سینماسینما، سپیده ابرآویز
«یهوا» فیلم خوشساختی است. برای یک فیلم اولی اثری است استاندارد که کمابیش تعریف درستی از سینما ارائه میدهد. «یهوا» بهشدت متکی بر کارگردانی و بیش از آن طراحی صحنه و لباس است. میشود مدعی شد «یهوا» اگر این فضاسازی و طراحی لباس (و حتی چهرهپردازی) را نداشت، امتیاز بالایی نمیآورد. «یهوا» داستان زنی است که با دختر کوچکش وارد روستایی دورافتاده و خلوت میشود. روستایی که اهالی آن بهوضوح درگیر باورها و سنتها هستند. فیلم از این منظر کاملا مذهبی و اخلاقی و سنتگراست و هیچجا خارج از چهارچوبهای متعارف قدم برنمیدارد. یهوا با آنکه پزشک است و از نظر سطح فرهنگی یک سروگردن از اهالی ده بالاتر است، باز هم در بسیاری موارد همسو و همانند مردم روستا رفتار میکند. او با سقط جنین مخالف است، به زندگی خانوادگی و تعهد معتقد است و مادرانگی برایش تا حد خود را به خطر انداختن و حتی مرگ مهم است. این شیوه روایت و دکوپاژ تا حدود زیادی شبیه به فیلمهای اروپایی دوران جنگ و بیش از همه فیلم «شکلات» ساخته لاسه هالستروم است. همین شباهت میتواند نقطه ضعف «یهوا» باشد؛ فیلمنامهای که حرف تازهای ندارد و همه چیز تقریبا همانطور پیش میرود که باید برود. تمام سکانسها و اتفاقات بعدی – به دلیل چینش خطی – قابل پیشبینیاند و «یهوا» در مقایسه با نمونههای مشابهش به لحاظ فیلمنامه اتفاق بدیعی ندارد.
«یهوا» از نقطه الف شروع میکند؛ از همانجایی که مادر به دختر کوچکش میگوید باید بروند. گام به گام تمام اتفاقات را یک بار نشان میدهد، درحالیکه یک بار قبلا گفته است. شاید نقطه شروع مناسبتر در میانه داستان و جایی بود که یهوا حالا به روستا آمده است. از این لحظه قرار میشد بیننده کشف کند یهوا کیست؟ اینجا چه میکند و پیش از این چه میکرده است؟ در نسخه فعلی اما ما همه اطلاعات را بدون تعلیق درباره یهوا داریم و آنچه مخاطب را به تماشای فیلم تشویق میکند، کارگردانی درست، قاببندیهای سالم و حرکات نرم دوربین است. «یهوا» در موسیقی و تدوین هم موفق است و ضمنا قادر است شادی و غم و عشق و حسرت و مفاهیم زیاد دیگری را در طول فیلم با بیننده قسمت کند و واریتهای باشد از تمام آنچه برای مخاطب جذاب است.
«یهوا» گاه دچار سانتیمانتالیسم میشود (مثل صحنه تلاش برای نجات جان داوید) و گاه به تطویل میافتد (مثل صحنهای که یهوا تمام آنچه را بر او گذشته است، یک بار دیگر در ماشین تعریف میکند)، اما هیچکدام از اینها «یهوا» را به اثری که ارزش دیدن نداشته باشد، تبدیل نمیکند و قطعا میتواند نقطه شروع امیدوارکنندهای برای آناهید آباد باشد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «هایفست» با شعار «فستیوال رویاها» در ارمنستان برگزار میشود/ معرفی آثار ایرانی
- ۳ فیلم و یک داور ایرانی در جشنواره ارمنستان
- سلمان فارسی به ارمنستان رفت
- «یه وا» بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در جشنواره ایتالیایی شد
- آناهید آباد: سینمای هنروتجربه نیاز به حمایت صددرصدی دارد/ حتی یک سالن اختصاصی نداریم
- جنگ، فرار و باز هم جنگ/ نگاهی به فیلم «یهوا»
- «یهوا» بهترین فیلم خارجی جشنواره آمریکایی شد
- یک زن، یک راز/ نگاهی به فیلم «یه وا»
- یک درام زنانه، آرام و عمیق/ نگاهی به فیلم «یه وا»
- این دروغ نیست، یه رازه!/ نگاهی به فیلم “یه وا”
- «یه وا» در آمریکا اکران میشود
- جایزه بنیاد بلونلیج ایتالیا برای همایون ارشادی و آناهید آباد
- نمایش «یه وا» در جشنواره فیلم ونیز
- زن مقتدر/ نگاهی به فیلم «یه وا»
- گفتوگو با آناهید آباد، کارگردان فیلم «یه وا»/ فیلمی زنانه و ضد جنگ
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛