سینماسینما، رضا کیانیان:
۱- سازمان سینمایی را آقایان احمدینژاد و شمقدری تأسیس کردند تا بتوانند در آینده این سازمان را از وزارت ارشاد مستقل کنند و کنترل سینما را همهجانبه به دست بگیرند. بودجه مستقل، نظارت کامل و تولیدات سینمایی کاملا دولتی! همان راهی که برخی کشورها و در رأس آنها شوروی سوسیالیستی رفتند و با تمام کوششهایشان شکست خوردند. سینمای ایران در وزارت ارشاد یک معاونت داشت که تمام کارهای نظارتی را انجام میداد و برای نظارت و سانسورهای مرسوم کافی و وافی بود؛ ولی تفکر احمدینژادی چیزی بیشتر از این میخواست؛ یک سینمای کاملا دولتی و تبلیغاتی؛ سینمایی که مشخصا دستنشانده و تبلیغاتچی دولت است. اواخر دولتشان نیمی از راه را رفتند و سازمان سینمایی را بالاخره راه انداختند و به قول معروف یک هُل دیگر میخواستند که این سازمان را از وزارت ارشاد جدا کنند و کنترل کامل سینما را در دست بگیرند؛ اما بخت با ایشان یاری نکرد و از قدرت کنار گذاشته شدند. من این جمله آقای احمدینژاد را به یاد دارم که خطاب به سینماگران گفتند پولش را ما میدهیم و ما میگوییم چه بسازید!قاعدتا دولت آینده به احمدینژاد نخواهد رسید؛ اما همفکران ایشان در صف ایستادهاند؛ اگر دولت را به دست بیاورند، آن هُل دیگر را خواهند داد و سازمان سینمایی را از وزارت ارشاد مستقل خواهند کرد و سینمای پرافتخار ایران را که در جهان بهتنهایی در برابر قواعد سینمای آمریکا ایستاده است، نابود میکنند! روی سخن من با دولت فعلی است که ظاهرا با فربهکردن دولت مخالف است و در ضمن پشتیبان خصوصیسازی است.چرا سازمان سینمایی را منحل نمیکنند؟! احمدینژاد در شروع کار سازمان قدرتمند برنامه و بودجه را مثل آبخوردن منحل کرد و بودجه را هر کجا که دوست داشت، خرج کرد. شما چطور نمیتوانید این سازمان نوپا را منحل کنید؟من این موضوع را به آقایان وزرا و رؤسای سازمان سینمایی از آقای ایوبی به بعد، رودررو گفتم؛ ولی جواب قانعکنندهای نگرفتم. با انحلال این سازمان، هم دولت را کوچکتر میکنید و هم ریلگذاری برای دولتیکردن کامل سینما را از بین میبرید. من شش سال است این موضوع را پیگیری میکنم و متأسفانه هیچ جوابی نشنیدهام.
۲- مدرسه عالی سینما به چه درد ما سینماگران ایرانی میخورد؟
ما به اندازه کافی دانشکده دولتی و مدرسه خصوصی سینما داریم. در آن اوایل تأسیس از من هم مشورت خواستند. گفتم اگر میخواهید برای بالابردن سطح دانش سینماگران کارگاههایی با حضور سینماگران خارجی بگذارید، این را به خانه سینما محول کنید. بودجهای به خانه سینما بدهید و بگذارید اصناف سینمایی خودشان کارگاهها را برگزار کنند و اگر میخواهید شاگرد بگیرید و سینماگر پرورش دهید، مدارس سینمایی موجود را شناسایی کنید و بهعنوان نمونه به تعدادی از آنها کمک کنید تا کارشان را که همان تربیت سینماگر است، بهتر انجام دهند.
کار وزارت ارشاد و دولت تأسیس مدرسه نیست؛ بلکه صافکردن جاده برای مدارس موجود است. به جای این مدرسه پژوهشکده سینما تأسیس کنید تا برای خیل پرسشهای بیپاسخ سینمای ایران جواب پیدا کند. ما هنوز که هنوز است، نمیدانیم مشخصات سینمای ایران چیست؟ هنوز سینمای قبل از انقلاب را نمیشناسیم. هنوز موج نو را نمیشناسیم. هنوز نمیدانیم ضعف سینمای ما کجاست؟ هنوز نمیدانیم چرا یک فیلم میفروشد و مشابه آن نه! هنوز نمیدانیم چگونه سینمایمان را جهانی کنیم. هنوز نمیدانیم چگونه باید وارد بازار جهانی شویم و فروش جهانی داشته باشیم. هنوز نمیدانیم چرا جشنوارههای اروپایی فیلمهای ما را دوست دارند؟ هنوز نمیدانیم چرا بیشترین جوایز جهانی را از آنِ خود کردهایم؟ و دهها سؤال بیپاسخ دیگر که بیجواب ماندهاند. پژوهشکده سینما میتواند با برگزاری سمینارهای فصلی و دعوت از آگاهان امر ایرانی و خارجی و درخواست مقاله از ایشان، برای این سؤالات پاسخ پیدا کند و اهالی سینما و جامعهشناسان و منتقدان را وارد گفتوگو کند. دراینباره هم با همه وزرا و مسئولان سازمان سینمایی این شش سال و خانه سینما گفتوگو کردم؛ اما هنوز جوابی دریافت نکردهام. آقایان محترم وزیر ارشاد و آقای انتظامی، سرپرست سازمان سینمایی کشور، منتظر پاسختان هستم.
منبع: روزنامه شرق

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- استوری رضا کیانیان درباره وضعیت استادیوم آزادی
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- چه بودیم و چه شد!
- خاطرههای «خزاعی» از دورههای مختلف فجر/ «من آن محمد خزاعی نیستم!»
- انتصاب دبیر سی و ششمین دوره جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری