سینماسینما، رضا کیانیان:
۱- سازمان سینمایی را آقایان احمدینژاد و شمقدری تأسیس کردند تا بتوانند در آینده این سازمان را از وزارت ارشاد مستقل کنند و کنترل سینما را همهجانبه به دست بگیرند. بودجه مستقل، نظارت کامل و تولیدات سینمایی کاملا دولتی! همان راهی که برخی کشورها و در رأس آنها شوروی سوسیالیستی رفتند و با تمام کوششهایشان شکست خوردند. سینمای ایران در وزارت ارشاد یک معاونت داشت که تمام کارهای نظارتی را انجام میداد و برای نظارت و سانسورهای مرسوم کافی و وافی بود؛ ولی تفکر احمدینژادی چیزی بیشتر از این میخواست؛ یک سینمای کاملا دولتی و تبلیغاتی؛ سینمایی که مشخصا دستنشانده و تبلیغاتچی دولت است. اواخر دولتشان نیمی از راه را رفتند و سازمان سینمایی را بالاخره راه انداختند و به قول معروف یک هُل دیگر میخواستند که این سازمان را از وزارت ارشاد جدا کنند و کنترل کامل سینما را در دست بگیرند؛ اما بخت با ایشان یاری نکرد و از قدرت کنار گذاشته شدند. من این جمله آقای احمدینژاد را به یاد دارم که خطاب به سینماگران گفتند پولش را ما میدهیم و ما میگوییم چه بسازید!قاعدتا دولت آینده به احمدینژاد نخواهد رسید؛ اما همفکران ایشان در صف ایستادهاند؛ اگر دولت را به دست بیاورند، آن هُل دیگر را خواهند داد و سازمان سینمایی را از وزارت ارشاد مستقل خواهند کرد و سینمای پرافتخار ایران را که در جهان بهتنهایی در برابر قواعد سینمای آمریکا ایستاده است، نابود میکنند! روی سخن من با دولت فعلی است که ظاهرا با فربهکردن دولت مخالف است و در ضمن پشتیبان خصوصیسازی است.چرا سازمان سینمایی را منحل نمیکنند؟! احمدینژاد در شروع کار سازمان قدرتمند برنامه و بودجه را مثل آبخوردن منحل کرد و بودجه را هر کجا که دوست داشت، خرج کرد. شما چطور نمیتوانید این سازمان نوپا را منحل کنید؟من این موضوع را به آقایان وزرا و رؤسای سازمان سینمایی از آقای ایوبی به بعد، رودررو گفتم؛ ولی جواب قانعکنندهای نگرفتم. با انحلال این سازمان، هم دولت را کوچکتر میکنید و هم ریلگذاری برای دولتیکردن کامل سینما را از بین میبرید. من شش سال است این موضوع را پیگیری میکنم و متأسفانه هیچ جوابی نشنیدهام.
۲- مدرسه عالی سینما به چه درد ما سینماگران ایرانی میخورد؟
ما به اندازه کافی دانشکده دولتی و مدرسه خصوصی سینما داریم. در آن اوایل تأسیس از من هم مشورت خواستند. گفتم اگر میخواهید برای بالابردن سطح دانش سینماگران کارگاههایی با حضور سینماگران خارجی بگذارید، این را به خانه سینما محول کنید. بودجهای به خانه سینما بدهید و بگذارید اصناف سینمایی خودشان کارگاهها را برگزار کنند و اگر میخواهید شاگرد بگیرید و سینماگر پرورش دهید، مدارس سینمایی موجود را شناسایی کنید و بهعنوان نمونه به تعدادی از آنها کمک کنید تا کارشان را که همان تربیت سینماگر است، بهتر انجام دهند.
کار وزارت ارشاد و دولت تأسیس مدرسه نیست؛ بلکه صافکردن جاده برای مدارس موجود است. به جای این مدرسه پژوهشکده سینما تأسیس کنید تا برای خیل پرسشهای بیپاسخ سینمای ایران جواب پیدا کند. ما هنوز که هنوز است، نمیدانیم مشخصات سینمای ایران چیست؟ هنوز سینمای قبل از انقلاب را نمیشناسیم. هنوز موج نو را نمیشناسیم. هنوز نمیدانیم ضعف سینمای ما کجاست؟ هنوز نمیدانیم چرا یک فیلم میفروشد و مشابه آن نه! هنوز نمیدانیم چگونه سینمایمان را جهانی کنیم. هنوز نمیدانیم چگونه باید وارد بازار جهانی شویم و فروش جهانی داشته باشیم. هنوز نمیدانیم چرا جشنوارههای اروپایی فیلمهای ما را دوست دارند؟ هنوز نمیدانیم چرا بیشترین جوایز جهانی را از آنِ خود کردهایم؟ و دهها سؤال بیپاسخ دیگر که بیجواب ماندهاند. پژوهشکده سینما میتواند با برگزاری سمینارهای فصلی و دعوت از آگاهان امر ایرانی و خارجی و درخواست مقاله از ایشان، برای این سؤالات پاسخ پیدا کند و اهالی سینما و جامعهشناسان و منتقدان را وارد گفتوگو کند. دراینباره هم با همه وزرا و مسئولان سازمان سینمایی این شش سال و خانه سینما گفتوگو کردم؛ اما هنوز جوابی دریافت نکردهام. آقایان محترم وزیر ارشاد و آقای انتظامی، سرپرست سازمان سینمایی کشور، منتظر پاسختان هستم.
منبع: روزنامه شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- حقیقتِ حذف/ وقتی حذف، جای گفتوگو را در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی میگیرد
- آغاز شمارش معکوس برای میزبانی فارس از جشنواره جهانی فیلم فجر
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- بماند به یادگار از دولت وفاق!/ نامه سرگشاده یک مستندساز به رئیس سازمان سینمایی
- خروج کانون کارگردانان سینما از شورای صنفی نمایش/ برای رائد فریدزاده متاسفیم
- بیانیه سازمان سینمایی در پی حمله به صداوسیما
- برگزاری فعالیتهای هنری تا اطلاع ثانوی لغو شد
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- استوری رضا کیانیان درباره وضعیت استادیوم آزادی
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





