قائم مقام مدیرعامل خانه سینما گفت: هر چند سینماگران از پرداخت مالیات معاف هستند اما این معافیت هیچ شیرینی و لذتی برای اهالی سینما ندارد بلکه به کابوسی نگرانکننده تبدیل شده است.
به گزارش سینماسینما ناصر عنصری با ابراز تاسف از پیچیدگیهای آییننامه معافیت مالیاتی سینماگران ادامه داد: در حال حاضر همه سینماگران نگرانند که با پُر کردن اظهارنامه مالیاتی که در پی آن مشمول معافیت میشوند، چه اتفاقی برایشان میافتد یا اینکه اگر این اظهارنامه را پر نکنند چه عواقبی در انتظارشان خواهد بود.
وی در پاسخ به این سخن که بسیاری از اهالی سینما معتقدند پر کردن اظهارنامه مالیاتی برایشان دردسرساز است و ترجیح میدهند این اظهارنامه را پر نکنند، توضیح داد: این تفکر نتیجه یک گرفتاری است که دوستان هنگام پر کردن اظهارنامه پیدا میکنند. زیرا طبق قانون، اصناف سینمایی از پرداخت مالیات معاف هستند اما این معافیت به دلیل آییننامههای در حال تغییر و با ورود مدیران جدید، دچار مشکل میشود به طوری که نحوه انجام این کار بسیار پیچیده و غیرشفاف است. به همین دلیل بعضی از دوستان سینمایی برای پر کردن اظهارنامه دچار تردید می شوند.
عنصری تأکید کرد: مسیر معافیت مالیاتی و قوانین و آییننامههای آن باید شفاف و مسائل اداری آن نیز باید آسان باشد تا افراد از برکات این معافیت بهرهمند شوند نه اینکه این معافیت برایشان به کابوسی تبدیل شود.
قائم مقام مدیرعامل خانه سینما اظهار کرد: سینماگران به عنوان گروهی مرجع در جامعه تمایل دارند به وظایف قانونی خود عمل کنند و این موضوع میتواند به فرهنگسازی امری مانند پرداخت مالیات کمک زیادی کند اما اگر این مسئله برای خود سینماگران سخت، طاقتفرسا، پیچیده و غیرشفاف باشد، قطعا نمیتوانند به فرهنگسازی کمک کنند ضمن اینکه آنان خودشان را از این ماجرا کنار میکشند بنابراین این موضوع نتیجهای معکوس خواهد داشت.
عنصری با اشاره به اینکه مشکل پرداخت مالیات از سالها قبل وجود داشته، یادآور شد: در سالهای اخیر کارشناسان خانه سینما و دوستان سازمان امور مالیاتی زحمات زیادی برای تدوین آییننامه معافیت مالیاتی متقبل شدهاند اما اینها کافی نیست و هنوز راه زیادی در پیش داریم تا به وضعیتی برسیم که دوستان سینماگر بابت معافیت مالیاتی به آرامش برسند و تکلیفشان معلوم شود که چگونه باید مراحل را طی کنند.
او با اشاره به شرایط ویژه مشاغل سینمایی خاطرنشان کرد: دوستان سازمان امور مالیاتی باید به این نکته توجه داشته باشند که شغل ما خاص است و شرایط ویژه خود را دارد. اگر به سیر تهیه و تولید یک فیلم بنگریم، درمییابیم بسیاری از افراد دخیل در پروژه خیلی اوقات بلافاصله دستمزد نمیگیرند بلکه ۹۰ درصد آنان به صورت قسطی دستمزد خود را دریافت میکنند. از سوی دیگر معمولا تهیهکننده هم بعد از یکی دو سال فرصت اکران پیدا میکند. بنابراین پروسه برگشت پول اکران، گاه به سه، چهار سال میرسد. همه اینها موضوعاتی است که دوستان سازمان مالیات باید به آن توجه داشته باشند و بر مبنای این شرایط، آییننامه مربوط را تنظیم کنند.
او با اشاره به حضور منوچهر محمدی، مرتضی شایسته، فرشته طائرپور و علی واجد سمیعی به عنوان نمایندگان خانه سینما در اداره مالیات افزود: این دوستان در کمیتهها و جلسات شرکت و به نمایندگان مالیاتی کمک میکنند تا تصمیمات کارشناسی بگیرند و آمادگی کامل دارند که دوستان سازمان امور مالیاتی را در تدوین آیین نامههای روشن و شفاف کمک کنند.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات اصلی ما تعاریف مربوط به مشاغل سینمایی است که در بند “ب” قرار دارند. توسط کارشناسان خانه و ارشاد با هماهنگی مدیران اداره مالیاتی لیستی از مشاغل شامل بند “ب” و “ج” تهیه شده و در اختیار سازمان مالیات قرار گرفته که متاسفانه تفسیر برخی از مدیران جدید از بند “ب” و مشاغلی که در این بند قرار میگیرند، برای ما مشکل ایجاد کرده است. زیرا مشاغلی داریم که ماهیتا در بند “ج” قرار میگیرند ولی این تفسیرها با بردن برخی مشاغل به بند “ب” سردرگمی و پیچیدگی خاصی ایجاد کرده است. بنابراین درخواست ما از سازمان مالیات این است که امسال هم همچون سال گذشته بر مبنای لیست پیشنهدای ما که مورد تایید آنان هم بوده، عمل شود و ان شالله برای سال آینده به اتفاق درخصوص بند “ب” و “ج” بازنگری و اصلاح صورت گیرد.
قائم مقام خانه سینما در پاسخ به این پرسش که آیا امکان ندارد سینماگران فقط یک بار اظهارنامه را پر کنند و هر سال ناچار نباشند تا دوباره آن را پر کنند؟ تصریح کرد: درباره این موضوع نمیتوانم نظری بدهم چون بحث مالیات کاملا پیچیده و تخصصی است و به آن اشراف ندارم. اما از آنجا که شغل ما دائمی و با درآمد مستمر نیست، باید نگاه ویژهای به آن شود. چرا که بسیاری از تهیهکنندگان یا سینماگران ممکن است سالها فیلمی کار نکنند. بنابراین از سازمان امور مالیاتی و هیأت دولت درخواست میکنم مسئله ما را جدی بگیرند و با نگاه ویژهای به آن بنگرند. ضمن اینکه آن را به سمت شفافسازی پیش ببرند.
وی با اشاره به حضور تیمی مجرب از افراد مورد تایید سازمان امور مالیاتی در خانه سینما که به منظور تسهیل در پر کردن اظهارنامه سینماگران انجام شده است، خاطرنشان کرد: این دوستان از صبح تا شب در قالب تیم ورزیدهای به دوستان سینماگر خدمات میدهند اما این خدمات کافی نیست و شامل خدمات تخصصی مالیاتی نمیشود زیرا این دوستان کارشناس مالیات نیستند. به همین دلیل بارها از سازمان امور مالیاتی درخواست کردهایم تا در حد امکاناتشان، کمک کنند تا آیین نامهها شفاف شود چون در حال حاضر در محتوای اظهارنامههای مالیاتی مشکل داریم و این آییننامهها مبهم است همچنانکه تصمیمات فردی مدیران نیز مشکلساز است و افراد را دچار مسئله میکند.
ناصر عنصری در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: از دوستان سازمان امور مالیاتی میخواهم بعد از تمام شدن خردادماه که تب پر کردن اظهارنامهها سرد شد، طرحها و پیشنهادات ما را فراموش نکنند تا به سال دیگر موکول شود بلکه در طول سال مراودات و جلسات کارشناسی کمیتهها ادامه داشته باشد و از نظرات سینماگران نیز استفاده کنند تا این مشکلات برای سال آینده حل شود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- محمدمهدی عسگرپور دوباره رئیس هیات مدیره خانه سینما شد
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- فراخوان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند منتشر شد
- کتاب «داریوش خنجی» رونمایی شد؛ فرهنگ در برنامه هفتم توسعه بسیار ضعیف است/ سینمای ایران گوهر نایاب هستند
- حضور جمعی از سینماگران در قطعه هنرمندان
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
- پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما در یک هفته
- واکنش خانه سینما به تصویب یک سند؛ سند ملی سینما مورد تایید جامعه اصناف سینمای ایران قرار نگرفته است
- شب سعید راد با توضیحی برای رفع حاشیهها
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- یادبود سعید راد در شبهای بخارا
- در یک نامه به سرپرست ریاست جمهوری مطرح شد؛ نگرانی خانه سینما نسبت به انتشار آئیننامهای جدید
- درخواست ایسفا از خانه سینما درباره پیگیری علت فوت بهاره للهی، فیلمساز
- تعلیق عضویت و قطع همکاری خانه سینما با محمدحسن شانهساززاده
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری