سید جواد هاشمی با تشریح آخرین فعالیتهای خود در حوزه تولید و اکران فیلمهای کودک و نوجوان، تأکید کرد در شرایط اقتصادی امروز با فروش ۵۰ میلیارد تومانی یک فیلم، بازهم تهیهکننده ضرر میکند!
به گزارش سینماسینما، سید جواد هاشمی تهیهکننده و کارگردان سینما با اشاره به پروژههایی که در دست دارد، گفت: با توجه به اینکه تاریخ صدور پروانه نمایش فیلم سینمایی «جزیره فضایی» مدتی پیش به پایان رسیده بود، دوباره درخواست تمدید پروانه نمایش کردهام اما تا امروز پاسخی در این مورد دریافت نکردهام. در واقع منتظر هستم تا بعد از دریافت پروانه نمایش مجدد، این فیلم را اواخر تابستان اکران کنم.
وی ادامه داد: همچنین به دنبال دریافت پروانه ساخت فیلم «شهر گربههای ۲» هستم تا بتوانم هرچه سریعتر آن را نیز برای اکران آماده کنم. البته همانند گذشته و با اطلاع به مسئولان ارشاد، فیلمهای خود را به دلیل اینکه بتوانم بخشی از مشکلات اقتصادی سینمای کودک را جبران کنم، در ۲ قسمت فیلمبرداری کردهام، در این میان بخشهایی از فیلم مانند ویژوال، صداگذاری و یا موسیقی باقی مانده است.
هزینههای پس تولید فیلم ۱۰ برابر شده است
این کارگردان سینما با اشاره به اینکه در حال حاضر هزینههای پس تولید برای یک فیلم ۱۰ برابر شده است، به شرایط اقتصادی سینما اشاره کرد و گفت: وقتی مردم به رستوران میروند به عنوان مثال برای هر پرس غذا ۳۵۰ هزار تومان هم پرداخت میکنند، در حالی که با پول یک پرس چلو گردن ۱۰ نفر میتوانند سینما بروند. عجیبتر این است که هنوز میگویند پول بلیت سینما گران است، در چنین شرایطی من بهعنوان یک تهیهکننده با افزایش این چنین قیمتها چه کار باید کنم؟
وی توضیح داد: فکر میکنم چنین فضایی با هدف سخت کردن شرایط برای تهیهکننده بخش خصوصی است تا عطایش را به لقایش ببخشد و دیگر فیلم نسازد و در نهایت فیلمهایی با نگاه و رویکرد دولتی ساخته شود، آن وقت است که دیگر بازگشت سرمایه اهمیتی ندارد. چرا که یک نگاه عاقلانه نشان میدهد اگر برای یک فیلم سینمایی ۱۰ میلیارد تومان هزینه کرده باشیم، حتی بعد از گذشت یک سال و نیم، ۵۰ میلیارد تومان هم بفروشد باز هم تهیهکننده از نظر اقتصادی ضرر میکند.
هاشمی با اشاره به اینکه بعد از اکران فیلم سینمایی «شهر گربهها» همه به او تبریک گفتهاند که این فیلم در جدول فروش جزو ۶ فیلم اول سال ۱۴۰۰ بوده است، گفت: میگفتند این فیلم از فیلمهایی چون «درخت گردو» و یا «خورشید» فروش بیشتری داشته است، اما کسی نمیداند با مجموع فروش شبکه نمایش خانگی، باز هم نتوانستم هزینه فیلم را باز گردانم، آن هم هزینه فیلمی که بیش از ۲ سال قبل از اکران ساخته شده بود. اگر بخواهم ساده بگویم در پروسه تولید این فیلم یک ویلا فروختهام ۵۰۰ میلیون تومان، اما این ویلا امروز ۱۴ برابر قیمت پیدا کرده است. یعنی فیلم من باید ۱۴ برابر میفروخت تا بتوانم همان ارزش پول ۲ سال قبل خود را به دست بیاورم.
تنگنظری برای نابودی سینمای خصوصی
وی توضیح داد: چگونه ممکن است به عنوان یک تهیهکننده ۱۴ برابر ضرر کنم اما بلیت مثلاً یک و نیم برابر شده باشد؟ به همین دلیل ساخت فیلم غیردولتی برای اصحاب هنر تصویر اصلاً صرف نمیکند و این یعنی یک اتفاق برنامهریزی شده برای نابودی سینمای خصوصی، در حالی که اصل ۴۴ قانون اساسی میگوید بخش خصوصی باید تقویت شود، این در حالی است که اصلاً هیچ اتفاقی به خصوص برای سینما رخ نداده است. در حال حاضر خندهدارترین اتفاق این است که سطح شهر پر است از بیلبوردهای تبلیغی سریال تلویزیونی و این یعنی سینما برو جلو لنگ بنداز! نمیدانم چنین اتفاقهایی هنرنمایی است یا زورآزمایی است. آخر به چه قیمتی زورآزمایی با این سینمای مفلوک میکنند که یک سینماگر نتواند در تلویزیون تبلیغ کند، چرا که باید فیلمی بسازد که تلویزیون دوست داشته باشد؟
کارگردان فیلم «تورنادو» تاکید کرد: سینمای خانگی را هم که از سینماگران میگیرند و تلویزیون برای آن عرضاندام میکند، خب بهتر است اسم آن را بگذارند تلویزیون خانگی؛ چرا باید اینقدر به سینما توهین کرد. چنین اتفاقهایی یعنی یک دایرهای از تنگ نظری برای نابودی سینمای خصوصی بهوجود آمده و سینماگران نیز در چنین شرایطی مجبور هستند سر تعظیم فرود بیاورند، چرا که یا باید بروید «دینامیت» بسازید که هم خطوط قرمز را رد کنید و هم در آن حشو بوجود بیاورید! البته این را هم باید بگویم که آقای اطیابی مجبور است در فیلم خود چیزی بگوید که ۴ نفر بیشتر به سینما بروند و بعد با فیلم مبارزه میکنند. یا کارگردان دیگر مجبور است «گشت ارشاد» بسازد تا در نهایت یک طیف دیگر درباره آن حرف بزنند.
وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به حواشی اکران «شهر گربهها» آیا تغییراتی در تولید قسمت دوم این فیلم اعمال شده و یا برای دریافت پروانه ساخت ممیزیهایی به آن وارد شده یا خیر، توضیح داد: نمیتوانم در حال حاضر برای قسمت دوم «شهر گربهها» قضاوتی داشته باشم، اما باید این را بگویم مشکلی که برای «شهر گربهها» یک بوجود آمده بود، بحث بخشهای موسیقی و رقص در فیلم بود، متاسفانه کسانی فیلم را قضاوت کرده بودند که اصلاً فیلم را ندیده و فکر کرده بودند که آن گربهای که رقصیده، زن است در حالی که این گربه مرد بود و متاسفم که بیانیهای هم در اینباره امضا کرده و بعد هم عذرخواهی نکردند.
وی ادامه داد: در واقع این روزها قضاوتها راحت شده و باعث شکلگیری برخی از حواشی و اتفاقات میشود، به هر حال باید بگویم در «شهر گربهها» ۲، صحنههای موسیقی آن کمتر بوده و حتی سعی کردهایم نسبت به قسمت اول، بیشتر به خانواده فکر کنیم که شاید خانوادهها از این طریق فرزندان خود را به سینما بیاورند. متاسفانه شرایط تولید به گونهای است که کار را برای خانواده بسازیم و همین مساله باعث میشود که کمی از بچهها فاصله بگیریم، تا خانوادهها نیز به بهانه دیدن این فیلم به سینماها بروند.
هاشمی در ادامه درباره دیگر فعالیتهای خود هم گفت: در گذشته، پیش تولید سریال «پیشونی سفید» را آغاز کرده بودم که به دلیل مشکلات اقتصادی پیش تولید آن متوقف شد و در حال حاضر تلاش میکنم تا پیش تولید این سریال را دوباره شروع کنم تا بتوانم آن را برای کودکان تولید کنم.
از ترلان پروانه قطع امید کردهام
وی در پاسخ به این سوال که آیا در این سریال همچنان ترلان پروانه نقش پیشونی سفید را بازی میکند یا خیر، بیان کرد: کاملاً از ترلان پروانه برای حضور در این فیلم قطع امید کردهام، نه او تمایل به حضور در این پروژه را دارد و نه ما تمایلی به ادامه حضور وی در این پروژه داریم، چرا که ترلان دیگر بزرگ شده و به نظر میآید مناسب این نقش نیست. در واقع گریم پیشونی سفید برای بچهها جذاب است، به همین دلیل باید آهویی بسازیم که آن گریم را داشته باشد. البته ما نمیتوانیم بازیگران نقشهایی مانند عجوزه، گرگ و یا روباه را تغییر دهیم، اما «پیشونی سفید» با آن گریم قابل تغییر است.
این تهیهکننده سینما ادامه داد: تاکید میکنم با توجه به اینکه نوشتههای من، ضعفهای اصلی من در فیلمهایم است و خود نیز به این ضعف اعتراف میکنم، به همین دلیل سریال «پیشونی سفید» را حمزه صالحی و کریم خودسیانی نوشتهاند و خودم تنها یک بازنویسی مختصر داشتهام و قول میدهم بهترین سریال تاریخ سینمای کودک را تولید کنم، پروژهای که نمونه آن تا امروز در ایران ساخته نشده است.
وی بیان کرد: در حال حاضر، پیشنهادهای زیادی برای بازیگری دارم اما به دلیل مشغله کاری که دارم نمیتوانم نقشهای طولانی را بازی کنم. اما در این میان نقشهای کوتاه و با هویت را دوست دارم و یا اگر قرار است نقشی طولانی بازی کنم بهتر است که یک نقش با هویت با یک کارگردان و نوشته خوب باشد. البته من بیشتر از هر کسی دوست دارم که تولید کنم.
هاشمی در پایان درباره حرفه بازیگری خود گفت: همچنان بازی در نقش اسوهها و اسطورههای دفاع مقدس من را هیجانزده میکند، اما اگر بخواهم مردم را هیجانزده کنم باید همچنان نقشهای منفی بازی کنم.
منبع: مهر

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سهم کودکان و نوجوانان ایرانی از سینمای ایران چقدر است؟
- خبری از نو شدن فیلمهای گیشه نیست/ ماه آذر تنها یک فیلم جدید اکران شد!
- تهیهکننده فیلم سینمایی «بامبالا»: تیزر تلویزیونی رایگان سینما را نجات نداد/ آموزش و پرورش مطلقاً همکاری نمیکند
- مهر آمد، سینما هم میآید؟!
- رسول صدرعاملی: در هیچ کدام از دولتهای قبل سینمای کودک و نوجوان جدی گرفته نشد
- انتقاد بهروز نشان از وضعیت ناعادلانه اکران/ «پسران دریا» متعلق به فارابی است اما در سینمای خودش هم اکران نمیشود
- پایان فیلمبرداری یک سریال کرونایی/ «ابر میبارد» به تدوین رسید
- سید جواد هاشمی : علیرغم میل باطنیام، بخشهایی از «شهر گربهها» را تغییر دادم
- «چکمه»؛ موفق در راهیابی به دنیای کودکان
- تسنیم :فیلم شهر گربهها خودش برای خودش پاپوش دوخت
- اعتراض معترضان به فیلم «شهر گربهها» دقیقا به چه چیزی است؟
- فریال بهزاد؛ کاربلد و دغدغهمند
- گله و درخواست پوران درخشنده از بنیاد فارابی
- وحید نیکخواه آزاد: فیلمنامه باید حاصل امتزاح پژوهش و کار خلاقانه باشد/ در سینما پژوهش مبدا است نه مقصد
- سیدجواد هاشمی از مردم عذرخواهی میکند
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛
- فیلم «قاتل»؛ تولدی دوباره
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی