یک مجسمهساز با بیان اینکه سردیس عباس کیارستمی در حاشیه نمایشگاه سنگ ساخته شده است، گفت: ساخت این اثر تا چند روز آینده به اتمام میرسد و قرار است در خانه سینما نصب شود.
به گزارش سینماسینما، رضا حسنزاده درباره ساخت سردیس زندهیاد عباس کیارستمی گفت: قرار بود در نمایشگاه بینالمللی سنگ که از ۲۸ تا ۳۱ تیرماه آغاز شده و بنا بوده در کنار نمایشگاه؛ مسابقه حجاری با قلم و چکش و یک ورکشاپ نیز برگزار شود؛ این مجسمه به نمایش درآید که درنهایت تعداد نفرات برای شرکت در این مسابقه به حدنصاب نرسید.
او افزود: ستاد برگزاری نمایشگاه تصمیم گرفت در کنار برگزاری نمایشگاه؛ پرتره زندهیاد کیارستمی به صورت نیمتنه ساخته شود و از من خواسته شد این کار را انجام دهم و پس از تکمیل به خانه سینما هدیه کنم.
این مجسمهساز با اشاره به متریال استفاده شده برای این سردیس گفت: این سردیس از سنگ سفید سیرجان تهیه شده و در مدت ۴ روزه نمایشگاه با قلم و چکش روی آن کار کردیم، البته کار به اتمام نرسید و به کارگاه منتقل شد تا کارهای پایانی روی آن انجام شود.
حسنزاده در پاسخ به این سوال که آیا این سردیس برای مراسم چهلم زندهیاد کیارستمی آماده رونمایی میشود، ادامه داد: این اثر حدود ۵ روز دیگر تکمیل میشود و پس از آن تصمیمگیریهای لازم برای انتقال آن و برگزاری مراسم رونمایی از آن انجام خواهد شد اما اینکه این اتفاق دقیقا چه روزی میافتد از آن باخبر نیستم.
او با اشاره به موافقت خانه سینما با نصب این سردیس تصریح کرد: به این دلیل که هم عضو انجمن سنگ و هم عضو انجمن مجسمهسازان ایران هستم و این دو انجمن هر کدام تشریفات جداگانهای دارند، این سردیس را به نمایندگی از همه هنرمندان تجسمی به خانه سینما هدیه میکنم.
این مجسمهساز علاقه شخصی خود به زندهیاد کیارستمی را بهانهای برای این حجاری و تهیه سردیس دانست و گفت: قرار بود این مجسمه در یک مدت زمان کوتاه و با قلم و چکش که دیگر منسوخ شده است و برای کارهای ظریفکاری کاربرد دارد، ساخته شود، به همین دلیل تصمیم گرفتند فقط سردیس را بسازیم. البته من تمایل داشتم که مجسمه کامل و تمام قد مرحوم کیارستمی را آماده کنم اما نشد. در جلسهای هم که با ابراهیم حقیقی و حمید شانس برگزار شد؛ نظر آنها هم این بود که تندیس کار شود.
حسنزاده ادامه داد: من هم با این موضوع موافق هستم و پیشنهاد دادم تا این سردیس در خانه سینما نصب شود و در یک فرصت مناسب تندیس مرحوم کیارستمی را نیز بسازم. البته برای ساخت تندیس قطعا به حمایتهای مالی نیاز داریم.
حسنزاده درباره نصب این سردیس در خانه سینما توضیح داد: پیشنهاد دادم در استند یا پایهای که قرار است برای سردیس درنظر گرفته شود توضیحاتی درباره ایدهلوژی و نگرش خاص او به زندگی به صورت گرافیکی حکاکی شود. البته هنوز پاسخ مشخصی درباره این موضوع داده نشده است.
او خاطرنشان کرد: زمانی که میخواهیم روی کاراکتر یک شخصیت کار کنیم. فیگور و اندام نشاندهنده بخشی از کاراکتر آن شخصیت است و بخشی دیگر در چهره، نوع نگاه و حالت صورت آن فرد نمایان میشود اما با توجه به اینکه یک سردیس که نیمتنه است را آماده میکنیم، قدرت مانور در فیگور و نشاندادن کامل کاراکتر را نداریم به همین دلیل میتوانیم از فضای استند برای این کار استفاده کنیم.
عباس کیارستمی متولد اول تیرماه سال ۱۳۱۹ در تهران، فیلمنامهنویس، تهیهکننده، کارگردان، کارگردانهنری، گرافیست، عکاس، شاعر و نقاش ایرانی بود. او که برای ادامه درمان بیماریاش به پاریس سفر کرده بود، در چهاردهم تیرماه سال جاری درگذشت.
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





