این شماره در ۱۷۹ صفحه، به نقد فیلمهای اکران شده در گروه هنروتجربه، گزارشهای مختلفی از جلسات نقد و بررسی، آیین دیدار با عوامل فیلمها و مسائل مربوط به این گروه سینمایی میپردازد.
به گزارش سینماسینما، این شماره از ماهنامه هنروتجربه با تصویری از سه سینماگر جوان این گروه وحید وکیلیفر، علیرضا رسولینژاد و علی کریم روی جلد منتشر شده است. در ابتدا چهار یادداشت کوتاه در قالب حرف اول از مصطفی آلاحمد فیلمساز مستند و داستانی، علیرضا رسولینژاد فیلمساز و مدیرمسئول فصلنامه فیلمخانه، ارسیا تقوا منتقد سینما و وحید وکیلیفر فیلمساز به چاپ رسیده است.
در این شماره از ماهنامه هنروتجربه ۱۸ نقد درباره ۱۱ فیلم به چاپ رسیده است. نقدهای نیوشا صدر و عباس رزیجی درباره فیلم «آی آدمها»، آیدا مرادی آهنی، مینو خانی و عزیزالله حاجی مشهدی بر فیلم «قیچی»، ترجمه نقدی از نیل یانگ به همراه نقدهای سیدرضا صائمی و محمد تقیزاده درباره «گشر»، دو نقد از نسیم نجفی بر مستندهای «چشم جنگ» و «آقای بیکار»، نقد میلاد دارایی بر فیلم «ایران سرای من است»، یزدان سلحشور و سحر عصرآزاد درباره فیلم «لانتوری»، فریبا اشویی بر فیلم «چاله»، دو نقد از مهرزاد دانش و مسحن بیگآقا درباره «فروشنده» و سرانجام نقدی از امیر پوریا بر فیلم «گاوخونی» در این شماره به چاپ رسیدهاند.
همچنین در این شماره گفتوگوهایی با کارگردانانی که فیلمهایشان در هنروتجربه به نمایش درآمده انجام شده است. سحر عصرآزاد با سه کارگردان از مجموعه چهاراپیزودی «هیهات» یعنی هادی ناییجی، هادی مقدم دوست و دانش اقباشاوی گفتوگو کرده است و علی اصغر کشانی با حسین کندری کارگردان فیلم «اینجا کسی نمیمیرد» و همچنین امیرحسین ثنایی با علیرضا رسولینژاد کارگردان «مینور/ماژور» مصاحبه کردهاند.
میزگردی با عنوان نگاه اقتصادی به هنروتجربه به عنوان کسب و کار خُرد در این شماره از ماهنامه به چاپ رسیده که در آن امیرحسین علمالهدی دبیر شورای سیاستگذاری هنروتجربه و کارشناس اقتصاد سینما، علی سرتیپی پخشکننده و مدیر سینماهای مجتمع کورش و علی حق اقتصاددان و روزنامهنگار و مدیر روابط عمومی صندوق توسعه ملی در آن موضوع میزگرد را به بحث میگذارند.
گزارشی هم از سینماتک پاریس منتشر شده است که مینو خانی با بازدید از این سینماتک و ذکر تاریخچه آن گزارش را تهیه کرده است. در بخش دیگری از ماهنامه نیز کارگردانهای هنروتجربه از اکران فیلمهایشان در این گروه گفتهاند.
بخش معرفی کتاب این شماره به کتاب «طراحی و نوشتن داستانهای معمایی» نوشته پاتریشیا های اسمیت اختصاص یافته است. نسخه PDF مجله در سایت قابل دانلود است.
منبع: هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- مسترکلاس اصغر فرهادی در موزه ملی سینمای ایتالیا
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش دوم
- همان همیشگی/ نگاهی به فیلم «آنا»
- فیلمی متفاوت نه البته بینقص/ نگاهی به فیلم «گزارش یک قتل»
- گروتسک، مرزها، محدودهها و همپوشانیها/ معرفی کتاب گروتسک فیلیپ تامسن
- واقعا چه کسی این فیلم را ساخت؟/ «مرد سوم» از هر منظری فیلمی متفاوت است
- گوتیک آمریکایی/ نگاهی به فیلم «مادر» ساخته دارن آرنوفسکی
- من اقیانوسی را دوست دارم که تو را آفرید/ نگاهی به فیلم «سولاریس»
- خوشه های خشم/ نگاهی به فیلم «تاریخ خشونت»
- اسلحه ایستوود در دستان فلینی!
- مواجه شدن با خود در برابر اتاق آرزوها/ درباره «استاکر» ساخته آندری تارکوفسکی
- عاشقی کردن در آرامش/ نگاهی به فیلم «رضا»
- امی، رام نشد/ نگاهی به مستند «چیچکا»
- باش که صد صبح دمد زین شب امید مرا/ نگاهی به فیلم «رضا»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





