جین فوندا ستاره کهنه کار سینما در سخنرانی مراسم گلدن گلوب خود از نقش قصهگویی در دنیای سینما گفت.
به گزارش سینماسینما، رسم است که برندگان جایزه افتخاری سیسیل بی. دمیل به کوچه پس کوچههای حافظه خود بروند و قسمتهای پررنگ دوران کاری خود را بازگو کنند اما جین فوندا بازیگر بزرگ سینمای آمریکا راه متفاوتی را در مراسم دیشب (۲۸ فوریه) جوایز گلدن گلوب که به صورت مجازی برگزار میشد، پیش گرفت.
فوندا در این مراسم به تجلیل و ستایش از آثار بازیگران و کارگردانانی که در این دوره نامزد شدهاند، پرداخت او همینطور در خاتمه خواستار این شد تا در هالیوود برای گفته شدن همه داستانها هدایت و رهبری بهتری صورت بگیرد.
متن سخنرانی فوندا در مراسم گلدن گلوب ۲۰۲۱:
از همه اعضای انجمن مطبوعات خارجی هالیوود متشکرم. من، من بابت دریافت این افتخار تحت تاثیر قرار گرفتهام. از شما متشکرم.
میدانید، ما یک جامعه قصه گو هستیم و در شرایط آشفته و بحرانی مانند این زمان، قصه گویی همیشه ضروری و واجب بوده است.
میدانید، داستانها روشی دارند که میتوانند قلب ها و ذهن های ما را تغییر دهند، آنها میتوانند به ما کمک کنند تا همدیگر را در نور تازه ای ببینیم، همدردی و همدلی داشته باشیم و قابلیت به رسمیت شناختن این موضوع که با وجود تنوع، ما در ابتدا انسان هستیم.
میدانید، در زندگی طولانی خودم تفاوت های زیادی دیدهام و گاهی اوقات برای درک و فهمیدن برخی از افرادی که ملاقات کردهام به چالش کشیده شدهام.
اما آشکار اگر قلب من پذیرا باشد و به زیر سطح و ظاهر قضایا نگاه کنم، با آنها احساس نزدیکی میکنم.
به همین دلیل است که همه چشمه های عظیم ادراک مانند بودا، (حضرت) محمد (ص)، عیسی مسیح، لائوتسه همه آنها با ما با داستان و شعر و استعاره حرف میزدند.
این گفته ها به دلیل اَشکال غیر خطی و غیر وابسته به مغز که هنر با آنها حرف می زند در یک فرکانس متفاوت هستند.
آنها انرژی جدیدی تولید میکنند که ما را تکان میدهد و به حالت دفاعی ما نفوذ میکنند و موجب می شوند بتوانیم آنچه را که ممکن است از دیدن و شنیدنش میترسیدیم، ببینیم و بشنویم.
درست در همین سال، فیلم «سرزمین آوارهها» به من کمک کرد تا حس عشق و علاقه به آوارگانی که در میان ما هستند، داشته باشم، «میناری» چشمان مرا به تجربه مهاجران که با واقعیتهای زندگی در یک سرزمین جدید سر و کار دارند، باز کرد.
و «یهودا و مسیح سیاه»، «تبرهای کوچک»، «ایالاتمتحده آمریکا در برابر بیلی هالیدی»، «ما رینی»، «یک شب در میامی» و دیگر فیلم ها همدلی من را نسبت به آنچه که به سیاهان می گذرد، عمیقتر کرده اند.
فیلم «رمی» به من کمک کرد تا احساس کنم که مسلمان آمریکایی بودن چه معنایی دارد.
«ممکن است تو را ویران کنم» به من یاد داد که خشونت جنسی را به شیوه ای دیگر در نظر بگیرم.
داستانها: آن ها واقعا میتوانند مردم را متحول کنند.
جین فوندا در پایان خواستار این شد تا حلقه تصمیم گیران برای ساخت فیلم ها و همینطور انتخاب قصه ها بزرگ تر شود.
منبع: صبا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تردید لئوناردو دیکاپریو درباره تصاحب هالیوود توسط هوش مصنوعی
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- کسی برای شهرت، تره هم خُرد نمیکند/ جورج کلونی از بزرگ کردن فرزندانش در هالیوود صرفنظر کرد
- بهدنبال محدود شدن آزادی در سینما و رسانه؛ جین فوندا، کمیته آزادی بیان علیه دونالد ترامپ را احیا میکند
- فهرست تهیهکنندگان هم عقب افتاد/ تعویق در اعلام نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ به دلیل آتشسوزی لسآنجلس
- ثبات فروش گیشه سینماهای ایتالیا در سال ۲۰۲۴
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ۱۷ فیلم برتر برای تماشای آنلاین در آذر ۱۴۰۳؛ از «بیتلجوس ۲» تا «ماریا»
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ آیا اعتیاد هالیوود به دنبالهها آینده سینما را میبلعد؟
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- اصغر فرهادی در لسآنجلس فیلم میسازد
- در روز همبستگی؛ نویسندگان بریتانیا در حمایت از اعتصاب در آمریکا به خیابان میآیند
- «سرزمین آوارهها» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- سینمای ایران جایگزین هالیوود در روسیه میشود؟
- سلبریتیها هم به داد «گلدن گلوب» نرسیدند/ افت شدید مخاطبان!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت





