سینماسینما، سام بهشتی – «همه چیزمان به همه چیزمان می آید»، خدا رحمت کند مرحوم علی حاتمی را که با این مونولوگ ماندگار در فیلم «کمال المک» اش باعث شد که ما هرگاه می خواهیم دو پدیده متناقض را کنار یکدیگر قرار دهیم و تحلیل کنیم، تیتری برای سر آغاز ماجرا داشته باشیم.
جمعه شب گذشته در تازه ترین قسمت برنامهِ «دُن کیشوت سینمای ایران، عالیجناب بهروز افخمی» شاهد اتفاق ویژه ای بودیم که همه ما را در بهت و شوک فرو برد، هرچند که ما هرچه بنویسیم و نقد کنیم مثمر ثمر نخواهد بود و آخرکار استاد افخمی و همکارهای کار بلدشان در آیتمی ویژه پاسخ اهالی رسانه و منتقدان را می دهند اما در مقابل بعضی از اتفاق ها نمی توان سکوت کرد.
از زمانی که قرار بود فیلم «رستاخیز» آخرین ساخته احمدرضا درویش، اکران شود، صدا و سیما تمام تلاش اش را کرد تا این فیلم به اکران نرسد و سنگ اندازی های مختلف به شکل های گوناگون صورت گرفت تا اکران فیلمی که روایتگر نهضت امام حسین (ع) است، متوقف شود.
در این ایام تمامی حواشی که برای «رستاخیز» اتفاق افتاد، از ماجرای تظاهرات برخی اقشار مذهبی در مقابل ارشاد گرفته تا ماجرای قمه زنی آن زن سیاهپوش در تمامی بخش های خبری رسانه ملی به شکل کامل پوشش داده شد به نحوی که مردم فکر کردند به مقدس ترین باورشان توسط سینماگران ایرانی بی احترامی شده است.
جمعه شب در بخش نقد برنامه آقای افخمی با اجرای عالیجناب فراستی با دکور جدید، شاهد نمایش مکرر پوستر جهانی فیلم «رستاخیز» در بک گراند تصویر بودیم که تصویر تمام رخ حضرت عباس، قمر بنی هاشم را شامل می شد.
هنوز در ماه محرم هستیم و هنوز تکیه های مذهبی پا برجا است، هنوز در دهه دوم هستیم، استفاده از حساس ترین پوستر فیلم در مهمترین برنامه سینمایی چه معنایی دارد؟ مگر نمی گویند وزارت ارشاد و صدا و سیما و مراجع اعظام با نشان دادن تصویر علمدار کربلا مشکل ندارند و مساله آن ها نیست؟ پس چرا باید در رسانه ملی و به زعم خودشان پر بیننده ترین برنامه سینمایی کشور، پوستر چهره آن حضرت به تصویر کشیده میشود. این مساله از نظر آنها مشکلی ندارد؟! فریاد «وا اسلاما» را باور کنیم یا استفاده از پوستر حساس فیلم «رستاخیز» را؟ اگر نمایش چهره حضرت ابوالفضل ایرادی ندارد، پس چرا فیلم را اکران نمی کنند تا مردم ببینند و قضاوت کنند؟ اگر شرایط این است پس چرا هویت کارگردانان این اثر به او باز نمی گردانید؟ احمدرضا درویش کارگردانی است که تازه از راه نیامده، کاری با او کردید که امروز به صراحت اعلام کند تا زمانی که فیلم در توقیف باشد، هویتش اسیر است.
متاسفانه این روزها رسانه ملی در انحصار عده ای از مدیران است که هرجور دلشان می خواهد با سینما مثل طفلی سر راهی برخورد میکنند. امام فرمودندکه ما با سینما مخالف نیستیم و مساله ما چیز دیگری است و یا در جایی دیگر عنوان کردند که صدا و سیما باید همانند دانشگاه عمل کند، اما در عمل این اتفاق ها در رابطه با سینما در سیما نمی افتد.
برنامه «هفتِ» اسبق جیرانی و سابق محمود گبرلو توانستند تا حدودی اعتماد برخی از مخاظبان را جلب کند و تا حدودی تاثیر گذار باشند اما برنامه عالیجناب افخمی که این روزها با عنوان هفت شناخته می شود، برای دانش آموزان علاقه مند به هنر هم مهم نیست و تاثیرگذاری ندارد، چه رسد به دانشجویان سینما و اهالی رسانه و منتقدان. امیدوارم دست اندرکاران برنامه هفت پاسخ و توجیه ای قابل قبول برای استفاده از پوستر فیلم رستاخیز داشته باشند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- دفاع تلویحی جبلی از اظهارات ابوالقاسم طالبی؛ واکنشی به اظهارنظرهای این چند ماه بود
- له له زدن برای تیتر شدن/ درباره اظهارات ابوالقاسم طالبی
- واکنش کانون کارگردانان به توهین طالبی و افخمی به زنان در برنامه «هفت»/ این مضحکه را تعطیل کنید
- واکنش بدیعی و ضیاییپرور به حرفهای طالبی؛ دیده شدن به هر قیمت/ توهین به نیمی از جمعیت کشور
- بهروز افخمی مجری «هفت» شد
- موزه سینما برگزار میکند؛ برپایی نمایشگاه عکس «سینما و محرم» به همراه اکران ده فیلم
- سینماسینما/ معرفی ۲۰ فیلم برتر جشنوارهی ساندنس از نگاه منتقدان هالیوود ریپورتر/ پیشنهاد تماشای فیلم در ایام نوروز
- نقد یا مانیفست؟!/ نگاهی به میز نقد برنامه «هفت» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- خطرِ اشتباهگرفتنِ نادانی با ناخودآگاهی
- تفاوت میان دنیای مجازی و دنیای حقیقی در سینما!
- مصائب «رستاخیز»/ به بهانه اکران برخط فیلمی که باز هم پرده سینما را نخواهد دید
- ساداتیان در برنامه «هفت» مطرح کرد/ سینما، آنقدر که مردم را میترسانند ترسناک نیست
- فراستی را رها کنید؛ سیستم باید اصلاح شود/ به بهانه جنجال حضور مسعود فراستی و صحبتهایش در «دورهمی»
- درباره حضور حاشیه ساز مسعود فراستی در برنامه «دورهمی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز