فیلم کوتاه «سفیدپوش» به نویسندگی و کارگردانی رضا فهیمی به عنوان فیلم منتخب بخش بینالملل جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران که رویداد مورد تایید آکادمی اسکار است، نمایندگی سینمای کوتاه ایران را در نودوچهارمین جایزه اسکار برعهده دارد.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، فیلم کوتاه «سفیدپوش» ساخته رضا فهیمی که سال گذشته جایزه بزرگ بخش بینالملل سیوهفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران را از آن خود کرد، طبق آییننامه آکادمی اسکار به عنوان نماینده سینمای کوتاه ایران در جمع فیلمهای کوتاه معرفی شده توسط جشنوارههای واجد شرایط آکادمی اسکار حضور خواهد داشت.
با توجه به قرارگرفتن جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران در فهرست فستیوالهای اسکارکوالیفاید، این جشنواره و سایر جشنوارههای حاضر در این لیست، طبق ضوابط اسکار میتوانند در بازه زمانی ۱ اکتبر همان سال تا ۳۰ سپتامبر سال بعد، فیلم کوتاه منتخب همان دوره از رویداد را به این آکادمی معرفی کنند. برهمین اساس فیلم کوتاه «سفیدپوش» به نویسندگی، تهیهکنندگی و کارگردانی رضا فهیمی که در دوره سی وهفتم، جایزه بزرگ بخش بینالملل را دریافت کرد، در اسکار ۲۰۲۲ حضور خواهد داشت.
گفتنی است نودوچهارمین اسکار در بخش فیلمهای کوتاه میزبان آثاری خواهد بود که در بازه زمانی یکم اکتبر ۲۰۲۰ تا پایان سپتامبر ۲۰۲۱ (۱۰ مهر ۱۳۹۹ تا ۸ مهر ۱۴۰۰) در جشنواره های مورد تایید اسکار منتخب و به این آکادمی معرفی شده باشند.
«سفیدپوش» براساس قصه «نعلبکی پنیر» نوشته محمدصالحعلا روایتگر داستان پیرزنی است که قالب پنیری را که خود درست کرده، به احمد پسربچه ده ساله میدهد تا احمد، پنیر و پیغام پیرزن را به پدرش برساند.
این فیلم که با حمایت انجمن سینمای جوانان ایران تولید شده است، پیش از این در رویدادهای بینالمللی مهمی همچون جشنواره «کلرمون فران» فرانسه، جشنواره «شورت شورتس» ژاپن(از فستیوالهای اسکارکوالیفاید)، جشنواره کونکورتو ایتالیا و… حضور داشته است. این فیلم همچنین در گروه پنجگانِ کوتاه از اواخر مهر ۱۴۰۰ در گروه هنروتجربه اکران خواهد شد.
رضا فهیمی کارگردان این اثر پیش از این نیز با فیلم «کودکان ابری»(تولید سال ۱۳۹۳) و دریافت جوایز متعدد از جشنوارههای معتبر داخلی و خارجی نظیر دو جایزه بهترین فیلم کوتاه بخش مسابقه آسیا و جایزه بزرگ جشنواره short shorts ژاپن درخشیده و در مسیر اسکار قرار گرفته بوده است.
وی از جمله فیلمسازان سینمای کوتاه ایران است که با دستمایه قراردادن قصههایی ساده و عامهفهم با استفاده از بازیگران بومی و کودکان، بر مفاهیم عمیق انسانی و اخلاقی، طبیعتمحور و جهانشمول تاکید میکند.
جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران با حضور در فهرست جشنوارههای مورد تایید اسکار که برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران رقم خورده است، فیلم منتخب جایزه بزرگ بخش بینالملل خود را در هر دوره به آکادمی اسکار معرفی خواهد کرد.
لازم به ذکر است فیلم منتخب این بخش، در دوره سی و هشتم جشنواره که ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ برگزار میشود، برای راهیابی به فهرست فیلمهای کوتاه حاضر در دوره نودوپنجم جایزه اسکار در سال ۲۰۲۳ معرفی خواهد شد.
پیام تبریک مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران به رضا فهیمی
سیدصادق موسوی به دنبال راهیابی فیلم کوتاه «سفیدپوش» به اسکار ۲۰۲۲ یادداشتی را در تبریک به رضا فهیمی نویسنده و کارگردان این اثر منتشر کرد.
در متن این یادداشت، آمده است:
«جناب آقای رضا فهیمی
با سلام و تبریک بابت توفیق اخیرتان؛
خرسندیم از اینکه شادمانی و جشن حضور جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران در فهرست جشنوارههای مورد تایید آکادمی اسکار را در اولین نوبت راهیابیمان، با معرفی یک فیلم ایرانی به این جایزه معتبر آغاز میکنیم. «سفیدپوش» فیلمی شاعرانه، ساده و دغدغهمند است که با دربرگیری مفاهیم اخلاقی و انسانی و برخوردار از بارقههای امیدبخش مبتنی بر معرفی فرهنگ و زیست بوم ایرانی، بیشک نماینده شایستهای برای سینمای ایران در اولین توفیق اسکارکوالیفاید بودن جشنواره تهران خواهد بود.
به امید توفیقات روز افزون و درخشش هرچه بیشتر جنابعالی، «سفیدپوش»، فیلم کوتاه و سینمای شریف ایران»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه
- بسته «پنجگان کوتاه» در سینماهای هنروتجربه اکران میشود
- روزگار سپریشده مردم سالخورده/ نگاهی به فیلم “دوباره زندگی”
- زمستان فصل آخر سال نیست/ نگاهی به فیلم «دوباره زندگی»
- سالخوردگی + امید = استیصال!/ نگاهی به فیلم «دوباره زندگی»
- گفتوگو با کارگردان «دوباره زندگی»/ اتمسفر قصه، نوع کارگردانی را تعیین کرد
- شنیدنِ دوباره یک ترانه عاشقانه شیرین/ نگاهی به فیلم «دوباره زندگی»
- ستار اورکی موسیقی «دوباره زندگی» را میسازد
- کارگردان «کودکان ابری»: هنر و تجربه امکان دیده شدن فیلمهای کوتاه را فراهم کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





