قائم مقام مدیرعامل خانه سینما گفت: هر چند سینماگران از پرداخت مالیات معاف هستند اما این معافیت هیچ شیرینی و لذتی برای اهالی سینما ندارد بلکه به کابوسی نگرانکننده تبدیل شده است.
به گزارش سینماسینما ناصر عنصری با ابراز تاسف از پیچیدگیهای آییننامه معافیت مالیاتی سینماگران ادامه داد: در حال حاضر همه سینماگران نگرانند که با پُر کردن اظهارنامه مالیاتی که در پی آن مشمول معافیت میشوند، چه اتفاقی برایشان میافتد یا اینکه اگر این اظهارنامه را پر نکنند چه عواقبی در انتظارشان خواهد بود.
وی در پاسخ به این سخن که بسیاری از اهالی سینما معتقدند پر کردن اظهارنامه مالیاتی برایشان دردسرساز است و ترجیح میدهند این اظهارنامه را پر نکنند، توضیح داد: این تفکر نتیجه یک گرفتاری است که دوستان هنگام پر کردن اظهارنامه پیدا میکنند. زیرا طبق قانون، اصناف سینمایی از پرداخت مالیات معاف هستند اما این معافیت به دلیل آییننامههای در حال تغییر و با ورود مدیران جدید، دچار مشکل میشود به طوری که نحوه انجام این کار بسیار پیچیده و غیرشفاف است. به همین دلیل بعضی از دوستان سینمایی برای پر کردن اظهارنامه دچار تردید می شوند.
عنصری تأکید کرد: مسیر معافیت مالیاتی و قوانین و آییننامههای آن باید شفاف و مسائل اداری آن نیز باید آسان باشد تا افراد از برکات این معافیت بهرهمند شوند نه اینکه این معافیت برایشان به کابوسی تبدیل شود.
قائم مقام مدیرعامل خانه سینما اظهار کرد: سینماگران به عنوان گروهی مرجع در جامعه تمایل دارند به وظایف قانونی خود عمل کنند و این موضوع میتواند به فرهنگسازی امری مانند پرداخت مالیات کمک زیادی کند اما اگر این مسئله برای خود سینماگران سخت، طاقتفرسا، پیچیده و غیرشفاف باشد، قطعا نمیتوانند به فرهنگسازی کمک کنند ضمن اینکه آنان خودشان را از این ماجرا کنار میکشند بنابراین این موضوع نتیجهای معکوس خواهد داشت.
عنصری با اشاره به اینکه مشکل پرداخت مالیات از سالها قبل وجود داشته، یادآور شد: در سالهای اخیر کارشناسان خانه سینما و دوستان سازمان امور مالیاتی زحمات زیادی برای تدوین آییننامه معافیت مالیاتی متقبل شدهاند اما اینها کافی نیست و هنوز راه زیادی در پیش داریم تا به وضعیتی برسیم که دوستان سینماگر بابت معافیت مالیاتی به آرامش برسند و تکلیفشان معلوم شود که چگونه باید مراحل را طی کنند.
او با اشاره به شرایط ویژه مشاغل سینمایی خاطرنشان کرد: دوستان سازمان امور مالیاتی باید به این نکته توجه داشته باشند که شغل ما خاص است و شرایط ویژه خود را دارد. اگر به سیر تهیه و تولید یک فیلم بنگریم، درمییابیم بسیاری از افراد دخیل در پروژه خیلی اوقات بلافاصله دستمزد نمیگیرند بلکه ۹۰ درصد آنان به صورت قسطی دستمزد خود را دریافت میکنند. از سوی دیگر معمولا تهیهکننده هم بعد از یکی دو سال فرصت اکران پیدا میکند. بنابراین پروسه برگشت پول اکران، گاه به سه، چهار سال میرسد. همه اینها موضوعاتی است که دوستان سازمان مالیات باید به آن توجه داشته باشند و بر مبنای این شرایط، آییننامه مربوط را تنظیم کنند.
او با اشاره به حضور منوچهر محمدی، مرتضی شایسته، فرشته طائرپور و علی واجد سمیعی به عنوان نمایندگان خانه سینما در اداره مالیات افزود: این دوستان در کمیتهها و جلسات شرکت و به نمایندگان مالیاتی کمک میکنند تا تصمیمات کارشناسی بگیرند و آمادگی کامل دارند که دوستان سازمان امور مالیاتی را در تدوین آیین نامههای روشن و شفاف کمک کنند.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات اصلی ما تعاریف مربوط به مشاغل سینمایی است که در بند “ب” قرار دارند. توسط کارشناسان خانه و ارشاد با هماهنگی مدیران اداره مالیاتی لیستی از مشاغل شامل بند “ب” و “ج” تهیه شده و در اختیار سازمان مالیات قرار گرفته که متاسفانه تفسیر برخی از مدیران جدید از بند “ب” و مشاغلی که در این بند قرار میگیرند، برای ما مشکل ایجاد کرده است. زیرا مشاغلی داریم که ماهیتا در بند “ج” قرار میگیرند ولی این تفسیرها با بردن برخی مشاغل به بند “ب” سردرگمی و پیچیدگی خاصی ایجاد کرده است. بنابراین درخواست ما از سازمان مالیات این است که امسال هم همچون سال گذشته بر مبنای لیست پیشنهدای ما که مورد تایید آنان هم بوده، عمل شود و ان شالله برای سال آینده به اتفاق درخصوص بند “ب” و “ج” بازنگری و اصلاح صورت گیرد.
قائم مقام خانه سینما در پاسخ به این پرسش که آیا امکان ندارد سینماگران فقط یک بار اظهارنامه را پر کنند و هر سال ناچار نباشند تا دوباره آن را پر کنند؟ تصریح کرد: درباره این موضوع نمیتوانم نظری بدهم چون بحث مالیات کاملا پیچیده و تخصصی است و به آن اشراف ندارم. اما از آنجا که شغل ما دائمی و با درآمد مستمر نیست، باید نگاه ویژهای به آن شود. چرا که بسیاری از تهیهکنندگان یا سینماگران ممکن است سالها فیلمی کار نکنند. بنابراین از سازمان امور مالیاتی و هیأت دولت درخواست میکنم مسئله ما را جدی بگیرند و با نگاه ویژهای به آن بنگرند. ضمن اینکه آن را به سمت شفافسازی پیش ببرند.
وی با اشاره به حضور تیمی مجرب از افراد مورد تایید سازمان امور مالیاتی در خانه سینما که به منظور تسهیل در پر کردن اظهارنامه سینماگران انجام شده است، خاطرنشان کرد: این دوستان از صبح تا شب در قالب تیم ورزیدهای به دوستان سینماگر خدمات میدهند اما این خدمات کافی نیست و شامل خدمات تخصصی مالیاتی نمیشود زیرا این دوستان کارشناس مالیات نیستند. به همین دلیل بارها از سازمان امور مالیاتی درخواست کردهایم تا در حد امکاناتشان، کمک کنند تا آیین نامهها شفاف شود چون در حال حاضر در محتوای اظهارنامههای مالیاتی مشکل داریم و این آییننامهها مبهم است همچنانکه تصمیمات فردی مدیران نیز مشکلساز است و افراد را دچار مسئله میکند.
ناصر عنصری در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: از دوستان سازمان امور مالیاتی میخواهم بعد از تمام شدن خردادماه که تب پر کردن اظهارنامهها سرد شد، طرحها و پیشنهادات ما را فراموش نکنند تا به سال دیگر موکول شود بلکه در طول سال مراودات و جلسات کارشناسی کمیتهها ادامه داشته باشد و از نظرات سینماگران نیز استفاده کنند تا این مشکلات برای سال آینده حل شود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خانه سینما به رییس قوه قضاییه نامه نوشت؛ درخواست تشکیل کمیته حقیقتیاب در ماجرای بازداشت بازیگران
- در نشست خانه سینما مطرح شد؛ بازداشت هنرمندان، حذف پروانه ساخت و پویش آب
- حمایت خانه سینما از مطالبه اصناف برای حذف پروانه ساخت
- بدرقه پیکر ناصر تقوایی با نوای موسیقی جنوب/ سکوت کنیم و صدای صداقت و شرافت را بشنویم
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- موضع تازه خانه سینما درباره حواشی کمیته اسکار؛ بیانیه کمیته توهین آمیز بود، ولی سکوت میکنیم
- بیانیه تند کمیته انتخاب اسکار؛ انتقاد همزمان از دولت و خانه سینما
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- حمایت بیش از ۱۳۰ سینماگر از خروج خانه سینما از کمیته اسکار
- اسعدیان: خانه سینما بنگاه کاریابی نیست/ حسینی: سند ملی سینما را قبول نداریم
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- در انتخاب فیلم برای اسکار، خانه سینما سرِ پیاز است یا ته پیاز؟!
- آیا کمیته اسکار سینمای ایران به خانه سینما بازگشت؟
- پاسخ امینی تیرانی به امیر اثباتی/ مطالبه این باشد؛ چرا خانه سینما سمتِ سینمای مستقل و زیرزمینی نمیایستد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





