سینماسینما، یاسمن خلیلی فرد
آنچه تماشای فیلمی چون «دوباره زندگی» را به تجربهای لذتبخش بدل میکند، در کنار میزانسن درست، بازیهای روان و سناریوی متقاعدکنندهاش، موازنه جذاب میان تلخی و شیرینی در سیر روایت آن است. این تغییر لحن مداوم از اندوه و حزن به امید و شادکامی قطعا دشواریهای بسیاری را به فیلمساز تحمیل میکند.
فیلم درعین واقعگرا بودنش فراز و فرودهای دراماتیک خود را حفظ کرده و قادر است به احساسات تماشاگر چنگ بزند. درام فضای سردی دارد، اما فیلمساز اجازه نمیدهد این سرما ملالآور شود و درست در لحظاتی که آشناترین تصاویر از خزانِ زندگی زوج اصلی، کار را به سمت سردی و اندوه پیش میبرد، شوخیهایی کوچک و از جنس زندگی جای آن سردی را میگیرد و ملاحتی به کار میافزاید.
«دوباره زندگی» فیلم غافلگیریهای متعدد نیست و فیلمساز با نشانههای آشنایی که میکارد، همان تنها غافلگیری فیلم را هم که جان باختن پسر و عروس خانواده در تصادف است، پیش از وقوعشان لو میدهد، اما بااینحال همان از جنسِ زندگی بودن باعث میشود مخاطب به دنبال کردن آن تمایل داشته و دوست داشته باشد بداند در پایان چه سرنوشتی برای ریحان، اصلان و نوهشان رقم میخورد. با اینکه بیماریِ اصلان در قالب شوکی نهایی پکیج بدبختیهای زوج را کامل میکند، اما قدرت عنصر «زایش» همچنان در سراسر فیلم بر «زوال» و «مرگ» میچربد و زوج سالمند در عین ناامیدیشان همچنان روزنهای از امید را با خود حمل میکنند. شاید مقایسه چندان مورد انتظاری نباشد، اما «دوباره زندگی» گاه «مهر هفتم» برگمان را به یاد میآورد؛ نه از حیث سبک و ژانر، بلکه از این نظر که در بسیاری از سکانسهای «دوباره …» شاهد «جدال با مرگ» هستیم و این یادآور سکانس ماندگار «رقص با مرگ»ِ فیلم برگمان است. زن و مرد فیلم همانطور که مرد موکدا میگوید به سبب بیماریهایشان «یک پایشان لب گور است»، اما بارها مرگ را از خود میرانند، حتی پسر جوانشان را از دست میدهند، ولی سرانجام مرگ را شکست میدهند تا به نوه کوچکشان زندگی بخشند و همزمان او نیز موتور محرکی باشد برای زنده ماندن آنها! نوزاد همچنین به واسطه بیماری نسیانِ زن، به مرور برای او به پسر ازدسترفتهاش بدل میشود و در سکانس نهایی فیلم که اتفاقا درخشانترین بخش کار هم هست، نوع نگاه و بازی درونی گلاب آدینه اشاره به همین نکته دارد که زن شاید دیگر تشخیص نمیدهد مهتاب نوه اوست و او را امیرش فرض میکند. این پایانِ شاید تلخ درعین حال شیرین است و امیدبخش.
نمیتوان از «دوباره زندگی» نوشت و از بازیهای درخشان آن یاد نکرد. با توجه به آنکه بخش عمدهای از فیلم بر شخصیتهای آن استوار است، انتخاب بازیگرانی چون شمس لنگرودی (با منش شاعرانهاش) و گلاب آدینه (که استاد ایفای نقشهای متفاوت است) کمک میکند مخاطب بتواند به دنیای درونی این زوج کهنسال بیشتر نزدیک شود.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مراسم بزرگداشت شمس لنگرودی برگزار میشود
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه
- نقدی بر نمایش «هم این هم آن» و روایت تلخ فراموشی اصالت در عصر شهرت/ وقتی فالوئرها جای خاک صحنه را میگیرند
- نمایش «هم این، هم آن»؛ در مسیر تعامل، همدلی و تفاهم متقابل
- پیوستن علی مصفا، صابر ابر و شمس لنگرودی به «چشمهایش»
- در بیستمین شب کارگردان؛ نکوداشت گلاب آدینه برگزار میشود
- معرفی داوران دومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- بازیگران نمایش گلاب آدینه معرفی شدند
- جاودانگی صدا تا ابد/ به مناسبت سالگرد درگذشت محمدرضا شجریان
- بانوی محبوب من عامه پسند نیست /انگ به نمایش ها نچسبانیم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با جلیل فرجاد بازیگر نمایش «بانوی محبوب من»
- گفتگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با گلاب آدینه کارگردان نمایش «بانوی محبوب من»
- مفری برای رسیدن به جهان شادی/ نگاهی به نمایش «بانوی محبوب من»
- اجرای «بانوی محبوب من» گلاب آدینه با حضور فاطمه معتمدآریا آغاز شد
- «سفیدپوش» نماینده سینمای کوتاه ایران در اسکار ۲۰۲۲ شد/ پیام تبریک مدیرعامل انجمن سینمای جوانان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





