سینماسینما، محمد حقیقت-پاریس
روز سه شنبه هشتم فوریه، آکادمی اسکار، ۵ نامزد نهایی بخش اسکار فیلمهای بینالمللی (غیر انگلیسی زبان) را اعلام کرد. کنجکاوی درباره یکی از این فیلم ها که قبلا ندیده بودم مرا واداشت تا با پخش کننده فرانسوی آن تماس گرفته و آنرا ببینم؛ «لونانا، گاومیشی در کلاس درس» به کارگردانی پاوو چوینینگ دورجی، از کشور بوتان که عنوان فرانسوی آن «مدرسه ای در انتهای جهان» است و از یازدهم ماه مه آینده به پرده سینماهای فرانسه خواهد آمد. این فیلم از سادگی داستان و زیبایی فوق العاده در تصویر پردازی و میزانسن برخوردار است. ماجرای آن حکایت معلم جوانی است که به منطقه بسیار دورافتاده در دل کوهستان فرستاده شده که قبلا مدرسه ای در آنجا وجود نداشته است. اهالی آنجا روزگار سخت و یکنواختی را می گذرانند. تلاش معلم جوان برای تعلیم کودکان این روستا قابل ستایش است و رفته رفته در اثر نیروی ایمان به زندگی و آینده، موقعیت این کودکان دگرگون میشود. معلم جوان در ابتدا، جای متروکه ای را تبدیل به کلاس درس میکند و نوجوانان این منطقه در کلاسی که گاومیشی هم گاه در آن دیده میشود شروع به تحصیل میکنند. کنجکاوی این کودکان روز به روز برای درس خواندن بیشتر میشود، اما در پایان دوره آنها، معلم که ماموریتش تمام شده باید به جای دیگری برود. دانش آموزان که سخت به او وابسته و علاقهمند شده اند، می پرسند برای چه آنها را ترک میکند؟ معلم پاسخ میدهد: شما آینده این مملکت هستید، همین جا بمانید و ادامه دهید …فیلم با دادن امید به این نوجوانان خاتمه می یابد. کارگردان سی و هشت ساله این فیلم، عکاس، نویسنده، بوده است. کارهای هنری خود را از سال ۲۰۱۲ شروع کرد و فیلم کوتاه قبلی او در جشنواره لوکارنو مورد توجه قرار گرفته بود. «لونانا» نخستین فیلم بلند داستانی او است که به اسکار راه یافته است و شانس بسیاری به او روی آورده است. اگرچه در امریکا کمپانی بزرگی در پشت فیلم نبوده و پخش کننده هم نداشته است.
در مورد نامزهای اسکار امسال در بقیه رشته ها، بسیاری از فیلمهای هالیوودی و کاملا حرفه ای از کمپانی های بزرگ در رشته های گوناگون نامزد شده اند و باید منتظر مراسمی پرشور برای شب اسکار بود. اما چیزی که جالب توجه بود برای فیلمهای خارجی زبان آکادمی بیشتر به فیلم های هنری توجه کرده از جمله فیلم درخشان هنری و غیر تجاری «ماشین مرا بران» از ژاپن، که حتی در بین نامزدهای چهار رشته اصلی و بااهمیت جایزه اسکار قراردارد. این نشان میدهد که در چند سال اخیر آکادمی اسکار در مورد استعدادهای بین اللمللی بسیار بازتر و هوشمندانه تر عمل میکند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
- جشنوارههای سینمایی و کشف استعدادها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





