سینماسینما، محمد حقیقت: اوایل پائیز امسال فیلمبردای اولین فیلم بلند یک فیلمساز جوان ایرانی مقیم آلمان، در شهر شیراز شروع خواهد شد.
این کارگردان که توانسته بخش عمده هزینه فیلم خود را از آلمان به دست آورد، تحصیلات سینمائی خود را در این کشور سپری کرده است، و تصمیم گرفته نخستین فیلم بلند خود را در شهر زادگاهش، شیراز، بسازد. این جوان ۲۵ ساله، مدت هشت سالی است که درآلمان زندگی میکند، سال گذشته که به زادگاهش برگشته بوده، ایده نوشتن فیلمنامه آنرا پیداکرده است. وی فعلا مایل نیست جزئیات بیشتری از جمله نام خود را فاش کند، اما خلاصه داستان فیلمش را برایمان تعریف کرد. او این فیلمنامه را درآلمان به ثبت رسانده است. نام موقت فیلم «درشیراز…» است.
خلاصه داستان:
سعید، یک مرد جوان شهرستانی، شبی خواب میبیند دختری را که یک بار بر مزار حافظ شیرازی مدتی پیش دیده بوده وی را صدا میزند. درخواب هرچه تلاش کرده کلمات دختر را بفهمد، نتوانسته و پریشان از خواب بیدار میشود.
سعید بعد از بیدار شدن کنجکاوانه به دنبال موبایل خود میگردد تا تصویری را که با فاصله و مخفیانه از آن دختر گرفته بود، پیدا کند. سرانجام تصویری نه چندان واضح ازاومی یابد و یکی دو تصویر نیز که از زاویه کناری از او گرفته بود را پیدا میکند. او هیچ نشانه خاصی از آن دختر ندارد. تنها به یاد می آورد که وقتی لحظه ای به پشت سراونزدیک شده، وی به دختری که همراهش بوده، میگفته هفته ای یک بارسرقبرحافظ می آید و اشعار وی را میخواند و به نوعی فال حافظ میگرفته و یادداشت هائی نیز برمیداشت.
قهرمان فیلم، برای دومین بار در زندگی اش به شهر شیراز میرود به امید اینکه آن دختر را پیدا کند… اما وقتی به مزار حافظ نزدیک میشود هیچکس آنجا نیست و به دلیلی که برای اومشخص نمیشود کسی نمیتواند به آنجا نزدیک شود… همه چیز ساکت و خاموش است. قهرمان فیلم روزها و شب ها در نزدیکی قبر حافظ، از دور و نزدیک کشیک میکشد تا شاید آن دختر را بیاید…
شبی دیرهنگام که وی همان نزدیکی مزارحافظ به خواب رفته، ازسروصداهایی بیدارمیشود… در نزدیکی او، دربین درختان قتلی اتقاق افتاده. سعید تلاش میکند ماجرا را بهتر ببیند. با زوم موبایل خود ازآن واقعه عکس میگیرد، اما بدلیل کم نوربودن محیط ، فقط جزئیاتی ازآن را میتواند مشاهد کند… قهرمان فیلم، بدنبال پی بردن به این ماجرا و همچنان یافتن آن دختر برمی آید که با موردی خاصی روبرو میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





