مدیرعامل خانه تئاتر در برنامه «در انتهای الوند» از بیکار شدن نزدیک به ۲۵ هزار هنرمند به دلیل بحران کرونا و تعطیلی تئاتر خبر داد که بسیاری از آنها از داشتن بیمه نیز محروم هستند.
به گزارش سینماسینما، شهرام گیلآبادی مدیرعامل خانه تئاتر در برنامه امروز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت «در انتهای الوند» حضور پیدا کرد و درباره وضعیت تئاتر در دوران کرونا گفت: تئاتر اولین هنری است که خودجوش به دلیل اینکه اتفاقی برای مردم رخ ندهد کار را از روز ۳ اسفندماه تعطیل کرد.
وی افزود: با اینحال باید بگویم که تئاتر هیچوقت تعطیل نشد. درست است که سالنهای نمایش تعطیل هستند اما دوستان من به خانههایشان رفتند و در شبکههای اجتماعی برای آگاهیبخشی مردم در مورد کرونا کار کردند. البته کارهای دیگری هم کردند و آن هم این بود که در بستهبندی سبدهای غذایی و تولید محصولات بهداشتی نظیر ماسک و لباس حفاظتی و … کمک کردند. تماشاخانه سرو، خانه تئاتر و … در این زمینه فعالیت کردند و نزدیک به ۵۰ هزار بسته غذایی با همکاری مرکز خیریه طلوع بینشانها و هنرمندان تئاتر آماده شد. فکر میکنم که بچهها با این اقدامات یک اجرای بزرگ انسانی را شروع کردند و در کنار مردمشان قرار گرفتند.
وی در مورد بیمه هنرمندان اظهار کرد: اگر از روز ۳ اسفندماه تا پایان خردادماه سالنها تعطیل باشد، چیزی حدود ۲۵ هزار هنرمند-کار تعطیل هستند که میتوان آنها را در ۷۵ عنوان شغلی متعدد دستهبندی کرد. علاوه بر این ۳۹ صنف مرتبط با تئاتر نیز که در اطراف آن هستند تعطیل شدند. یعنی درمجموع ۱۱۴ عنوان شغلی بیکار شدند. علاوه بر این، از آنجا که زیرساختها برای هنرمندان ما فراهم نیست، بچههای تئاتر حقوق ایام بیکاری ندارند چراکه بیمه تأمین اجتماعی درستی ندارند.
گیل آبادی ادامه داد: از آنجا که خود من عضو هیات مدیره صندوق اعتباری هنر هم هستم باید بگویم که بیمه هنرمندان تئاتر اساساً هیچ ارتباطی با صندوق اعتباری هنر ندارد. هنرمندان در آنجا فقط بیمه میشوند و بر اساس قانون، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که باید اهالی تئاتر را بیمه کند.
گیلآبادی تأکید کرد: خیلی زشت است بگویم که بخش فرهنگی کشور به فکر هنرمندان و نخبههای خود نیست. خود من چندین نامه به آقای رئیسجمهور نوشتم مبنی بر اینکه هنرمند ما زیرساخت لازم هنری و مدنی را ندارد و این اصلاً خوب نیست. متأسفم که بگویم حرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت اصلا شنیده نمیشود. بنابراین صنف قدرتمندتر است و قدرت رایزنی بیشتر و بهتری دارد.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر فعالیت خانه تئاتر گفت: تمام خانههای ما اعم از موسیقی، تئاتر و سینما خانههایی هستند که در وزارت ارشاد ثبت شدند. البته به دلیل ارتباط و قرابتی که ۲ وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت کار داشتند باعث شده است این خانهها در وزارت کار هم ثبت شوند. اکنون دولت موافقت خود را با این موضوع بیان کرده، ابلاغیه نیز زده است و کمیسیونها شکلگرفته و حالا آرامآرام کمیسیون باید انجمنها را بپذیرد. متأسفانه دولتهای ما این قدر کاستیهای متعدد داشتند که بیمه هنرمندان ما از بیمه کارگران شریف فصلی هم پایینتر است. علاوه بر این باید مالیات هم بدهیم. اگر بخواهم محاسبهای در این زمینه داشته باشم باید بگویم که چیزی حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد قرارداد یک تئاتری برای مالیات کسر میشود.
وی بیان کرد: در این پیچیدگی شرایط، بچههای تئاتر هیچوقت کشورشان را تنها نگذاشتند و نفس به نفس در کنار مردم خود بودند. کرونا نشان داد که هنرمند زاییده وطن خود است. بچهها در سختترین شرایط کارکردند، همین الان یکی از تیمهای ما در سیستان و بلوچستان هستند و گروه دیگر در لرستان است و بستههای غذایی را بین محرومان پخش میکنند.
گیلآبادی در مورد فعالیت خانه تئاتر برای سروسامان دادن به مطالبات هنرمندان تئاتر عنوان کرد: به جز فضاهای پشتیبانی که باید داشته باشیم، جلسات متعددی را با فضاهای دولتی برگزار کردیم. برای مثال روز شنبه با معاون رئیسجمهور در مورد این موضوعات جلسه داریم. خواستههای ما روشن است؛ اول حقوق ایام بیکاری است چون این حق بچههاست، آنان حق بیمه خود را پرداخت کردند و باید حقوق بیکاری دریافت کنند. دومی ضرر و زیان است. در کشور هر شب ۱۵۰ اجرا روی صحنه داشتیم که در حال حاضر این تعداد تعطیلشده است. اگر جمع و تفریق کنید میبینید ۷۵۰ اجرا تا آخر خرداد تعطیل هستند که نتیجه آن این است که ۲۵ هزار نفر بیکار میشوند. حقوق بیکاری آنان و ضرر و زیان آنان و البته درخواست یک بیمه معمولی جزو درخواستهای ماست. ما روز شنبه جلسهای با معاون اول رئیسجمهور داریم و دستوری به وزیر رفاه زده شده است که به این امور رسیدگی کنند. از این نوع ارجاعها زیاد داریم اما پشت گوش انداختهشده است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه باید کرد تا یارانهای از دولت دریافت نشود، گفت: همه دنیا بابت فرهنگشان هزینه میکنند اما ما برای فرهنگمان میجنگیم. در تمام دنیا فرهنگ مورد حمایت دولتی است. اساساً نباید فرهنگ را به دره عمیق خصوصیسازی هل بدهیم. نمیتوان با فرهنگ مردم بازی کرد.
مدیرعامل خانه تئاتر در پایان در مورد زمان بازگشایی سالنهای اجرا تئاتر بیان کرد: نظر ما این است که هر زمان جان مردم و هنرمند درخطر نبود و مردم میتوانستند با آرامش بنشینند و حمایت لازم صورت گرفت، میتوان تماشاخانهها را باز کرد. ما یک نظر تخصصی داریم و پزشکان نیز یک نظر تخصصی دارند که باید در کنار هم بنشیند اما تاکنون این تعامل شکل نگرفته است. امروز جلسهای در اداره کل هنرهای نمایشی است که باید دید چه خواهد شد. ما معتقدیم که جان مردم نباید اصلاً به خطر بیفتد و از طرف دیگر هم میگوییم بچههای تئاتری باید حمایت شوند.
«در انتهای الوند» به تهیهکنندگی امیرحسین آذر و کارگردانی مسعود مرعشی کاری از گروه اجتماعی شبکه دو سیماست که شنبه تا چهارشنبه هر هفته از حدود ساعت ۷:۳۰ با اجرای نجمه جودکی، حامد مهربانی و مجید یحایی روی آنتن می رود.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- افزایش مرگ چهرههای مشهور؛ در چین چه خبر است؟
- لغو یک جشنواره سینمایی به دلیل شیوع دوباره کرونا/ جشنواره شانگهای در سال ۲۰۲۳ برگزار میشود
- کاهش پروتکلهای بهداشتی؛ جشنواره کن بدون ماسک و تست کرونا برگزار میشود
- سالنهای سینما و تئاتر با ۸۵.۷۱ درصد بیشترین رعایت پروتکل ها را داشته اند
- خبرنگارانی که سال ۱۴۰۰ آخرین برگ دفتر زندگانیشان شد
- دبیر شورای صنفی نمایش: منتظر نظر سازمان سینمایی برای اکران در نوروز هستیم
- کرونا، سینما و جشنوارهای با حاشیههای بی پایان
- تست کرونای گروههای «تئاتر فجر» قبل از اجرا/ حذفی که جایگزین ندارد
- رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ : مدیریت ورزشگاه در حضور تماشاگران سختتر از مدیریت سینما است!
- گفتوگو با داوود موثقی/ اگر سیاستگذاران ما دغدغه فرهنگ داشتند شدت رکود در سینما در این حد نبود
- فعالیت سینماها به حالت عادی بازمیگردد
- حلول روح دنکیشوت در بهروز افخمی
- جزئیاتی از چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- احتمال پایان محدودیتهای کرونایی سینماها قوت گرفت
- سینماهای اتریش تعطیل شدند/ آغاز قرنطینه عمومی از اول آذر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران





