عباس رافعی در پی موفقیت اخیر جهانیاش گفت: با حضور در فستیوالهای مختلف متوجه شدم بسیاری از آنها از رویکرد داستانی «فصل فراموشی فریبا» استقبال کردهاند.
به گزارش سینماسینما، عباس رافعی کارگردان و تهیه کننده سینما در خصوص حضور موفق فیلم سینمایی «فصل فراموشی فریبا» در جشنواره های بینالمللی و اینکه برخی جریانها معتقدند فیلمهایی که در جشنوارههای بینالمللی حضور مییابند، صرفا از رویکردی سیاهنما برخوردارند، گفت: با نظر دوستانی که این گونه میاندیشند صددرصد مخالف نیستم اما نمیتوان گفت تمامی جشنوارهها چنین رویکردی دارند.
عباس رافعی با بیان این که جشنوارههایی که فیلم سینمایی «فصل فراموشی فریبا» در آنها حضور داشته، رویکردی کاملا کلاسیک و هنری داشتهاند، افزود: در چنین جشنوارههایی، شیوه داستانگویی فیلمهای حضوریافته مطرح هستند. در حقیقت میتوان گفت از فیلمهایی که با رویکرد سیاهنمایی از جوامع خود حضور یافتهاند، اصولا چندان استقبالی از سوی این جشنوارهها به عمل نمیآید.
کارگردان و نویسنده «آفتاب بر همه یکسان میتابد» در ادامه، اظهار کرد: برخی جشنوارهها با رویکرد ترویج داستانگویی برگزار میشوند و رویکردی کاملا هنرمحور دارند. همچنین سعی دارند فیلمهای انتخاب شده به جنبه هنری سینما نزدیکتر باشد تا جنبه سرگرمی آن.
رافعی گفت: باید جشنوارهها را از یکدیگر تفکیک کنیم. نمیتوان گفت تمامی جشنوارههای بینالمللی رویکرد سیاهنمایی را ترویج میکنند.
وی در ادامه تصریح کرد: با حضور در این فستیوالها متوجه شدم بسیاری از آنها از رویکرد داستانی «فصل فراموشی فریبا» استقبال کردهاند. زمانی که یک فیلم موفق به دریافت جایزه بهترین فیلمبرداری، موسیقی و… میشود، این موضوع نشاندهنده این است که به جنبههای منفی آن توجهی نمیشود. اگر به مضامین توجه کنند در این صورت هر چه سیاهتر بهتر! اما در واقع اینگونه جشنوارهها بیشتر رویکرد کلاسیک دارند.
رافعی در پایان اذعان کرد: اگر در این جشنوارهها بازیگر، فیلمبردار، آهنگساز و… موفق به دریافت جایزه میشوند، در حقیقت بر اساس هنر این افراد است که جوایز به آنها اهدا میشود.
فیلم «فصل فراموشی فریبا» به تهیه کنندگی و کارگردانی عباس رافعی که در بخش مسابقه شانزدهمن دوره جشنواره بین المللی فیلم «نیکل» کانادا و هفتمین دوره جشنواره بین المللی فیلمسازان مستقل در کالیفرنیا آمریکا حضور داشت جایزه بهترین فیلم سینمایی از هر دو جشنواره را دریافت کرد.
فیلم «فصل فراموشی فریبا» پیش از این شصت و نه حضور بین المللی داشته و سی و شش جایزه بین المللی برای سینمای ایران به ارمغان آورده است.
منبع: موج
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «غیبتِ موجّه»؛ در انتهای کوچهی بُنبست!
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- انتقاد رافعی از شوراهای پروانه ساخت و نمایش/ بحث خودی و غیرخودی در سینما به راه افتاده است
- «غیبت موجه» در مرحله صداگذاری ساخت موسیقی
- گفتوگوی تصویری سینماسینما با عباس رافعی
- تینا آخوندتبار در «بیفروغ» بازی میکند
- گلایه عباس رافعی از تجمع فیلمها در صف اکران/ هر زمان فرصت شد «بهت» را اکران میکنیم
- نمایش «بهت» در جشنوارههای خارجی/ اکران بعد از جام جهانی
- صدور مجوز نمایش برای سه فیلم
- «بهت» با بازی مهتاب کرامتی در راه جشنواره فیلم فجر
- روایت مدرن از «گاو» مهرجویی/ مش حسن را چه کسی بازی میکند؟ + تصویر
- مدیر جشنواره «یونیورسال» آمریکا به ایران آمد
- چرا در اربعین برنامههای تکراری پخش میشود؟
- اکران خصوصی اینجا کسی نمی میرد در سینما فرهنگ/ تقدیم فیلم به سربازان میهن
- جایزه جشنواره «سالنتو» برای «فصل فراموشی فریبا»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش





