درخشان «تهران انار ندارد» و داستانیِ پر سرو صدای «یک خانواده محترم» را شاهد بودهایم. احتمال میدهم که یلدا در اکران عمومی بسیار موفق ظاهر شود گرچه از عیوب فیلم، میتوان عدم یکدستی کیفی در بازیها را برشمرد.
«روزهای نارنجی» آرش لاهوتی؛ اولین اثر داستانی مستندسازی که کارنامهای غنی از جوایز برون و درونمرزی دارد و همین فیلم به روایت ویکیپدیای فارسی ظاهراً رکورد زده: «آرش لاهوتی برای فیلم سینمایی «روزهای نارنجی» اولین ساختهٔ بلند خود، جایزه بهترین فیلم جشنواره مانهایم آلمان با عنوان «سینماگر بزرگ تازهوارد» را دریافت کرد.همچنین جایزه فیپرشی (فدراسیون بینالمللی منتقدان سینما) و جایزه کلیسای جهانی به اولین ساخته بلند آرش لاهوتی اعطا شد.» با این همه به رغم انسجام شکلی و فیلمنامهای پرتنش و حضور یک هدیه تهرانی فوقالعاده جلوی دوربین، فیلم بسیار کُندیست؛ کُندیاش واقعاً آزاردهنده است حتی به عنوان یک کار پیشنهاددهنده از سینمای تجربی. این فیلم به ما نشان میدهد که «نامآوری» هدیه تهرانی در یک دوره طولانی سینمای ایران بیهوده نبوده و او بازیگر تواناییست که اکنون به پختگی قابل توجهی در کارش رسیده؛ کاش در مورد علی مصفای این فیلم هم میتوانستم همین حرف را بزنم اما مصفا مدتهاست که پشت دوربین و در مقام تهیهکننده بیشتر انرژی میگذارد تا جلوی دوربین و به عنوان بازیگر. مهران احمدی، همچنان جلوی دوربین، مثل الماس میدرخشد.
«جان دار» حسین امیری دوماری, پدرام پورامیری؛ یک فیلم گرم و خوشریتم و با بازیهای درخشان؛ مخصوصاً از فاطمه معتمدآریا و جواد عزتی و باز هم با ایده «بخشش» در قبال «قصاص» و با یک «پایان باز» که گرچه به تداوم داستان در ذهن مخاطب خاص کمک میکند اما به ساخت و شکل اثر که متعلق به سینمای بدنه پیشنهاددهنده است و به مخاطبان عامی که میتوانستند در اکران عمومی، این فیلم را به اثری رکوردشکن در جدول فروش بدل کنند، کمکی نمیکند البته باید به نویسندگان و کارگردانان اثر حق داد، چون برای پایان دادن به فیلم با این روند داستانی، دو انتخاب بیشتر نداشتند که یکی احتمالاً به بایگانی شدن فیلم میانجامید و دومی هم به تعویق اکراناش لااقل تا سه سال آینده. فیلم، خوب قصهاش را تعریف میکند و ریتم تند و مجذوبکنندهای دارد. معتمدآریا، همچنان فوقالعاده است و جواد عزتی به ما نشان میدهد که چگونه هیچ حد و مرزی، برای پیشروی در محدوده کارنامهاش قائل نیست.
«آشفتگی» فریدون جیرانی؛ فیلمی ناامیدکننده از ملودرامسازی کهنهکار، با ادغام ایدههایی برگرفته از «سرگیجه» هیچکاک، «آقای ریپلی بااستعداد»[چه نسخه رنه کلمان و چه نسخه آنتونی مینگلا و هر دو بر اساس رمانی ازپاتریشیا هایاسمیت] و «پستچی همیشه دو بار زنگ میزند»[در هر دو نسخه۱۹۴۶ تی گارنت و ۱۹۸۱ باب رافلسون]؛ بازیهایی ناامیدکننده از بازیگرانی که بازیهای گاه درخشانی را از آنان شاهد بودهایم. حتی مهران احمدی این فیلم هم نتوانسته از نسخهپیچی جیرانی برای این فیلم بگریزد. فضایی غیرِ بومی و داستانی غیرِ بومیتر و تحمیل ریتم ملودرام به اثری که هم میخواهد نوآر باشد هم معمایی و دلهرهآور و در هر دو، به خاطر فیلمنامهای بدطراحیشده و تحمیل استیلی میکانیکی به فیلم، ناموفق است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تحلیل روانشناسی فیلم ها در ایام نوروز /از حکایت دریا تا روزهای نارنجی و بنفشه آفریقایی
- «روزهای نارنجی» در شبکه نمایش خانگی + تیزر
- آمار فروش «روزهای نارنجی» در اکران آنلاین
- چرا «خورشید» به اسکار رفت
- روایتی نو از یک موضوع تکراری/ نگاهی به فیلم «یلدا»
- هدیه تهرانی، علی مصفا و مهران احمدی با «روزهای نارنجی» در اکران آنلاین + تیزر
- سینماسینما/ موقعیت سینمای ایران در شش ماه آخر سال در فرانسه
- جایزه بهترین کارگردانی اسکار ترکیه به مسعود بخشی برای «یلدا» رسید
- جایزه بزرگ مجله «اِل» به فیلم سینمایی «یلدا» از ایران رسید
- استقبال از «یلدا» در اکرانهای عمومی خارجی/ گزینه مناسب ایران در اسکار؟
- روزهای پرالتهاب/ نگاهی به فیلم «روزهای نارنجی»
- «یلدا» در فرانسه روی پرده میرود/ استقبال فرانسویها از پیش نمایش این فیلم
- کوتاه درباره پنج فیلم روی پرده و نمایش خانگی
- معرفی فیلمهایی از ایران که در جشنواره ورشو حضور دارند
- علی مصفا: هنروتجربه بسیار فقیرانه حرکت میکند و دائما در مظان اتهام است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد