زهرا دمز آبادی در صبا نوشت :فیلم سینمایی«کاناپه» مدتی در خواب زمستانی بود، چه مسئلهای باعث بهم ریختن این خواب زمستانی شده است.
مدتی قبل خبری مبنی بر توقیف همیشگی فیلم سینمایی «کاناپه»ساخته کیانوش عیاری توسط معاونت نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد منتشر شد و دلیل این توقیف و حساسیتها این بود که عیاری در اقدامی نامتعارف در مختصات سینمای ایران، با استفاده از کلاه گیس از حضور بازیگران خانم بدون حجاب در فیلم خود استفاده کرده است.
کیانوش عیاری کارگردان این فیلم جنجالی در واکنش به توقیف فیلم «کاناپه» اذعان داشت: باید دید که چه چیزی به طور ناگهانی باعث عصبانیت مسئولان شده است؟ فیلم «کاناپه» مدتی در خواب زمستانی بود، چه مسئلهای باعث بهم ریختن این خواب زمستانی شده است.
وی در ادامه افزود: فکر میکنم اگر پیگیر عدم توقیف فیلم «کاناپه» در شرایط فعلی ایران باشیم، میشود بار دیگر درباره آن تصمیم گیری کرد. باتوجه به این که در سینما تبدیل زن به مرد و مرد به زن، متعارف شده است و شاید بُعد فانتزی هم داشته باشد، ولی چرا این مسئله شامل فیلم «کاناپه» نمی شود؟
عیاری به پیگیری رفع توقیف این فیلم اشاره کرد و گفت: تمام توجهام به این است که در اولین فرصت پیگیر رفع توقیف فیلم «کاناپه» باشم که با نگاه دیگر و منطبق با شرایط حال حاضر مملکت به این فیلم و مسئله ای که به هیچ عنوان اتفاق غیرشرعی نیست نگاه شود و اگر امکان گشایش باشد که اتفاق بسیار خوبی است. بحث خود فیلم است نه عنصر بی حجاب بودن، که مطلقا کار غیر شرعی هم رخ نداده است.
کارگردان فیلم «دکتر غریب» در پاسخ به این سوال که درصورت رفع توقیف اگر فیلم را در گروه هنر و تجربه اکران کنند، موافق اکران این فیلم در این گروه هستید یا خیر؟ افزود: این فیلم بسیار بسیار ساده است و می تواند جزو فیلم های بدنه باشد نه اینکه به برازجان فرستاده شود. گروه هنرو تجربه بسیار گروه ارزشمندی است و اتفاق بسیار مهمی در عرصه سینمای حرفه ای با رویکرد تجربی است، اما به نظر میرسد مسئولان؛ هنر و تجربه را به عنوان یک شهر تبعیدی نگاه میکنند. اکران فیلم بسیار برایم مهم است و اگر در نهایت به جایی ختم شود که بگویند باید در این گروه فیلم را اکران کنید میپذیرم، با این امید که توجه بیشتری از جانب تماشاگران به آن شود و سالن های سینمای هنرو تجربه پر شود.
گفتنی است؛ «کاناپه» فیلمی به کارگردانی، نویسندگی و تهیهکنندگی کیانوش عیاری محصول سال ۱۳۹۵ است.
این فیلم روایت زندگی دو خانواده است که میخواهند با هم وصلت کنند اما در نهایت یک کاناپه باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی آنها میشود. در این فیلم بازیگرانی چون فرهاد آییش، فرگل فربخش، ابوالفضل پورعرب، فریبا کامران، بیتا بیگی و بابک حمیدیان ایفای نقش کردهاند.
برچسبها: کاناپه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با کیانوش عیاری/ اگر این سینما فروش داشته باشد غیرطبیعی است
- گزارش تحلیلی درباره اکران فیلمهای خارجی در ایران/ مردم حق دارند فیلمهای خوب دنیا را روی پرده ببینند اما…
- رجبی فروتن: «کاناپه» و «قاتل و وحشی» با چالشهای جدی و آشکار فقهی روبهرو هستند/ شاید یک قرائت جدید از فقه مشکل را حل کند
- توضیحات تهیهکننده «روزهای ابدی» درباره استفاده از کلاه گیس/ بازیگران ارمنی بودند
- کاناپه در کمد، روزهای ابدی روی آنتن
- بازیگر جوان فیلم «کاناپه» درگذشت
- تهیه کننده های خیابانهای آرام وگزارش یک جشن پی گیر اکران فیلمشان نبودند/خانه پدری دیگر مشکلی برای اکران ندارد
- طعنه و کنایه هوشنگ گلمکانی: کلاهگیس در «گاندو» مجاز است و در «کاناپه» نه؟
- ادامۀ ماجرای «کاناپه» این بار با فیلمسازان
- کاناپه؛ بسط زمان، قبض موقعیت/نوشتاری از مهرزاد دانش
- بایگانی «کاناپه» و فقدان «خلاقیت» در مدیریت
- کیانوش عیاری:آب خوش از گلویم پایین نرفته است
- اهمیت «کاناپه» عیاری و «هجوم» مکری در میان فیلمهای توقیفی/ یادداشتی از امیر پوریا
- چالش «کلاهگیس»؛ از «کاناپه» تا «نفس»: گیس این کلاه سر دراز دارد
- واکنش گسترده به حجاب زنان در سریال «نفس»/ طعنه و کنایه به اکران نشدن کاناپه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





