سینماسینما، سپیده ابرآویز
«یهوا» فیلم خوشساختی است. برای یک فیلم اولی اثری است استاندارد که کمابیش تعریف درستی از سینما ارائه میدهد. «یهوا» بهشدت متکی بر کارگردانی و بیش از آن طراحی صحنه و لباس است. میشود مدعی شد «یهوا» اگر این فضاسازی و طراحی لباس (و حتی چهرهپردازی) را نداشت، امتیاز بالایی نمیآورد. «یهوا» داستان زنی است که با دختر کوچکش وارد روستایی دورافتاده و خلوت میشود. روستایی که اهالی آن بهوضوح درگیر باورها و سنتها هستند. فیلم از این منظر کاملا مذهبی و اخلاقی و سنتگراست و هیچجا خارج از چهارچوبهای متعارف قدم برنمیدارد. یهوا با آنکه پزشک است و از نظر سطح فرهنگی یک سروگردن از اهالی ده بالاتر است، باز هم در بسیاری موارد همسو و همانند مردم روستا رفتار میکند. او با سقط جنین مخالف است، به زندگی خانوادگی و تعهد معتقد است و مادرانگی برایش تا حد خود را به خطر انداختن و حتی مرگ مهم است. این شیوه روایت و دکوپاژ تا حدود زیادی شبیه به فیلمهای اروپایی دوران جنگ و بیش از همه فیلم «شکلات» ساخته لاسه هالستروم است. همین شباهت میتواند نقطه ضعف «یهوا» باشد؛ فیلمنامهای که حرف تازهای ندارد و همه چیز تقریبا همانطور پیش میرود که باید برود. تمام سکانسها و اتفاقات بعدی – به دلیل چینش خطی – قابل پیشبینیاند و «یهوا» در مقایسه با نمونههای مشابهش به لحاظ فیلمنامه اتفاق بدیعی ندارد.
«یهوا» از نقطه الف شروع میکند؛ از همانجایی که مادر به دختر کوچکش میگوید باید بروند. گام به گام تمام اتفاقات را یک بار نشان میدهد، درحالیکه یک بار قبلا گفته است. شاید نقطه شروع مناسبتر در میانه داستان و جایی بود که یهوا حالا به روستا آمده است. از این لحظه قرار میشد بیننده کشف کند یهوا کیست؟ اینجا چه میکند و پیش از این چه میکرده است؟ در نسخه فعلی اما ما همه اطلاعات را بدون تعلیق درباره یهوا داریم و آنچه مخاطب را به تماشای فیلم تشویق میکند، کارگردانی درست، قاببندیهای سالم و حرکات نرم دوربین است. «یهوا» در موسیقی و تدوین هم موفق است و ضمنا قادر است شادی و غم و عشق و حسرت و مفاهیم زیاد دیگری را در طول فیلم با بیننده قسمت کند و واریتهای باشد از تمام آنچه برای مخاطب جذاب است.
«یهوا» گاه دچار سانتیمانتالیسم میشود (مثل صحنه تلاش برای نجات جان داوید) و گاه به تطویل میافتد (مثل صحنهای که یهوا تمام آنچه را بر او گذشته است، یک بار دیگر در ماشین تعریف میکند)، اما هیچکدام از اینها «یهوا» را به اثری که ارزش دیدن نداشته باشد، تبدیل نمیکند و قطعا میتواند نقطه شروع امیدوارکنندهای برای آناهید آباد باشد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «هایفست» با شعار «فستیوال رویاها» در ارمنستان برگزار میشود/ معرفی آثار ایرانی
- ۳ فیلم و یک داور ایرانی در جشنواره ارمنستان
- سلمان فارسی به ارمنستان رفت
- «یه وا» بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در جشنواره ایتالیایی شد
- آناهید آباد: سینمای هنروتجربه نیاز به حمایت صددرصدی دارد/ حتی یک سالن اختصاصی نداریم
- جنگ، فرار و باز هم جنگ/ نگاهی به فیلم «یهوا»
- «یهوا» بهترین فیلم خارجی جشنواره آمریکایی شد
- یک زن، یک راز/ نگاهی به فیلم «یه وا»
- یک درام زنانه، آرام و عمیق/ نگاهی به فیلم «یه وا»
- این دروغ نیست، یه رازه!/ نگاهی به فیلم “یه وا”
- «یه وا» در آمریکا اکران میشود
- جایزه بنیاد بلونلیج ایتالیا برای همایون ارشادی و آناهید آباد
- نمایش «یه وا» در جشنواره فیلم ونیز
- زن مقتدر/ نگاهی به فیلم «یه وا»
- گفتوگو با آناهید آباد، کارگردان فیلم «یه وا»/ فیلمی زنانه و ضد جنگ
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا