لیلی گلستان_اگر فیلم «یه حبه قند» من را یاد نقاشیهای قرن شانزده اروپا و زفیرللی انداخت… «ویلاییها» من را یاد «انجیل متی» پازولینی انداخت، همان فضای درد و رنج، اما بهنوعی دیگر و همان آه بلند و جانسوز مریم مقدس از دیدن عیسایش.
من منتقد فیلم نیستم، اما به سینمای ایران بسیار علاقهمندم و آن را از سر عشق و تعهد و وظیفهمندی دنبال میکنم. (بههرحال چه بخواهم و چه نخواهم جدوآبادم فیلمی بودهاند!) من خانم قیدی را نه میشناسم و نه تابهحال اسمشان را شنیده بودم و پیشینهشان را نمیدانم، اما این را میدانم که اگر در روندی درست و بهدور از حواشی و خالهزنکبازیها و حقارتها و حسادتهای بلبشوی سینمای ایران، سربهتو و آرام کارشان را ادامه دهند – که این کار ظرفیت بالایی را طلب میکند – آنوقت جایگاه والایی در سینمای ایران پیدا خواهند کرد. هرچند با همین «ویلاییها» یک سروگردن از خیلیها پیشی گرفتهاند. قصه «ویلاییها» قصهای فوقالعاده است. خیلیها این واقعیت را نمیدانستند و از وجود این خانهها در نزدیکی جبهه بیخبر بودند؛ خانههایی پر از زن و بچههای رزمندهها، آنهم برای خدمت به رزمندهها در پشت جبهه و نزدیکی به شوهر و پدر. روابط این زنها از طیفهای متفاوت فرهنگی و طبقاتی، صحنههای درخشان رختشویخانه، خردکردن قند، صحنههای متأثرکننده بیمارستان با مجروحان جوان که در آن وانفسای درد، مادرشان را میخواستند، صحنههای بمباران از دید بالا و فرار زنها و بچهها، عکس زیبای دو زن چادری بغلبهبغل از پشتسر، صحنههای پر از حس آمادهشدن برای ورود موقتی و کوتاهمدت شوهر. آن نگاهها؛ آن نگاههای پر از تمنا و محبت. و همبستگی زنها با یکدیگر: این درد مشترک… . وای از این دردهای مشترک زنانه. بازی فوقالعاده ثریا قاسمی و صابر ابر که ستارهای بود و ماه مجلس شد، با آن بازی مثل همیشه درجهیکش و ایزدیار و طباطبایی چه خوب نقششان را شناخته بودند. خانم قیدی متخصص فضاسازی است. حرف ندارد. تمام جزئیات را میبیند. دقیق است و وسواسی. پر است از حس زنانگی. بدون غلو و بدون شعار. صمیمی و واقعی. این مهم است که هیچ غلوی در فیلم حس نمیشود، همهچیز در عین تنش و هیجانی که دارد، مثل آب روان میگذرد. همه تسلیم مشیت الهی هستند و چه بحق. این اولین فیلم منیر قیدی است. تازه اول کار است. دیگر باید خیلی مراقب باشد برای دومی. انتظارها بالا رفته و توقعها هم به همان اندازه. به نظر من بیهیچ غلوی «ویلاییها» یک شعر عاشقانه و حماسی است؛ شعری در رثای مبارزان خاموش جنگ. در رثای زنان در خدمت به جنگ؛ زنانی پر از حس و عشق و وظیفه. زنانی قابل تقدیر و منیر قیدی با ساخت این فیلم تقدیرش را به نحو احسن ادا کرده است. به تمام دوستان پیشنهاد میکنم حتما این فیلم را ببینند. خانم قیدی دستتان درد نکند. فوقالعادهاید. مراقب خودتان باشید.
منبع : شرق
برچسبها: لیلی گلستان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با صدای رخشان بنیاعتماد، لیلی گلستان، جهانگیر و باران کوثری؛ نسخه صوتی داستان «تیستو سبزانگشتی» منتشر میشود
- بهمن فرمانآرا در مراسم بزرگداشت عباس کیارستمی: اگر ما گل میدیدیم، کیارستمی ریشه را میدید
- حمله تند مشرق به نمایشگاه کیمیایی : کاسبی لیلی گلستان با نقاشیهای مسعودکیمیایی ۸۰ ساله از تهران
- شهاب حسینی: عباس کیارستمی اندیشمند سینما بود
- معرفی داوران جشنواره بینالمللی فیلم زمین / آغاز جشنواره از امروز
- مجسمههایی برای ثبت رنج زنان و مردان کولهبر در ایران
- داوران جشنواره «عکس۵» معرفی شدند
- لیلی گلستان جوایز نعمت حقیقی را به موزه سینما داد
- آقای روحانی تشریف دارید؟/یادداشتی از لیلی گلستان
- انتظار لیلی گلستان از شهردار جدید تهران :ایجاد سینماهای کوچک ۵۰ نفره
- واکنش جواد طوسی به یادداشت لیلی گلستان درباره ویلایی ها
- داریوش مهرجویی، لیلی گلستان، کریستف رضایی، معتمدآریا و … برای فرهادی چه نوشتند؟
- رأی به کاندیداهای زن در انتخابات ریاستجمهوری؛ آری یا خیر؟ / پاسخ دو هنرمند
- سینمای کیارستمی از جنس آب رکنآباد است
- رخشان بنیاعتماد به گالری گلستان رفت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





