سینماسینما، سعید هاشمزاده
یکی از بزرگترین مشکلات فیلمهای مینیمالیستی در سینمای ایران ملزم ندانستن نویسنده و کارگردان در ارائه و ساخت منطقهای دراماتیک است. اینکه چگونه میتوان منطق یک کاراکتر برای انجام دادن عملی را، اگر نمیخواهیم همچون سیر یک روایت شاهپیرنگی بیان کنیم، در یک روایت خردهپیرنگی نشان دهیم و اساسش را بچینیم و از دلیل این رفتار نشانی به مخاطب بدهیم. این نشانیها میتواند تصویری باشد، میتواند در دیالوگ شکل بگیرد و تبدیل به مانیفست عمل کاراکتر شود، یا به وسیله دیگر کاراکترها طرح گردد و موتور محرکه داستان را روشن سازد. ماجرای «درساژ» بادکوبه نیز مانند دیگر آثار شبهمینیمالیستی این مشکل را در خود میبیند؛ اینکه بهعلاوه قانع نکردن مخاطب در منطق سیر داستانی و اعمال کاراکتر اصلی، ضرورت دنبال کردن او را نیز به ما نشان نمیدهد. ما در سیر فیلم دختری را میبینیم که بیدلیل میدود، لج میکند، سکوت میکند و فرار. و در واقع دلیل هیچکدام را، بهخصوص اصل اجبار داستانی ما که از سوی گلسا کلید میخورد، برای ما تصویر نمیکند. در واقع اینگونه به نظر میرسد که این عدم پرداخت نظام استدلالی از سوی کارگردان، به بیرون از متن یا به دنیای تفسیر متن رهنمون شده، و مسئولیت ساخت آن به دوش بیننده افتاده و نویسنده بهراحتی از زیر کاشت دلایل دراماتیک فرار کرده است. درحالیکه بیشک سینما عرصهای است برای نشان دادن، نشان دادن حداقلی یا حداکثری با کیفیت درست روایی. اما در «درساژ» انگیزه که مهمترین بحث یک فیلمنامه شخصیتمحور است، پنهان میماند و برملا نیز نمیشود و همانطور که گفتیم، به دایره تفسیر کشانده و هل داده میشود و به فرامتن میرود. مسئله اصلی اینجاست که چقدر میتوان با نشان ندادن انگیزه کاراکتر اصلی داستان را پیش برد و سپس عملی را که او انجام میدهد، توجیه کرد. حاصل میشود یک لجبازی تینایجری که نه عمقی میسازد و نه ضرورتی در آن میبینیم. در واقع وقتی پیشینهای از زندگی گلسا ندیدهایم، نمیتوانیم برای لجبازی او در بافت زندگیاش توجیهی بتراشیم. نمیتوانیم همراه او شویم، او را محق بدانیم و سکوت او را دنبال کنیم. از اساس نیز اگر رازآلود بودن شخصیت گلسا برایمان قابل حل باشد و منتظر اعمالی طراحیشده از سوی او باشیم که غافلگیر شویم، این رازآلودگی، یعنی شخصیتی که رازی دارد و از پس آن انگیزهای بیرون میآید، برای ما ساخته نشده است، بلکه به جای رازآلودگی یک لجبازی کودکانه و یک سکوت بیدلیل را میبینیم.
نکته بعدی، پس از مسئله اطلاعات و انگیزه کاراکتر اصلی، این است که فیلم به کلیشههای آثار تینایجری کشیده میشود؛ به تقابلهای قابل پیشبینی، پدر پولدار و پدر بیپول، کلکلها و جنجالهایی که قشر تینایجر دارند و این جنجالها به تقابل با والدینشان نیز کشانده میشود. تقابلی که کلید اصلی موضوع فیلم را به ما میدهد و چقدر دیر و چقدر سطحی. کلیدی که در دیالوگهای پدر نهفته است؛ اینکه گلسا باید معامله کردن را در دنیای بزرگسال یاد بگیرد و کلهاش را به کار بیندازد. شاید این موضوع از منظر (پیاووی) یک تینایجر، شخصیت تازهجوان، یک دغدغه و مسئله اساسی به نظر برسد، اما باید گفت طرح و پرداخت این دغدغه در یک بستر خردهپیرنگی انفعال میسازد و داستان پررنگی شکل نمیدهد.
بادکوبه در گفتوگوهایش بر این امر تاکید میکند که فیلم قصد نشان دادن طبقه کمتر دیدهشده را دارد؛ طبقات شهرکنشینی که در شهرهای کوچک استان تهران زندگی میکنند. اما آنچه مشاهده میکنیم، با آنچه بادکوبه میگوید، فاصلهای زیاد دارد. ذهنیت کارگردان نسبت به سوژهاش و آن چیزی که میگوید، در تفاوتی فاحش است. مسئله این است که فیلم بادکوبه از اساس فیلم کلوزآپ است. فیلم شخصیت. فیلم نمای نزدیک و قرار هم نیست لانگ شاتی از یک مجموعه یا جامعه زیستی را به تصویر بکشد. جدا از اینکه فیلم توانایی نمایش این لانگشات را ندارد و دو دیالوگ حاشیهای نمیتواند نمایندهای باشد برای آسیبشناسی این قشر. در مجموع پناه بردن به ذهنیت بیننده و خودبسنده نبودن اثر در مدیومی که میخواهد ارائه دهد، بزرگترین آسیبی است که به فیلم «درساژ» زده شده.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش و نقد فیلمهای کوتاه «سیمرغ» در ترکیه
- تاریخ سینما و عاشق سینما/ نگاهی به مستند «آرشیو متروک»
- ناگهان پروانه/ نگاهی به فیلم «وقتی پروانه شدم»
- گفتوگو با کارگردان «تو مشغول مردنت بودی»/ زخمهای عمیق جامعه را پنهان نکنیم
- مواجهه با مرگ/ نگاهی به فیلم «تو مشغول مردنت بودی»
- گفتوگو با مهدی ارجمند، کارگردان «ملاقاتهای شگفتانگیز»/ «ملاقاتهای شگفتانگیز» یک فیلم ایدئوگرافیک است
- کارگردان «وقتی پروانه شدم» مطرح کرد/ چهره دوگانه میترا حجار در هر دو بافت سنتی و مدرن فیلم جذابیت دارد
- فیلمی مهم که قانونگذاران و مسوولان باید ببینند/ نگاهی به فیلم «خط باریک قرمز»
- نمایش سه فیلم کمتر دیده شده از سهراب شهید ثالث در باشگاه هنروتجربه
- اولین تیزر رسمی اکران ۸۸ دقیقه کوتاه
- گفتوگو با پویا بادکوبه، کارگردان «درساژ»/ به تعداد آدمها واقعیت، متفاوت است
- در جستوجوی معنا!/ نگاهی به فیلم “محدوده ابری”
- سلوکِ بلوغ / نگاهی به فیلم “درساژ”
- میزگردی با کارگردانهای فیلم کوتاه بهاره/ فیلم کوتاه ضامن آینده سینمای کشور است
- گفتوگو با امید نیاز، کارگردان فیلم «ب ۱۲»/ بچهها فیلسوفهای بیتجربهاند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش