سینماسینما، محمد تقیزاده
در لغتنامه معنی کلمه تالان اینچنین آمده است: تالان: تاراج، چپاول، دزدی، غارت، لاش، نهب، یغما. مستند نیمهبلند «تالان» نیز سندی تصویری درباره همین غارتها، چپالها و دزدیهاست. رویکرد فیلمساز که البته از فهم بالای اجتماعی و سیاسیاش آمده است، طوری نمایان کرده است که در این بحران، دزدی، اهمال یا بیتفاوتی انگشت اشاره به یک فرد، نهاد، دولت و حتی حکومت و سیستم سیاسی متمرکزی نشانه نرفته است و هر دو سیستم سیاسی حکومتی معاصر حاکم بر کشور (پهلوی و جمهوری اسلامی) را مسبب این کاستیها دانسته است و از طرف دیگر، دولت یا نهاد خاصی را مسبب و مقصر اصلی این معضل فلجکننده اتلاق نکرده است. با همین تمهید هوشمندانه هم خود و جهتگیری فیلمش را معطوف و محبوب حزب یا گروهی نشان نداده و به نوعی دشمنتراشی نکرده است. از طرف دیگر، یک عزم ملی و همگانی را برای حل و مرتفع کردن این بحران چند ده ساله فرا خوانده و این پیام صریح و روشن را هشدار داده است که مشکل کمآبی و بیآبی مشکل فرد، گروه یا حاکمیت نیست و مشکل همه کسانی است که خواسته یا ناخواسته در این سرزمین زندگی میکنند.
مزیت و ویژگی مثبت دیگر فیلم «تالان» موضوع فوکوس و تمرکز است. فیلمساز در تمهیدی هوشمندانه و آگاهانه یک شهر یعنی خراسان را به عنوان مهمترین شهر ایران که دچار معضل کمآبی است، انتخاب کرده است و همه اطلاعات و پژوهشهای خود را معطوف به این استان وسیع و البته گرم و خشک کرده، تا از طرفی از انحراف و پراکندهگویی پرهیز کند و همه جوانب و اطراف یک استان را واکاوی کند و از طرف دیگر، استان محل زندگی خود را انتخاب کند تا شناخت و آگاهی بیشتری نسبت به مناطق، افراد، موقعیتها و مشکلاتش داشته باشد و به عبارتی، با همزیستی با موضوع و لمس واقعی آن به سراغ ساخت و پژوهش آن رفته است.
«تالان» مستندی گفتوگومحور است که به فراخور موقعیتها به مناطق پراهمیت و کلیدی هم سری زده و حالوهوای آنجا را نیز برای روشن شدن بیشتر موضوع برای تماشاگر به تصویر کشیده است؛ درگیری نیروهای انتظامی با مردم بر سر حفر چاهها و قناتها و از آن طرف کشته شدن چند نفر برای اعمال نکردن دستور نیروهای امنیتی در کنار نمایش ترک خوردن زمین و واکاوی دلایل و تاثیرات آن از مهمترین و بهیادماندنیترین لحظات فیلم است که هرگز از ذهن مخاطب پاک نخواهد شد. در این بخش نیز فیلمساز سعی کرده با انتخاب افراد آگاه، مستقل و متخصص شائبه هرگونه منفعتطلبی و حمایت از نهاد یا سازمانی را رد کند و بیش از هر چیز منافع ملی و مردم را به عنوان اصلیترین غایت فیلم در نظر بگیرد.
مردم و منافع آنها مهمترین خاستگاه مستند «تالان» است و شاید دلیل توفیقاتی که فیلم در جشنواره مستند سینما حقیقت و جشن خانه سینما و بعدتر اکران عمومی کسب کرده است، همین خلوص و همدلی با مردم سرزمینش است که در کنار ملاحظات فنی و تخصصی گروه فیلمسازی تاثیر زیادی در همذاتپنداری و نزدیک کردن مخاطب با فیلم داشته است. چراکه شمار فیلمهایی که با این مقصد ساخته و نمایش داده میشود، کم نیستند، ولی اکثرا یا به دلایل دریافت بودجههایی که از نهادها گرفتند، یا به دلیل یکسونگری به موضوع کمآبی نتوانستند توفیق چندانی کسب کنند و دلیل توفیر «تالان» با آثاری مشابه همین استقلال و تمرکز روی موضوع مورد نظر است.
«تالان» الگویی دایرهوار را برای ساختار روایی خود انتخاب کرده است و از موریانهها که مشغول تدریجی خوردن سازههای چوبی هستند، برای شروع و پایان خود استفاده میکند. موریانهها موجوداتی موذی هستند که در تاریکی و با سرعت بسیار کم بنیان یک سازه ساختمانی را میبلعند و از این طریق بنیان و شیرازه یک مجتمع را نابود میکنند. استعاره افرادی که آبهای زیرزمینی را برای مصارف کشاورزی، صنعتی و سایر مصارف شخصی به نحوی غیرقانونی و نامشروع چپاول میکنند، مثال همین موریانههاست که با کمبود و نابودی آب ریشه و بنیان یک اجتماع و تمدن بشری را از هم میپاشانند.
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چهار فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- غریبههای آشنا/ تاملی بر فیلم «هارمونیهای ورکمایستر» ساخته بلا تار
- صنوبرهایِ شیرین، در همنوازیِ عشق
- مستندهای بخش مسابقه اصلی «ایدفا» معرفی شد
- شهرت یا آرامش / مستند «مزرعه کلارکسون»؛ پیچوخمهای مزرعهداری
- یک هشدار زیبا / مستند «سالی که جهان تغییر کرد»؛ حال خوش طبیعت وقتی انسان در قرنطینه بود
- قدیمیترین تصاویر عزاداریها و مجالس آذری زبانها در مستند «صادق الوعد»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟