سینماسینما، یاسمن خلیلی فرد
«به دنیا آمدن» یک فیلم رئالیستی خوش ساخت است که نحوه درست چینش رویدادها و انتخاب جنس روایت پردازی اش آن را به فیلمی رو به جلو در کارنامه فیلمسازی محسن عبدالوهاب تبدیل کرده است.
داستان «به دنیا آمدن» حول ایده ای ناب شکل می گیرد که تاکنون کمتر فیلمسازی به سراغش رفته است. کانون بحران در «به دنیا آمدن» بحران رابطه انسانی ا ست. فرهاد و پری در ابتدای فیلم زندگی آرامی دارند، اما اختلاف عقیده آن ها بر سر سقط یا عدم سقط جنینشان زندگی مشترک آن ها را دستخوش تغییراتی می کند. آن چه در فیلم باظرافت به تصویر درآمده، نه فقط اختلاف زوج پیرامون مسئله سقط است، بلکه کشمکش درونی زن که از منظر مسئله ای انسانی به پدیده سقط نگاه می کند نیز به زیبایی ترسیم می شود. علاوه بر خط داستان اصلی، درام متشکل از چند داستان فرعی هم هست که قرار است در نقاطی درست به داستان اصلی ملحق شوند و به برخی از چرایی های فیلم، انگیزه ها، کنش ها و تصمیمات آدم هایش پاسخ دهند. بحران کاری زن و مرد از جمله مهم ترین پیرنگ های فرعی داستان است که به عنوان یکی از اصلی ترین دلایل مرد برای تاکیدش بر سقط جنین تعریف می شود. عبدالوهاب می کوشد سیر دگردیسی زن را از موقعیت اولیه به موقعیت نهایی خردمندانه ترسیم کند و در عین حال منطق روایی کار را نیز حفظ کند. سیر تحول زن شاید تا حدودی سریع و ناگهانی به نظر بیاید. پری در آغاز فیلم بسیار مصر به سقط جنین است، اما به ناگاه تغییر عقیده می دهد و این تغییرعقیده نه به شکل تردید، بلکه در قامت قاطعیتی محتوم از سوی او برای ادامه بارداری به تصویر درآمده که شاید پذیرش این تحول ناگهانی برای مخاطب کمی دشوار باشد، اما نباید فراموش کرد فیلمساز در کنار داستان اصلی چند داستان فرعی هم داشته که باید به آن ها نیز به قدر کافی می پرداخته است. اگر داستانک گروه تئاتر و فیلم مستندی را که فرهاد مشغول ساختن آن است، به موازات مسئله بارداری زن دنبال کنیم، می توانیم خلق این آثار هنری و سختی هایی را که به خالقانشان تحمیل می کنند، از دیدگاهی استعاری بررسی کنیم. در هر دو داستان قرار است «زایش» و «تولد» اتفاق بیفتد، بنابراین فیلمساز با رویکردی هوشمندانه داستان های فرعی را با لحنی استعاری به موازات قصه اصلی پیش می برد تا مخاطب بسیاری از مفاهیم نهفته در درام را در لایه های زیرین متن آن جستوجو کند.
از دیگر محاسن «به دنیا آمدن» ریتم مناسب آن است. با آن که فیلم قرار نیست غافلگیری های متعددی داشته باشد، اما با ضرباهنگ درست و حذف زوایدش توانسته هم به آدم هایش نزدیک شود و هم مخاطب را با آن ها و دنیایشان همراه سازد.
«به دنیا آمدن» علاوه بر اجرای شسته رفته اش، بازی های درخشانش، شخصیت پردازی های درستش و فیلمنامه نسبتا کم حفره اش از این نظر فیلم قابل اعتنایی ا ست که یک مسئله مهم اجتماعی- انسانی را به واسطه درک درست فیلمساز از مناسبات، روابط و کشمکش های قشر متوسط جامعه مدرن امروزی با لحنی واقع گرایانه به تصویر کشیده و از ظرفیت دراماتیک خود بهدرستی بهره می برد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- الهام حسینزاده: «هنر و تجربه» به تمرکز پایگاهی، نمایشی و تبلیغاتی نیاز دارد
- کاوه مظاهری: نظم و تمرکز در اکران «هنر و تجربه» ضروری است
- هنروتجربه، شاهرگ حیاتی ورود به سینمای جهان
- اطلاعیه موسسه هنروتجربه در واکنش به تصمیم سازمان سینمایی/ قدردانی از سینماگران، امید به آینده
- افتتاح دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» با نمایش فیلم ژانگ ییمو
- اعلام اسامی فیلمهای حاضر در دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین»
- به همت موسسه هنروتجربه و سفارت چین در ایران؛ دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» برگزار میشود
- «بوتاکس» در گروه هنروتجربه اکران میشود
- اکران آنلاین دو فیلم از ۱۲ خرداد
- واکنش «هنروتجربه» به بیانیه داوران جشنواره فیلم فجر؛ نام سیمرغ «هنروتجربه» تغییر کند
- محسن عبدالوهاب: سینمای مستند نیازمند پژوهشی گسترده در مورد تاریخ خود است
- روایتی نو از یک موضوع تکراری/ نگاهی به فیلم «یلدا»
- سگها و آدمها/ نگاهی به فیلم «داگمن»
- حقایقی درباره جزیره رنگین به بهانه نمایش ویژه آن در گروه هنروتجربه
- عقرب/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالی است»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





