سینماسینما، سپیده ابرآویز
«یهوا» فیلم خوشساختی است. برای یک فیلم اولی اثری است استاندارد که کمابیش تعریف درستی از سینما ارائه میدهد. «یهوا» بهشدت متکی بر کارگردانی و بیش از آن طراحی صحنه و لباس است. میشود مدعی شد «یهوا» اگر این فضاسازی و طراحی لباس (و حتی چهرهپردازی) را نداشت، امتیاز بالایی نمیآورد. «یهوا» داستان زنی است که با دختر کوچکش وارد روستایی دورافتاده و خلوت میشود. روستایی که اهالی آن بهوضوح درگیر باورها و سنتها هستند. فیلم از این منظر کاملا مذهبی و اخلاقی و سنتگراست و هیچجا خارج از چهارچوبهای متعارف قدم برنمیدارد. یهوا با آنکه پزشک است و از نظر سطح فرهنگی یک سروگردن از اهالی ده بالاتر است، باز هم در بسیاری موارد همسو و همانند مردم روستا رفتار میکند. او با سقط جنین مخالف است، به زندگی خانوادگی و تعهد معتقد است و مادرانگی برایش تا حد خود را به خطر انداختن و حتی مرگ مهم است. این شیوه روایت و دکوپاژ تا حدود زیادی شبیه به فیلمهای اروپایی دوران جنگ و بیش از همه فیلم «شکلات» ساخته لاسه هالستروم است. همین شباهت میتواند نقطه ضعف «یهوا» باشد؛ فیلمنامهای که حرف تازهای ندارد و همه چیز تقریبا همانطور پیش میرود که باید برود. تمام سکانسها و اتفاقات بعدی – به دلیل چینش خطی – قابل پیشبینیاند و «یهوا» در مقایسه با نمونههای مشابهش به لحاظ فیلمنامه اتفاق بدیعی ندارد.
«یهوا» از نقطه الف شروع میکند؛ از همانجایی که مادر به دختر کوچکش میگوید باید بروند. گام به گام تمام اتفاقات را یک بار نشان میدهد، درحالیکه یک بار قبلا گفته است. شاید نقطه شروع مناسبتر در میانه داستان و جایی بود که یهوا حالا به روستا آمده است. از این لحظه قرار میشد بیننده کشف کند یهوا کیست؟ اینجا چه میکند و پیش از این چه میکرده است؟ در نسخه فعلی اما ما همه اطلاعات را بدون تعلیق درباره یهوا داریم و آنچه مخاطب را به تماشای فیلم تشویق میکند، کارگردانی درست، قاببندیهای سالم و حرکات نرم دوربین است. «یهوا» در موسیقی و تدوین هم موفق است و ضمنا قادر است شادی و غم و عشق و حسرت و مفاهیم زیاد دیگری را در طول فیلم با بیننده قسمت کند و واریتهای باشد از تمام آنچه برای مخاطب جذاب است.
«یهوا» گاه دچار سانتیمانتالیسم میشود (مثل صحنه تلاش برای نجات جان داوید) و گاه به تطویل میافتد (مثل صحنهای که یهوا تمام آنچه را بر او گذشته است، یک بار دیگر در ماشین تعریف میکند)، اما هیچکدام از اینها «یهوا» را به اثری که ارزش دیدن نداشته باشد، تبدیل نمیکند و قطعا میتواند نقطه شروع امیدوارکنندهای برای آناهید آباد باشد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «هایفست» با شعار «فستیوال رویاها» در ارمنستان برگزار میشود/ معرفی آثار ایرانی
- ۳ فیلم و یک داور ایرانی در جشنواره ارمنستان
- سلمان فارسی به ارمنستان رفت
- «یه وا» بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در جشنواره ایتالیایی شد
- آناهید آباد: سینمای هنروتجربه نیاز به حمایت صددرصدی دارد/ حتی یک سالن اختصاصی نداریم
- جنگ، فرار و باز هم جنگ/ نگاهی به فیلم «یهوا»
- «یهوا» بهترین فیلم خارجی جشنواره آمریکایی شد
- یک زن، یک راز/ نگاهی به فیلم «یه وا»
- یک درام زنانه، آرام و عمیق/ نگاهی به فیلم «یه وا»
- این دروغ نیست، یه رازه!/ نگاهی به فیلم “یه وا”
- «یه وا» در آمریکا اکران میشود
- جایزه بنیاد بلونلیج ایتالیا برای همایون ارشادی و آناهید آباد
- نمایش «یه وا» در جشنواره فیلم ونیز
- زن مقتدر/ نگاهی به فیلم «یه وا»
- گفتوگو با آناهید آباد، کارگردان فیلم «یه وا»/ فیلمی زنانه و ضد جنگ
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی





