لیلی گلستان_اگر فیلم «یه حبه قند» من را یاد نقاشیهای قرن شانزده اروپا و زفیرللی انداخت… «ویلاییها» من را یاد «انجیل متی» پازولینی انداخت، همان فضای درد و رنج، اما بهنوعی دیگر و همان آه بلند و جانسوز مریم مقدس از دیدن عیسایش.
من منتقد فیلم نیستم، اما به سینمای ایران بسیار علاقهمندم و آن را از سر عشق و تعهد و وظیفهمندی دنبال میکنم. (بههرحال چه بخواهم و چه نخواهم جدوآبادم فیلمی بودهاند!) من خانم قیدی را نه میشناسم و نه تابهحال اسمشان را شنیده بودم و پیشینهشان را نمیدانم، اما این را میدانم که اگر در روندی درست و بهدور از حواشی و خالهزنکبازیها و حقارتها و حسادتهای بلبشوی سینمای ایران، سربهتو و آرام کارشان را ادامه دهند – که این کار ظرفیت بالایی را طلب میکند – آنوقت جایگاه والایی در سینمای ایران پیدا خواهند کرد. هرچند با همین «ویلاییها» یک سروگردن از خیلیها پیشی گرفتهاند. قصه «ویلاییها» قصهای فوقالعاده است. خیلیها این واقعیت را نمیدانستند و از وجود این خانهها در نزدیکی جبهه بیخبر بودند؛ خانههایی پر از زن و بچههای رزمندهها، آنهم برای خدمت به رزمندهها در پشت جبهه و نزدیکی به شوهر و پدر. روابط این زنها از طیفهای متفاوت فرهنگی و طبقاتی، صحنههای درخشان رختشویخانه، خردکردن قند، صحنههای متأثرکننده بیمارستان با مجروحان جوان که در آن وانفسای درد، مادرشان را میخواستند، صحنههای بمباران از دید بالا و فرار زنها و بچهها، عکس زیبای دو زن چادری بغلبهبغل از پشتسر، صحنههای پر از حس آمادهشدن برای ورود موقتی و کوتاهمدت شوهر. آن نگاهها؛ آن نگاههای پر از تمنا و محبت. و همبستگی زنها با یکدیگر: این درد مشترک… . وای از این دردهای مشترک زنانه. بازی فوقالعاده ثریا قاسمی و صابر ابر که ستارهای بود و ماه مجلس شد، با آن بازی مثل همیشه درجهیکش و ایزدیار و طباطبایی چه خوب نقششان را شناخته بودند. خانم قیدی متخصص فضاسازی است. حرف ندارد. تمام جزئیات را میبیند. دقیق است و وسواسی. پر است از حس زنانگی. بدون غلو و بدون شعار. صمیمی و واقعی. این مهم است که هیچ غلوی در فیلم حس نمیشود، همهچیز در عین تنش و هیجانی که دارد، مثل آب روان میگذرد. همه تسلیم مشیت الهی هستند و چه بحق. این اولین فیلم منیر قیدی است. تازه اول کار است. دیگر باید خیلی مراقب باشد برای دومی. انتظارها بالا رفته و توقعها هم به همان اندازه. به نظر من بیهیچ غلوی «ویلاییها» یک شعر عاشقانه و حماسی است؛ شعری در رثای مبارزان خاموش جنگ. در رثای زنان در خدمت به جنگ؛ زنانی پر از حس و عشق و وظیفه. زنانی قابل تقدیر و منیر قیدی با ساخت این فیلم تقدیرش را به نحو احسن ادا کرده است. به تمام دوستان پیشنهاد میکنم حتما این فیلم را ببینند. خانم قیدی دستتان درد نکند. فوقالعادهاید. مراقب خودتان باشید.
منبع : شرق
برچسبها: لیلی گلستان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با صدای رخشان بنیاعتماد، لیلی گلستان، جهانگیر و باران کوثری؛ نسخه صوتی داستان «تیستو سبزانگشتی» منتشر میشود
- بهمن فرمانآرا در مراسم بزرگداشت عباس کیارستمی: اگر ما گل میدیدیم، کیارستمی ریشه را میدید
- حمله تند مشرق به نمایشگاه کیمیایی : کاسبی لیلی گلستان با نقاشیهای مسعودکیمیایی ۸۰ ساله از تهران
- شهاب حسینی: عباس کیارستمی اندیشمند سینما بود
- معرفی داوران جشنواره بینالمللی فیلم زمین / آغاز جشنواره از امروز
- مجسمههایی برای ثبت رنج زنان و مردان کولهبر در ایران
- داوران جشنواره «عکس۵» معرفی شدند
- لیلی گلستان جوایز نعمت حقیقی را به موزه سینما داد
- آقای روحانی تشریف دارید؟/یادداشتی از لیلی گلستان
- انتظار لیلی گلستان از شهردار جدید تهران :ایجاد سینماهای کوچک ۵۰ نفره
- واکنش جواد طوسی به یادداشت لیلی گلستان درباره ویلایی ها
- داریوش مهرجویی، لیلی گلستان، کریستف رضایی، معتمدآریا و … برای فرهادی چه نوشتند؟
- رأی به کاندیداهای زن در انتخابات ریاستجمهوری؛ آری یا خیر؟ / پاسخ دو هنرمند
- سینمای کیارستمی از جنس آب رکنآباد است
- رخشان بنیاعتماد به گالری گلستان رفت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





