عباس رافعی در پی موفقیت اخیر جهانیاش گفت: با حضور در فستیوالهای مختلف متوجه شدم بسیاری از آنها از رویکرد داستانی «فصل فراموشی فریبا» استقبال کردهاند.
به گزارش سینماسینما، عباس رافعی کارگردان و تهیه کننده سینما در خصوص حضور موفق فیلم سینمایی «فصل فراموشی فریبا» در جشنواره های بینالمللی و اینکه برخی جریانها معتقدند فیلمهایی که در جشنوارههای بینالمللی حضور مییابند، صرفا از رویکردی سیاهنما برخوردارند، گفت: با نظر دوستانی که این گونه میاندیشند صددرصد مخالف نیستم اما نمیتوان گفت تمامی جشنوارهها چنین رویکردی دارند.
عباس رافعی با بیان این که جشنوارههایی که فیلم سینمایی «فصل فراموشی فریبا» در آنها حضور داشته، رویکردی کاملا کلاسیک و هنری داشتهاند، افزود: در چنین جشنوارههایی، شیوه داستانگویی فیلمهای حضوریافته مطرح هستند. در حقیقت میتوان گفت از فیلمهایی که با رویکرد سیاهنمایی از جوامع خود حضور یافتهاند، اصولا چندان استقبالی از سوی این جشنوارهها به عمل نمیآید.
کارگردان و نویسنده «آفتاب بر همه یکسان میتابد» در ادامه، اظهار کرد: برخی جشنوارهها با رویکرد ترویج داستانگویی برگزار میشوند و رویکردی کاملا هنرمحور دارند. همچنین سعی دارند فیلمهای انتخاب شده به جنبه هنری سینما نزدیکتر باشد تا جنبه سرگرمی آن.
رافعی گفت: باید جشنوارهها را از یکدیگر تفکیک کنیم. نمیتوان گفت تمامی جشنوارههای بینالمللی رویکرد سیاهنمایی را ترویج میکنند.
وی در ادامه تصریح کرد: با حضور در این فستیوالها متوجه شدم بسیاری از آنها از رویکرد داستانی «فصل فراموشی فریبا» استقبال کردهاند. زمانی که یک فیلم موفق به دریافت جایزه بهترین فیلمبرداری، موسیقی و… میشود، این موضوع نشاندهنده این است که به جنبههای منفی آن توجهی نمیشود. اگر به مضامین توجه کنند در این صورت هر چه سیاهتر بهتر! اما در واقع اینگونه جشنوارهها بیشتر رویکرد کلاسیک دارند.
رافعی در پایان اذعان کرد: اگر در این جشنوارهها بازیگر، فیلمبردار، آهنگساز و… موفق به دریافت جایزه میشوند، در حقیقت بر اساس هنر این افراد است که جوایز به آنها اهدا میشود.
فیلم «فصل فراموشی فریبا» به تهیه کنندگی و کارگردانی عباس رافعی که در بخش مسابقه شانزدهمن دوره جشنواره بین المللی فیلم «نیکل» کانادا و هفتمین دوره جشنواره بین المللی فیلمسازان مستقل در کالیفرنیا آمریکا حضور داشت جایزه بهترین فیلم سینمایی از هر دو جشنواره را دریافت کرد.
فیلم «فصل فراموشی فریبا» پیش از این شصت و نه حضور بین المللی داشته و سی و شش جایزه بین المللی برای سینمای ایران به ارمغان آورده است.
منبع: موج

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- انتقاد رافعی از شوراهای پروانه ساخت و نمایش/ بحث خودی و غیرخودی در سینما به راه افتاده است
- «غیبت موجه» در مرحله صداگذاری ساخت موسیقی
- گفتوگوی تصویری سینماسینما با عباس رافعی
- تینا آخوندتبار در «بیفروغ» بازی میکند
- گلایه عباس رافعی از تجمع فیلمها در صف اکران/ هر زمان فرصت شد «بهت» را اکران میکنیم
- نمایش «بهت» در جشنوارههای خارجی/ اکران بعد از جام جهانی
- صدور مجوز نمایش برای سه فیلم
- «بهت» با بازی مهتاب کرامتی در راه جشنواره فیلم فجر
- روایت مدرن از «گاو» مهرجویی/ مش حسن را چه کسی بازی میکند؟ + تصویر
- مدیر جشنواره «یونیورسال» آمریکا به ایران آمد
- چرا در اربعین برنامههای تکراری پخش میشود؟
- اکران خصوصی اینجا کسی نمی میرد در سینما فرهنگ/ تقدیم فیلم به سربازان میهن
- جایزه جشنواره «سالنتو» برای «فصل فراموشی فریبا»
- سینماگران برای امام خمینی چه کردند؟/ ساداتیان، شورجه، رافعی، ایل بیگی و باشه آهنگر پاسخ دادند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
آخرین ها
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- متوهمی به نام «اون»!
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها