در دومین روز از برنامه «دو قدم تا سیمرغ»، پوستر مستند «زنانی با گوشوارههای باروتی» رونمایی شد.
به گزارش سینماسینما، نخستین نشست معرفی فیلمها در دومین روز ویژه برنامه «دو قدم تا سیمرغ» به مستند سینمایی «زنانی با گوشوارههای باروتی» اختصاص داشت که با اجرای منصور ضابطیان و حضور رضا فرهمند، کارگردان، مرتضی شعبانی، تهیه کننده و فاطمه بنیادی، تدوینگر این اثر در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
رضا فرهمند در ابتدای سخنانش بیان کرد: «این مستند درباره خانم روزنامهنگاری است که در روزهای جنگ با داعش وارد میدان میشود و ما همراه با این خانم با زنانی روبرو میشویم که یا قربانی جنسی هستند یا همسران داعشی. ولی جالب اینکه من قبل از آغاز این پروژه اصلا به همکاری با این خانم فکر نمیکردم و برای تحقیقات میدانی به بغداد رفته بودم تا با یک خبرنگار آقا ملاقات کنم.»
وی افزود: «در بدو ورود وارد محلی شدیم که محل سکونت خبرنگاران بود و آنجا برای اولین بار خانم نور احلی را ملاقات کردم و به این نتیجه رسیدم که حضور یک زن خبرنگار در چنین شرایطی تاکنون تجربه نشده و این همکاری میتواند تاثیرگذارتر باشد. ایشان فعال اجتماعی است که کار خبری هم انجام میدهد.»

مرتضی شعبانی نیز درباره ویژگیهای این مستند اظهار کرد: «چهره جنگ خشن است و حضور یک خبرنگار زن که جنسی لطیف دارد تضادی ایجاد میکند که جذاب است. موضوعی که فرهمند انتخاب کرد با روایت یک زن خبرنگار واقعا دیدنی است.»
همچنین فاطمه بنیادی درباره همکاری خود با این پروژه و انتخاب عنوان مستند گفت: «در پس تولید و شکلگیری متن روایت، من تلاش کردم نگاه زنانه به فیلم داشته باشم و به همین خاطر دنبال المانهایی زنانه با زمینه جنگ بودیم. این عطر باروت و ترکیبش با گوشواره، ما را به این عنوان مطمئن کرد. زنانی که در جنگ هستند به قدری با فضای خشن آن عجین میشوند که تمام زنانگیشان را فراموش میکنند و پارادوکسی عجیب را به وجود میآورند.»
رضا فرهمند نیز اضافه کرد: «زنان برده جنسی داعش در اردوگاهی هستند که همسران داعشیها آنجا زندگی میکردند. وقتی در منطقه جنگ میشود برخی از داعشیها در جنگ یا کشته میشوند یا فرار میکنند و بعد از آن با خانوادههایی روبه رو میشدیم که همسر داعشیشان کنارشان نبود. مهمترین نکته این فیلم که همین خصلت باعث جهانی شدنش میشود اینکه با زنانی که نالان و پشیمان باشند، مواجه نیستید. اتفاقا در بخش زیادی از فیلم آنها اعتقاد دارند که داعش خوب است و ما داشتیم زندگیمان را میکردیم و از رفتنشان خیلی راضی نیستیم. این فیلم نفع سیاسی کشور یا ایدئولوژی خاصی ندارد و حرفها را با کمترین سانسور منتقل میکند.»

او افزود: «فیلمبرداری این مستند به مدت ۲ ماه در ۴۸ جلسه طول کشید و در جلسه آخر به دلیل اصابت خمپاره برخی دوستان ما مجروح شدند و متاسفانه یکی از همکاران عکاسمان را از دست دادیم و همان باعث شد در حالیکه تنها بخشی جزئی از کار مانده بود اما فیلم را ببندیم. صدابردار ما هنوز درگیر عواقب حادثه است اما همه جسورانه پای کار ایستادند. کل صحنه انفجار فیلمبرداری شد و صدابردارمان با اینکه همان لحظه موج انفجار گرفته بود اما کار را ادامه داد و تا یکساعت بعد از ماجرا گروه همچنان کار کرد و این پایان غیرقابل پیش بینی ما بود.»
در پایان این نشست، پوستر مستند «زنانی با گوشوارههای باروتی» توسط عوامل آن رونمایی شد.
عکس ها: فرناز عزیزی منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صدور پروانه نمایش برای دو فیلم سینمایی
- انتشار اولین تصاویر و لوگوموشن «لولی»
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «همه مردان رئیس جمهور» با صدای منصور ضابطیان
- منصور ضابطیان مهمان «رخ به رخ» میشود
- امیریل ارجمند کارشناس مهمان امشب «محاکات»
- آغاز پخش فصل دوم «محاکات» از امشب/ فرزین محدث مهمان ضابطیان میشود + تیزر
- «در همسایگی ماه» آماده نمایش شد
- مستند «زنانی با گوشوارههای باروتی» در برنامه «به اضافه مستند» روی آنتن میرود
- منصور ضابطیان خبر داد: «پنجشنبه جمعه» به ایستگاه پایانی رسید
- منصور ضابطیان درباره جشنواره سینماحقیقت مطرح کرد/ تماشای فیلم مستند در خانه اتفاقی مغتنم است
- اعضای هیات داوران جشنواره فیلمهای ایرانی استرالیا معرفی شدند
- هدایت هاشمی از نقشی که در سریال «نجلا» ایفا میکند، گفت/ برای اولین بار، یک نقش منفی
- شبنم مقدمی: حتی با رعایت پروتکلهای بهداشتی هم مدتی کار نخواهم کرد
- منصور ضابطیان مطرح کرد/ زنگ خطر برای تلویزیون به صدا در آمده است
- مهران غفوریان در برنامه ضابطیان: جایگزینی برای سیروس گرجستانی نداریم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





