به گزارش سینماسینما؛ سینمای ایران هالیوود نیست که تابع قواعد بی رحم یک صنعت جذاب باشد؛ سینمایی نیست که در آن صاحبان سرمایه بتوانند براساس آنچه مردم در کارخانهی سرگرمی سازی میخواهند سرنوشت بازیگری را جابه جا کنند. اما با وجود نبودن این قواعد بیرحم که ریشه در صنعت بی رحمی دارد، حرفه ی بازیگری در سینمای ایران حرفهی بیرحمی است. همان سرمایه داری کوچک رژیم گذشته که با سرگرمی نازلی پیوند داشت و اگر در آن سیستم بازیگری از خودش محافظت نمیکرد، یک دفعه خانه نشین میشد؛ معنی محافظت در اینجا بر میگشت به خود بازیگر که چطور کار کند و چطور زندگی کند. مثلا هنرپیشهای که سالها ستارهی تئاتر کشور بود به دلیل همین که از خودش در زندگی حفاظت نکرد، یک دفعه گم شد و زمانی که دوباره پیدایش شد، دیگر مجبور شد نقش دوم و سوم در سینمای فارسی بازی کند که سرانجام این بازیگر شد مادر علی بیغم و بعد، مرگ در انزوا. البته تغییر شرایط سیاسی و فرهنگی که با انقلاب پیش آمد، خیلی ها را در سینمای فارسی خانه نشین کرد که این موضوع از بحث ما خارج است. البته امروز شرایط سینمای ایران با گذشته خیلی فرق کرده، حتی شرایط امروز با دیروز متفاوت است. امروز ستارگان جایشان را به بازیگران خوب دادهاند و سینما به ستاره وابسته نیست و سرمایهداران جایگاه بازیگر را تعیین نمیکنند. الان بیشتر خود بازیگر است که می تواند جایگاه خودش را حفظ کند. بازیگرانی که از ابتدای ورودشان به سینما حضور خوبی داشتهاند و شانس آوردند که نقش خوبی به دست بیاورند و استعداد آن را داشتهاند که این نقش خوب را به حضوری ماندگار تبدیل کنند، ماندگاریشان درسینما سختتر بوده است. ماندگاری این بازیگران در وهلهی اول مربوط به انتخابهایی است که این بازیگران بعد از آن حضور خوب میکنند، انتخابهایی که در تشخیص درست نقش و کارگردان و مجموعهای که قرار است این نقش را بپرورانند، دارد. علاوه بر این انتخابهای درست، زندگی سالم بازیگر هم به ماندگاریش کمک میکندگرچه زندگی شخصی بازیگر یک امر درونی است. ولی این امر درونی به شدت روی زندگی حرفه ای بازیگر تأثیر میگذارد. ترانه علیدوستی با حضوری خوب شروع کرد و با انتخابهایی درست ادامه داد و نگذاشت زندگی خصوصیتش تبدیل به حاشیهای درکنار کارش شود و آن سلامتی را در زندگی پیش گرفت که حرفهاش آسیب نبیند، البته نمی توان استعداد ذاتی، هوش و توانایی او را در ایفای نقشهای مختلف نادیده گرفت. او در حال حاضر جایگاه مناسب و خوبی در سینما دارد اما هنوز حفظ این جایگاه سخت است.
منبع: همشهری جوان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری مطرح کرد؛ ترانه علیدوستی ممنوع از پرواز نیست
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- رهایی در اوهام/ نگاهی به فیلم «تفریق»
- «تفریق»؛ به علاوه باران
- «تفریق» مانی حقیقی قاچاق شد
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- فیلمساز کاشتنی نیست، نسل انقلابی هم ساختنی نیست/ گفت و گوی جیرانی با میرکریمی درباره فیلم «نگهبان شب»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





