قائم مقام مدیرعامل خانه سینما گفت: هر چند سینماگران از پرداخت مالیات معاف هستند اما این معافیت هیچ شیرینی و لذتی برای اهالی سینما ندارد بلکه به کابوسی نگرانکننده تبدیل شده است.
به گزارش سینماسینما ناصر عنصری با ابراز تاسف از پیچیدگیهای آییننامه معافیت مالیاتی سینماگران ادامه داد: در حال حاضر همه سینماگران نگرانند که با پُر کردن اظهارنامه مالیاتی که در پی آن مشمول معافیت میشوند، چه اتفاقی برایشان میافتد یا اینکه اگر این اظهارنامه را پر نکنند چه عواقبی در انتظارشان خواهد بود.
وی در پاسخ به این سخن که بسیاری از اهالی سینما معتقدند پر کردن اظهارنامه مالیاتی برایشان دردسرساز است و ترجیح میدهند این اظهارنامه را پر نکنند، توضیح داد: این تفکر نتیجه یک گرفتاری است که دوستان هنگام پر کردن اظهارنامه پیدا میکنند. زیرا طبق قانون، اصناف سینمایی از پرداخت مالیات معاف هستند اما این معافیت به دلیل آییننامههای در حال تغییر و با ورود مدیران جدید، دچار مشکل میشود به طوری که نحوه انجام این کار بسیار پیچیده و غیرشفاف است. به همین دلیل بعضی از دوستان سینمایی برای پر کردن اظهارنامه دچار تردید می شوند.
عنصری تأکید کرد: مسیر معافیت مالیاتی و قوانین و آییننامههای آن باید شفاف و مسائل اداری آن نیز باید آسان باشد تا افراد از برکات این معافیت بهرهمند شوند نه اینکه این معافیت برایشان به کابوسی تبدیل شود.
قائم مقام مدیرعامل خانه سینما اظهار کرد: سینماگران به عنوان گروهی مرجع در جامعه تمایل دارند به وظایف قانونی خود عمل کنند و این موضوع میتواند به فرهنگسازی امری مانند پرداخت مالیات کمک زیادی کند اما اگر این مسئله برای خود سینماگران سخت، طاقتفرسا، پیچیده و غیرشفاف باشد، قطعا نمیتوانند به فرهنگسازی کمک کنند ضمن اینکه آنان خودشان را از این ماجرا کنار میکشند بنابراین این موضوع نتیجهای معکوس خواهد داشت.
عنصری با اشاره به اینکه مشکل پرداخت مالیات از سالها قبل وجود داشته، یادآور شد: در سالهای اخیر کارشناسان خانه سینما و دوستان سازمان امور مالیاتی زحمات زیادی برای تدوین آییننامه معافیت مالیاتی متقبل شدهاند اما اینها کافی نیست و هنوز راه زیادی در پیش داریم تا به وضعیتی برسیم که دوستان سینماگر بابت معافیت مالیاتی به آرامش برسند و تکلیفشان معلوم شود که چگونه باید مراحل را طی کنند.
او با اشاره به شرایط ویژه مشاغل سینمایی خاطرنشان کرد: دوستان سازمان امور مالیاتی باید به این نکته توجه داشته باشند که شغل ما خاص است و شرایط ویژه خود را دارد. اگر به سیر تهیه و تولید یک فیلم بنگریم، درمییابیم بسیاری از افراد دخیل در پروژه خیلی اوقات بلافاصله دستمزد نمیگیرند بلکه ۹۰ درصد آنان به صورت قسطی دستمزد خود را دریافت میکنند. از سوی دیگر معمولا تهیهکننده هم بعد از یکی دو سال فرصت اکران پیدا میکند. بنابراین پروسه برگشت پول اکران، گاه به سه، چهار سال میرسد. همه اینها موضوعاتی است که دوستان سازمان مالیات باید به آن توجه داشته باشند و بر مبنای این شرایط، آییننامه مربوط را تنظیم کنند.
او با اشاره به حضور منوچهر محمدی، مرتضی شایسته، فرشته طائرپور و علی واجد سمیعی به عنوان نمایندگان خانه سینما در اداره مالیات افزود: این دوستان در کمیتهها و جلسات شرکت و به نمایندگان مالیاتی کمک میکنند تا تصمیمات کارشناسی بگیرند و آمادگی کامل دارند که دوستان سازمان امور مالیاتی را در تدوین آیین نامههای روشن و شفاف کمک کنند.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات اصلی ما تعاریف مربوط به مشاغل سینمایی است که در بند “ب” قرار دارند. توسط کارشناسان خانه و ارشاد با هماهنگی مدیران اداره مالیاتی لیستی از مشاغل شامل بند “ب” و “ج” تهیه شده و در اختیار سازمان مالیات قرار گرفته که متاسفانه تفسیر برخی از مدیران جدید از بند “ب” و مشاغلی که در این بند قرار میگیرند، برای ما مشکل ایجاد کرده است. زیرا مشاغلی داریم که ماهیتا در بند “ج” قرار میگیرند ولی این تفسیرها با بردن برخی مشاغل به بند “ب” سردرگمی و پیچیدگی خاصی ایجاد کرده است. بنابراین درخواست ما از سازمان مالیات این است که امسال هم همچون سال گذشته بر مبنای لیست پیشنهدای ما که مورد تایید آنان هم بوده، عمل شود و ان شالله برای سال آینده به اتفاق درخصوص بند “ب” و “ج” بازنگری و اصلاح صورت گیرد.
قائم مقام خانه سینما در پاسخ به این پرسش که آیا امکان ندارد سینماگران فقط یک بار اظهارنامه را پر کنند و هر سال ناچار نباشند تا دوباره آن را پر کنند؟ تصریح کرد: درباره این موضوع نمیتوانم نظری بدهم چون بحث مالیات کاملا پیچیده و تخصصی است و به آن اشراف ندارم. اما از آنجا که شغل ما دائمی و با درآمد مستمر نیست، باید نگاه ویژهای به آن شود. چرا که بسیاری از تهیهکنندگان یا سینماگران ممکن است سالها فیلمی کار نکنند. بنابراین از سازمان امور مالیاتی و هیأت دولت درخواست میکنم مسئله ما را جدی بگیرند و با نگاه ویژهای به آن بنگرند. ضمن اینکه آن را به سمت شفافسازی پیش ببرند.
وی با اشاره به حضور تیمی مجرب از افراد مورد تایید سازمان امور مالیاتی در خانه سینما که به منظور تسهیل در پر کردن اظهارنامه سینماگران انجام شده است، خاطرنشان کرد: این دوستان از صبح تا شب در قالب تیم ورزیدهای به دوستان سینماگر خدمات میدهند اما این خدمات کافی نیست و شامل خدمات تخصصی مالیاتی نمیشود زیرا این دوستان کارشناس مالیات نیستند. به همین دلیل بارها از سازمان امور مالیاتی درخواست کردهایم تا در حد امکاناتشان، کمک کنند تا آیین نامهها شفاف شود چون در حال حاضر در محتوای اظهارنامههای مالیاتی مشکل داریم و این آییننامهها مبهم است همچنانکه تصمیمات فردی مدیران نیز مشکلساز است و افراد را دچار مسئله میکند.
ناصر عنصری در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: از دوستان سازمان امور مالیاتی میخواهم بعد از تمام شدن خردادماه که تب پر کردن اظهارنامهها سرد شد، طرحها و پیشنهادات ما را فراموش نکنند تا به سال دیگر موکول شود بلکه در طول سال مراودات و جلسات کارشناسی کمیتهها ادامه داشته باشد و از نظرات سینماگران نیز استفاده کنند تا این مشکلات برای سال آینده حل شود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حمایت خانه سینما از مطالبه اصناف برای حذف پروانه ساخت
- بدرقه پیکر ناصر تقوایی با نوای موسیقی جنوب/ سکوت کنیم و صدای صداقت و شرافت را بشنویم
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- موضع تازه خانه سینما درباره حواشی کمیته اسکار؛ بیانیه کمیته توهین آمیز بود، ولی سکوت میکنیم
- بیانیه تند کمیته انتخاب اسکار؛ انتقاد همزمان از دولت و خانه سینما
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- حمایت بیش از ۱۳۰ سینماگر از خروج خانه سینما از کمیته اسکار
- اسعدیان: خانه سینما بنگاه کاریابی نیست/ حسینی: سند ملی سینما را قبول نداریم
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- در انتخاب فیلم برای اسکار، خانه سینما سرِ پیاز است یا ته پیاز؟!
- آیا کمیته اسکار سینمای ایران به خانه سینما بازگشت؟
- پاسخ امینی تیرانی به امیر اثباتی/ مطالبه این باشد؛ چرا خانه سینما سمتِ سینمای مستقل و زیرزمینی نمیایستد؟
- نامه سرگشادهی امیر اثباتی به خانه سینما؛ مطالبهی حذف مجوزهای ساخت و نمایش فیلم، وظیفهی خانه سینماست
- «پیر پسر»، یک فرصت استثنایی برای دفاع از حقوق سینماگران ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





