پنجشنبه گذشته ابراهیم داروغهزاده، در جایگاه «معاون ارزشیابی و نظارت» در گفتوگوی خبری با حمیدرضا مدقق به مسائل مختلف در این بخش مهم از سازمان سینمایی پرداخت.
به گزارش سینماسینما، در بخشی از اظهارات، این مدیر دولتی به تعیین وضعیت فیلمهای توقیفی اشاره کرد و درباره عملکرد کمیته بازبینی مجدد فیلمهایی که مجوز نمایش نگرفته بودند که دستور تشکیل آن ازسوی وزیر قبلی صادر شده بود، توضیحاتی ارائه کرد.
او افزود: «این کمیته قرار بود با همفکری کارگردان، تهیهکننده و مشورت همدیگر اصلاحاتی را که به فیلم کمک میکند صورتجلسه کنند و فیلم اصلاحی را در اختیار شورای پروانه نمایش قرار دهند. ۱۲ فیلم در این کمیته بررسی شدند که پنج فیلم اصلاحاتش انجام شد و در اختیار شورای پروانه نمایش قرار گرفت. در نهایت این پنج فیلم توانستند مجوز بگیرند و همانطور که میدانید، مجوز نهایی و قانونی را فقط شورای پروانه نمایش میتواند برای فیلمها صادر کند.»
معاون نظارت و ارزشیابی سازمان امور سینمایی از نامبردن اسامی این پنج فیلم امتناع کرد و گفت: «بهتر است اجازه دهیم این فیلمها در شرایط آرامی به نمایش دربیایند، زیراکه معمولا حساسیت به فیلمهای توقیفی بیشتر از دیگر فیلمهاست. بعضی اوقات سختگیریهای بیشتری در بازبینیهای مجدد فیلمها صورت میگیرد و من از کارگردانان و تهیهکنندگان این فیلمها بهخاطر همراهیشان با ما تشکر میکنم.»
واقعیت این است که بنا بر گفته منبع آگاه، هیچ مدیر دولتیای به فیلم «ارادتمند نازنین بهاره تینا»، به کارگردانی عبدالرضا کاهانی، مجوز نمیدهد.
فیلم «خانه پدری»، به کارگردانی کیانوش عیاری، یا با حذف آن سکانس خاص [قتل دختر به دست پدر] یا با درجهبندی سنی قابلیت اکران دارد که البته عیاری زیر بار هیچ نوع حذفی نرفته است. فیلمهای «خیابانهای آرام» و «خرس» همچنان در توقیف بهسر میبرند. فیلم «خانه دختر»، به کارگردانی شهرام شاهحسینی، با اعمال حذفیات قابل نمایش است و البته شاهحسینی سکانس پایانی فیلم را مجددا فیلمبرداری میکند. فیلم «عصبانی نیستم» با اعمال حذفیات و دورشدن فیلم از فضای سیاسی قابلیت نمایش دارد.
«آشغالهای دوستداشتنی» هم با حذف صحنههای حساسیتبرانگیز و تبدیل آن به فضای مسالمتآمیز میتواند اکران شود.
در فیلم «رستاخیز» باید صحنههای مربوط به حضرت ابوالفضل (ع) نورانی شود و درویش زیر بار نرفته و فیلم همچنان مجوز نمایش در ایران ندارد و تنها مجوز نمایش آن در خارج از کشور صادر شده است. موضوع شکایت تهیهکننده از وزارت ارشاد هم به دلیل خسارت به فیلم به دلیل پایینکشیدن از پرده سینماها همچنان در دیوان عدالت اداری در دست بررسی است.
فیلم «کاناپه» هم قرار نیست سازمان سینمایی درباره آن تصمیم بگیرد و اصولا خارج از توان دولت است. فیلم «وقت داریم حالا»ی کاهانی هم تاکنون به شورای پروانه نمایش ارائه نشده. مشکل فیلم «پارادیس» هم مرتفع شده است. هیچکدام از فیلمها هم هنوز موفق به دریافت پروانه نمایش قطعی نشدهاند و تنها «زادوبوم» توانست مجوز نمایش را دریافت کند که این روزها در سینماها در حال اکران است.
منبع: روزنامه شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حقیقتِ حذف/ وقتی حذف، جای گفتوگو را در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی میگیرد
- آغاز شمارش معکوس برای میزبانی فارس از جشنواره جهانی فیلم فجر
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- بماند به یادگار از دولت وفاق!/ نامه سرگشاده یک مستندساز به رئیس سازمان سینمایی
- خروج کانون کارگردانان سینما از شورای صنفی نمایش/ برای رائد فریدزاده متاسفیم
- بیانیه سازمان سینمایی در پی حمله به صداوسیما
- برگزاری فعالیتهای هنری تا اطلاع ثانوی لغو شد
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- امروز، روز ملی سینما نیست!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





