فرنس کوشا، کارگردان مجارستانی برنده جایزه بهترین کارگردان جشنواره کن در سال ۱۹۶۷، روز چهارشنبه ۱۲ دسامبر در ۸۱ سالگی درگذشت.
به گزارش سینماسینما، فرنس کوشا (Ferenc Kosa)، کارگردان مجارستانی برنده جایزه بهترین کارگردان جشنواره کن در سال ۱۹۶۷، روز چهارشنبه ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) در ۸۱ سالگی درگذشت.
کوشا بیشتر برای فیلم «۱۰ هزار روز» که در جشنواره کن سال ۱۹۶۷ جایزه بهترین کارگردانی را بهدست آورد، شناخته میشود.
داستان فیلم «۱۰ هزار روز»، رنج و مشقت یک خانواده روستایی مجارستانی را از دهه ۳۰ میلادی به بعد روایت میکند. این فیلم برای مدت چند سال توسط حکومت کمونیستی مجارستان به دلیل این که اشاراتی به انقلاب ضد اتحاد جماهیر شوروی مردم مجارستان در سال ۱۹۵۶ داشت، ممنوع شده بود.
آکادمی هنر مجارستان در واکنش به خبر درگذشت این فیلمساز گفت: «کوشا با استعداد و تعهدش نقش تعیین کنندهای در نوسازی هنر سینمای مجارستان ایفا کرد.»
کوشا در دهه ۹۰ میلادی زمانی که دموکراسی به مجارستان بازگشت، به سیاست روی آورد، او یکی از بنیان گذاران حزب سوسیالیست این کشور بود و از سال ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۰۶ به عنوان نماینده در پارلمان مجارستان فعالیت داشت.
از دیگر آثار مشهور کوشا میتوان به «قضاوت» (۱۹۷۰) و «ریزش برف» (۱۹۷۴) اشاره کرد.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در بیانیه رسمی اعلام شد؛ ژاپن، کشور افتخاری بازار جشنواره فیلم کن
- مروری بر واکنشهای مطبوعات جهانی به «یک تصادف ساده»
- سناریوی «یک تصادف ساده» چگونه شکل گرفت؟
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- جعفر پناهی و عوامل فیلم «یک تصادف ساده» به کشور بازگشتند
- زمان بازگشت جعفر پناهی و گروهش به ایران مشخص شد
- فردای نخل طلا
- پیامهای تبریکی که برای نخل طلای «یک تصادف ساده» مخابره شد
- جعفر پناهی، برنده جایزه شهروندی جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- سخنان جعفر پناهی پس از دریافت نخل طلای کن
- در پی موفقیت «یک تصادف ساده» در کن؛ کانون کارگردانان سینمای ایران به جعفر پناهی تبریک گفت
- برگزیدگان معرفی شدند؛ نخل طلای کن در دست جعفر پناهی
- برندگان بخش «نوعی نگاه» جشنواره فیلم کن معرفی شدند
- چی دیدی؟ چطور بود؟/ روایتی از روزهای پایانی جشنواره فیلم کن
- نشست خبری «زن و بچه» در جشنواره کن؛ روستایی: این فیلم مستقلترین زنِ سینمای من را روایت میکند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





