جین فوندا ستاره کهنه کار سینما در سخنرانی مراسم گلدن گلوب خود از نقش قصهگویی در دنیای سینما گفت.
به گزارش سینماسینما، رسم است که برندگان جایزه افتخاری سیسیل بی. دمیل به کوچه پس کوچههای حافظه خود بروند و قسمتهای پررنگ دوران کاری خود را بازگو کنند اما جین فوندا بازیگر بزرگ سینمای آمریکا راه متفاوتی را در مراسم دیشب (۲۸ فوریه) جوایز گلدن گلوب که به صورت مجازی برگزار میشد، پیش گرفت.
فوندا در این مراسم به تجلیل و ستایش از آثار بازیگران و کارگردانانی که در این دوره نامزد شدهاند، پرداخت او همینطور در خاتمه خواستار این شد تا در هالیوود برای گفته شدن همه داستانها هدایت و رهبری بهتری صورت بگیرد.
متن سخنرانی فوندا در مراسم گلدن گلوب ۲۰۲۱:
از همه اعضای انجمن مطبوعات خارجی هالیوود متشکرم. من، من بابت دریافت این افتخار تحت تاثیر قرار گرفتهام. از شما متشکرم.
میدانید، ما یک جامعه قصه گو هستیم و در شرایط آشفته و بحرانی مانند این زمان، قصه گویی همیشه ضروری و واجب بوده است.
میدانید، داستانها روشی دارند که میتوانند قلب ها و ذهن های ما را تغییر دهند، آنها میتوانند به ما کمک کنند تا همدیگر را در نور تازه ای ببینیم، همدردی و همدلی داشته باشیم و قابلیت به رسمیت شناختن این موضوع که با وجود تنوع، ما در ابتدا انسان هستیم.
میدانید، در زندگی طولانی خودم تفاوت های زیادی دیدهام و گاهی اوقات برای درک و فهمیدن برخی از افرادی که ملاقات کردهام به چالش کشیده شدهام.
اما آشکار اگر قلب من پذیرا باشد و به زیر سطح و ظاهر قضایا نگاه کنم، با آنها احساس نزدیکی میکنم.
به همین دلیل است که همه چشمه های عظیم ادراک مانند بودا، (حضرت) محمد (ص)، عیسی مسیح، لائوتسه همه آنها با ما با داستان و شعر و استعاره حرف میزدند.
این گفته ها به دلیل اَشکال غیر خطی و غیر وابسته به مغز که هنر با آنها حرف می زند در یک فرکانس متفاوت هستند.
آنها انرژی جدیدی تولید میکنند که ما را تکان میدهد و به حالت دفاعی ما نفوذ میکنند و موجب می شوند بتوانیم آنچه را که ممکن است از دیدن و شنیدنش میترسیدیم، ببینیم و بشنویم.
درست در همین سال، فیلم «سرزمین آوارهها» به من کمک کرد تا حس عشق و علاقه به آوارگانی که در میان ما هستند، داشته باشم، «میناری» چشمان مرا به تجربه مهاجران که با واقعیتهای زندگی در یک سرزمین جدید سر و کار دارند، باز کرد.
و «یهودا و مسیح سیاه»، «تبرهای کوچک»، «ایالاتمتحده آمریکا در برابر بیلی هالیدی»، «ما رینی»، «یک شب در میامی» و دیگر فیلم ها همدلی من را نسبت به آنچه که به سیاهان می گذرد، عمیقتر کرده اند.
فیلم «رمی» به من کمک کرد تا احساس کنم که مسلمان آمریکایی بودن چه معنایی دارد.
«ممکن است تو را ویران کنم» به من یاد داد که خشونت جنسی را به شیوه ای دیگر در نظر بگیرم.
داستانها: آن ها واقعا میتوانند مردم را متحول کنند.
جین فوندا در پایان خواستار این شد تا حلقه تصمیم گیران برای ساخت فیلم ها و همینطور انتخاب قصه ها بزرگ تر شود.
منبع: صبا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فهرست تهیهکنندگان هم عقب افتاد/ تعویق در اعلام نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ به دلیل آتشسوزی لسآنجلس
- ثبات فروش گیشه سینماهای ایتالیا در سال ۲۰۲۴
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ۱۷ فیلم برتر برای تماشای آنلاین در آذر ۱۴۰۳؛ از «بیتلجوس ۲» تا «ماریا»
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ آیا اعتیاد هالیوود به دنبالهها آینده سینما را میبلعد؟
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- اصغر فرهادی در لسآنجلس فیلم میسازد
- در روز همبستگی؛ نویسندگان بریتانیا در حمایت از اعتصاب در آمریکا به خیابان میآیند
- «سرزمین آوارهها» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- سینمای ایران جایگزین هالیوود در روسیه میشود؟
- سلبریتیها هم به داد «گلدن گلوب» نرسیدند/ افت شدید مخاطبان!
- برندگان گلدن گلوب ۲۰۲۳ معرفی شدند/ موفقیت برای اسپیلبرگ و مکدونا
- تیم برتون از جشنواره لومیر جایزه گرفت/ عشق به هیولاها و آفرینش
- گلدن گلوب ۲۰۰ منتقد خارجی میپذیرد/ فقط برای رای دادن، نه عضویت
- فیلمسازی در عربستان رشد میکند/ پاداشها و طرحهای تشویقی برای سازندگان فیلم و سریال
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- «ماهی سیاه کوچولو» نه سفارشی است نه سیاسی/ حاشیهنگاری بر سال ۱۳۶۰
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نشست خبری جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- پاسخ دوبارهی امیر اثباتی به جواب سعید مستغاثی؛ گفتوگو ادامه دارد
- پاسخ سعید مستغاثی به یادداشت علی زرنگار؛ حکایت پوری فِش فِشو و نگهبانی از دایی جان ناپلئون
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ بزرگداشت بابک، والیزاده و الوند در افتتاحیه جشنواره
- در نشست خبری جشنواره فیلم فجر مطرح شد؛ جشنواره نباید محل تنبیه کسی قرار گیرد/ سیمرغ اقتباسی باز میگردد؟
- علی زرنگار کارگردان «علت مرگ: نامعلوم»: آقای مستغاثی در حدود تخصصتان سخن بگویید
- رئیس سازمان سینمایی مطرح کرد: پیشنهاد تغییر تاریخ جشنواره جهانی فجر/ ضرورت بازنگری در آییننامههای صدور مجوز
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ این هفت نفر و دنیایشان
- رونمایی رسمی از سامانه مدیریت هوشمند حملونقل همراه اول در نمایشگاه خودرو تهران
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- فیلم جدیدی به جشنواره اضافه نمیشود/ خروج فیلم نیکی کریمی از جشنواره فجر
- آغاز طرح ویژه فروش سیمکارت جوانان همراه اول با شمارههای جذاب
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- رونمایی همراه اول از بستههای ویژه عید مبعث به همراه هدایای دیجیتال
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
- زندهباد سینما/ مروری بر کارنامه مصطفی کیایی
- امضای تفاهمنامه همکاری بین همراه اول و بانک شهر
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- به کارگردانی دیوید آیر؛ برد پیت، بازیگر و تهیه کننده یک اکشن ماجراجویی میشود
- «چیزهای کوچک اینچنینی» بررسی میشود
- انتشار اثر عکاس ایرانی در کتاب فرانسوی
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام نامزدهای مسابقه تبلیغات سینمای ایران
- نشست خبری جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- واکنش کارگردان فیلم عزیز به اظهارات سعید مستغاثی در برنامه خط فرضی
- اعضای شورای سینمای ایران معرفی شدند
- نگاهی به انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»/ پیرمرد و دریا
- فوت آهنگساز جوان؛ امیر ملوکپور درگذشت
- نامزدی دو بازیگر فیلم علی عباسی در اسکار
- یک فیلم از کارگردان ایرانی در ساندنس/ آغاز جشنواره آمریکایی بعد از آتشسوزی لسآنجلس