لیلی گلستان_اگر فیلم «یه حبه قند» من را یاد نقاشیهای قرن شانزده اروپا و زفیرللی انداخت… «ویلاییها» من را یاد «انجیل متی» پازولینی انداخت، همان فضای درد و رنج، اما بهنوعی دیگر و همان آه بلند و جانسوز مریم مقدس از دیدن عیسایش.
من منتقد فیلم نیستم، اما به سینمای ایران بسیار علاقهمندم و آن را از سر عشق و تعهد و وظیفهمندی دنبال میکنم. (بههرحال چه بخواهم و چه نخواهم جدوآبادم فیلمی بودهاند!) من خانم قیدی را نه میشناسم و نه تابهحال اسمشان را شنیده بودم و پیشینهشان را نمیدانم، اما این را میدانم که اگر در روندی درست و بهدور از حواشی و خالهزنکبازیها و حقارتها و حسادتهای بلبشوی سینمای ایران، سربهتو و آرام کارشان را ادامه دهند – که این کار ظرفیت بالایی را طلب میکند – آنوقت جایگاه والایی در سینمای ایران پیدا خواهند کرد. هرچند با همین «ویلاییها» یک سروگردن از خیلیها پیشی گرفتهاند. قصه «ویلاییها» قصهای فوقالعاده است. خیلیها این واقعیت را نمیدانستند و از وجود این خانهها در نزدیکی جبهه بیخبر بودند؛ خانههایی پر از زن و بچههای رزمندهها، آنهم برای خدمت به رزمندهها در پشت جبهه و نزدیکی به شوهر و پدر. روابط این زنها از طیفهای متفاوت فرهنگی و طبقاتی، صحنههای درخشان رختشویخانه، خردکردن قند، صحنههای متأثرکننده بیمارستان با مجروحان جوان که در آن وانفسای درد، مادرشان را میخواستند، صحنههای بمباران از دید بالا و فرار زنها و بچهها، عکس زیبای دو زن چادری بغلبهبغل از پشتسر، صحنههای پر از حس آمادهشدن برای ورود موقتی و کوتاهمدت شوهر. آن نگاهها؛ آن نگاههای پر از تمنا و محبت. و همبستگی زنها با یکدیگر: این درد مشترک… . وای از این دردهای مشترک زنانه. بازی فوقالعاده ثریا قاسمی و صابر ابر که ستارهای بود و ماه مجلس شد، با آن بازی مثل همیشه درجهیکش و ایزدیار و طباطبایی چه خوب نقششان را شناخته بودند. خانم قیدی متخصص فضاسازی است. حرف ندارد. تمام جزئیات را میبیند. دقیق است و وسواسی. پر است از حس زنانگی. بدون غلو و بدون شعار. صمیمی و واقعی. این مهم است که هیچ غلوی در فیلم حس نمیشود، همهچیز در عین تنش و هیجانی که دارد، مثل آب روان میگذرد. همه تسلیم مشیت الهی هستند و چه بحق. این اولین فیلم منیر قیدی است. تازه اول کار است. دیگر باید خیلی مراقب باشد برای دومی. انتظارها بالا رفته و توقعها هم به همان اندازه. به نظر من بیهیچ غلوی «ویلاییها» یک شعر عاشقانه و حماسی است؛ شعری در رثای مبارزان خاموش جنگ. در رثای زنان در خدمت به جنگ؛ زنانی پر از حس و عشق و وظیفه. زنانی قابل تقدیر و منیر قیدی با ساخت این فیلم تقدیرش را به نحو احسن ادا کرده است. به تمام دوستان پیشنهاد میکنم حتما این فیلم را ببینند. خانم قیدی دستتان درد نکند. فوقالعادهاید. مراقب خودتان باشید.
منبع : شرق
برچسبها: لیلی گلستان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بهمن فرمانآرا در مراسم بزرگداشت عباس کیارستمی: اگر ما گل میدیدیم، کیارستمی ریشه را میدید
- حمله تند مشرق به نمایشگاه کیمیایی : کاسبی لیلی گلستان با نقاشیهای مسعودکیمیایی ۸۰ ساله از تهران
- شهاب حسینی: عباس کیارستمی اندیشمند سینما بود
- معرفی داوران جشنواره بینالمللی فیلم زمین / آغاز جشنواره از امروز
- مجسمههایی برای ثبت رنج زنان و مردان کولهبر در ایران
- داوران جشنواره «عکس۵» معرفی شدند
- لیلی گلستان جوایز نعمت حقیقی را به موزه سینما داد
- آقای روحانی تشریف دارید؟/یادداشتی از لیلی گلستان
- انتظار لیلی گلستان از شهردار جدید تهران :ایجاد سینماهای کوچک ۵۰ نفره
- واکنش جواد طوسی به یادداشت لیلی گلستان درباره ویلایی ها
- داریوش مهرجویی، لیلی گلستان، کریستف رضایی، معتمدآریا و … برای فرهادی چه نوشتند؟
- رأی به کاندیداهای زن در انتخابات ریاستجمهوری؛ آری یا خیر؟ / پاسخ دو هنرمند
- سینمای کیارستمی از جنس آب رکنآباد است
- رخشان بنیاعتماد به گالری گلستان رفت
- عکس عباس کیارستمی روی جلد کتاب لیلی گلستان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
آخرین ها
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد