سینماسینما، محمد حقیقت-ونیز: «مونالیزا و ماه خونین» با تشویقهای تماشاگران، فیلم محبوب روز پنجم جشنواره ونیز شد.
صبح یکشنبه ۵ سپتامبر باشادی وصف ناپذیری از سالن بزرگ جشنواره بیرون میآییم. با پایان نمایش «مونالیزا و ماه خونین» اثر استادانه آنا لیلی امیرپور، این فیلم مورد تشویق های زیادی قرار میگیرد. این فیلمساز تا به اینجای کارش به اوج پختگی کار هنریاش نائل آمده است.
داستان فیلم از این قرار است: درسلول محدود یک بیمارستان روانی، زنی جوان (مونا لیزا) که اصلیت چینی دارد مورد تمسخر و اذیت پرستار خشن خود قرار میگیرد، در مونالیزا گاهی نیرویی ماورایی وجود دارد که قادر است اسلحه آدمهای خبیث را علیه خود آنها با قوه تخیل به کار گیرد. بدین وسیله او پرستار نگهبان را به دست خودش نابود کرده و از زندان میگریزد. با لباسهای خونین در شب با آدمهای شرور در خیابانها برخورد میکند تا اینکه یکی از آنها با وی از در دوستی وارد میشود و از دست پلیسی که به دنبال اوست، نجاتش میدهد. درجای دیگری وی یک رقصنده کلوپ های شبانه را از دست اشرار نجات میدهد، رابطه عمیقی با او و بعدا با پسرخردسالش در منزل برقرار میکند. همواره رابطه مونالیزا با ماه فوقالعاده است گویی قدرت متافیزیکی خود را از ماه میگیرد.
کارگردان در میزانسن ها به دقت از ماه استفاده کرده چه در تصاویر و چه در آسمان و چه در اشیا، این ماه حضور معناداری دارد. فیلم از رویاها و جنگل های تنیده در هم آغاز میشود و در پایان داستان نیز هنگامیکه مونالیزا موفق به فرار میشود، کارگردان از المان آسمان هم با هوشمندی استفاده میکند.
انتخاب یک زن جوان چینی به عنوان قهرمان داستان که قدرتی خارق العاده دارد آیا میتواند یک پسزمینه سیاسی (قدرت نامریی) در جهان و به ویژه در آمریکا داشته باشد؟ و آیا در فکر نویسنده سناریو چنین چیزی وجود داشته است؟ در هر حال همه جا پلیس آمریکا به دنبال مونالیزا که قدرت جادویی دارد، است. باید دید دیگر منتقدان درباره این تفسیر چه فکر میکنند! آنچه که مسلم است قدرت خانم امیرپور در میزانس و سناریو نویسی در ژانر حدودا «فانتاستیک» قابل تقدیر است و این فیلم یکی از بهترین آثار امسال ونیز خواهد بود که شایسته جایزه ای نیز است.
درعین حال فیلم آرژانتینی به نام «مسابقه اصلی» که طنز بی نظیری دارد را نباید از یاد برد که به زندگی مرد هشتاد ساله ای میپردازد. او قبل از اینکه ثروت عظیم خود را به یک فونداسیون خیریه ببخشد می گوید اول از زندگیاش یک فیلم درخور اهمیت بسازند و یک کارگردان خوب برای این فیلم پیدا کنند. این اثر روحیه شاد و سرخوشی به جشنواره داد که باطنز ستایشآمیزی ساخته شده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
- جشنوارههای سینمایی و کشف استعدادها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





