سینماسینما، رضا کیانیان:
۱- سازمان سینمایی را آقایان احمدینژاد و شمقدری تأسیس کردند تا بتوانند در آینده این سازمان را از وزارت ارشاد مستقل کنند و کنترل سینما را همهجانبه به دست بگیرند. بودجه مستقل، نظارت کامل و تولیدات سینمایی کاملا دولتی! همان راهی که برخی کشورها و در رأس آنها شوروی سوسیالیستی رفتند و با تمام کوششهایشان شکست خوردند. سینمای ایران در وزارت ارشاد یک معاونت داشت که تمام کارهای نظارتی را انجام میداد و برای نظارت و سانسورهای مرسوم کافی و وافی بود؛ ولی تفکر احمدینژادی چیزی بیشتر از این میخواست؛ یک سینمای کاملا دولتی و تبلیغاتی؛ سینمایی که مشخصا دستنشانده و تبلیغاتچی دولت است. اواخر دولتشان نیمی از راه را رفتند و سازمان سینمایی را بالاخره راه انداختند و به قول معروف یک هُل دیگر میخواستند که این سازمان را از وزارت ارشاد جدا کنند و کنترل کامل سینما را در دست بگیرند؛ اما بخت با ایشان یاری نکرد و از قدرت کنار گذاشته شدند. من این جمله آقای احمدینژاد را به یاد دارم که خطاب به سینماگران گفتند پولش را ما میدهیم و ما میگوییم چه بسازید!قاعدتا دولت آینده به احمدینژاد نخواهد رسید؛ اما همفکران ایشان در صف ایستادهاند؛ اگر دولت را به دست بیاورند، آن هُل دیگر را خواهند داد و سازمان سینمایی را از وزارت ارشاد مستقل خواهند کرد و سینمای پرافتخار ایران را که در جهان بهتنهایی در برابر قواعد سینمای آمریکا ایستاده است، نابود میکنند! روی سخن من با دولت فعلی است که ظاهرا با فربهکردن دولت مخالف است و در ضمن پشتیبان خصوصیسازی است.چرا سازمان سینمایی را منحل نمیکنند؟! احمدینژاد در شروع کار سازمان قدرتمند برنامه و بودجه را مثل آبخوردن منحل کرد و بودجه را هر کجا که دوست داشت، خرج کرد. شما چطور نمیتوانید این سازمان نوپا را منحل کنید؟من این موضوع را به آقایان وزرا و رؤسای سازمان سینمایی از آقای ایوبی به بعد، رودررو گفتم؛ ولی جواب قانعکنندهای نگرفتم. با انحلال این سازمان، هم دولت را کوچکتر میکنید و هم ریلگذاری برای دولتیکردن کامل سینما را از بین میبرید. من شش سال است این موضوع را پیگیری میکنم و متأسفانه هیچ جوابی نشنیدهام.
۲- مدرسه عالی سینما به چه درد ما سینماگران ایرانی میخورد؟
ما به اندازه کافی دانشکده دولتی و مدرسه خصوصی سینما داریم. در آن اوایل تأسیس از من هم مشورت خواستند. گفتم اگر میخواهید برای بالابردن سطح دانش سینماگران کارگاههایی با حضور سینماگران خارجی بگذارید، این را به خانه سینما محول کنید. بودجهای به خانه سینما بدهید و بگذارید اصناف سینمایی خودشان کارگاهها را برگزار کنند و اگر میخواهید شاگرد بگیرید و سینماگر پرورش دهید، مدارس سینمایی موجود را شناسایی کنید و بهعنوان نمونه به تعدادی از آنها کمک کنید تا کارشان را که همان تربیت سینماگر است، بهتر انجام دهند.
کار وزارت ارشاد و دولت تأسیس مدرسه نیست؛ بلکه صافکردن جاده برای مدارس موجود است. به جای این مدرسه پژوهشکده سینما تأسیس کنید تا برای خیل پرسشهای بیپاسخ سینمای ایران جواب پیدا کند. ما هنوز که هنوز است، نمیدانیم مشخصات سینمای ایران چیست؟ هنوز سینمای قبل از انقلاب را نمیشناسیم. هنوز موج نو را نمیشناسیم. هنوز نمیدانیم ضعف سینمای ما کجاست؟ هنوز نمیدانیم چرا یک فیلم میفروشد و مشابه آن نه! هنوز نمیدانیم چگونه سینمایمان را جهانی کنیم. هنوز نمیدانیم چگونه باید وارد بازار جهانی شویم و فروش جهانی داشته باشیم. هنوز نمیدانیم چرا جشنوارههای اروپایی فیلمهای ما را دوست دارند؟ هنوز نمیدانیم چرا بیشترین جوایز جهانی را از آنِ خود کردهایم؟ و دهها سؤال بیپاسخ دیگر که بیجواب ماندهاند. پژوهشکده سینما میتواند با برگزاری سمینارهای فصلی و دعوت از آگاهان امر ایرانی و خارجی و درخواست مقاله از ایشان، برای این سؤالات پاسخ پیدا کند و اهالی سینما و جامعهشناسان و منتقدان را وارد گفتوگو کند. دراینباره هم با همه وزرا و مسئولان سازمان سینمایی این شش سال و خانه سینما گفتوگو کردم؛ اما هنوز جوابی دریافت نکردهام. آقایان محترم وزیر ارشاد و آقای انتظامی، سرپرست سازمان سینمایی کشور، منتظر پاسختان هستم.
منبع: روزنامه شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- چه بودیم و چه شد!
- خاطرههای «خزاعی» از دورههای مختلف فجر/ «من آن محمد خزاعی نیستم!»
- انتصاب دبیر سی و ششمین دوره جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
- درخواست از وزیر ارشاد برای تعطیل نکردن انجمن صنفی عکاسان تئاتر ایران/ حمید جبلی: ما در حال زندگی با مرگ هستیم!
- تصمیمات دوگانه در پی حادثه تروریستی کرمان؛ سازمان سینمایی اکران آثار کمدی را تعطیل کرد، انجمن سینماداران تمامی سینماها را!
- آیین یادبود بیتا فرهی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد/ پاسداشتی برای بانوی خاص سینمای ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
آخرین ها
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری
- تریلر قسمت هشتم منتشر شد؛ «مامویت غیرممکن» با تام کروز پایان مییابد؟
- ستاره اسکندری: ساخت «خورشید آن ماه» مسئولیت اجتماعی من بود
- «سودابه»؛ فیلمی برخلاف ذائقهسازی مرسوم سینمای ایران
- سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند به شیوه «آکادمی» داوری میشود
- یادداشتی کوتاه در مورد تئاترِ ناصدا..
- درباره ساخته جدید علی عباسی/ امتحان نهایی «شاگرد»
- زندگینامه بیتا فرهی منتشر میشود
- هانس زیمر: خلق موسیقی برای فیلم «بلیتز» و چالشهای نوای جنگ جهانی دوم
- شکستِ دنباله «جوکر»؟ «جوکر: جنون مشترک» به نقطه صفر رسید
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- رالف فاینز و ژولیت بینوش بار دیگر همبازی می شوند