سینماسینما، همایون امامی
شبکه های اجتماعی و تحول شگرفی که در ارتباطات به وجود آورده اند، بهرغم عمر کوتاه تقریبا ۱۵ ساله اش آنقدر وسعت دارند که دوستی معتقد بود باید این عصر را به دو دوره قبل و بعد از فیسبوک تقسیم کرد. و این در شرایطی است شبکههای متعددی چون BBS پیشتر نام خود را به عنوان پیشگامان به ثبت رسانده بودند. تا اینکه در سال ۲۰۰۴ به فیسبوک می رسیم و پس از آن شبکه های اجتماعی دیگری چون توییتر و گوگلپلاس خودنمایی می کنند.
در این گیرودار گوشی های همراه هم می کوشند از این قافله عقب نمانند و چنین می شود که اینستاگرام و اسنپچت و بعد تلگرام و واتسآپ و دیگران ترکتاز میدان می شوند؛ پدیده ای که امروزه با هزارویک بند و رابطه زندگی امروز ما را آنچنان در خود گرفته که وقتی با بسته شدن یکی از آنها مواجه می شویم، اختلال ها و نارضایتی های اجتماعی خود را بهشدت آشکار می کنند.
کیانپور در «اینستاگرامر» می کوشد با حفظ فاصله از شیوههای متکی بر گفتار و با تکیه بر مصاحبه به شیوه مستندهای گزارشی، مخاطب را با تجربه های کسانی آشنا سازد که شاید از بدو ورود پدیده هایی از این دست با آن همراه و هم داستان بوده اند. در این میان نه با یکی دو نفر، که با گروهی متنوع از کاربران اینستاگرام روبهرو می شویم که چه به لحاظ ترکیب سنی و تعلق به دو نسل و چه به لحاظ نوع اندیشه و اعتقاد و چه به لحاظ حرفه از یکدیگر متمایز می شوند. کیانپور که با صحبت های ادوین هربرت لند، مخترع دوربین های پولاروید، و پیش بینی های او در مورد رواج گوشی های امروز تلفن، فیلمش را آغاز کرده، خیلی زود تریبون را به جوانانی می سپارد که از بدو رواج اینستاگرام کاربر آن بوده و تجربه های خود را در این رابطه بیان می دارند. از این رهگذر، موضوع های مهم و متنوعی مطرح می شوند که از نگاهی تحلیل گر حکایت دارند که می کوشد جنبه های مختلف این شبکه اجتماعی موبایلی را مورد درنگ و پرسش قرار دهد.
در این مسیر او از شکل ابتدایی اینستاگرام که نرم افزاری جهت تصحیح و ادیت عکس است، آغاز میکند و به شکل های پیچیده آن می رسد. خیلی زود دیدارهای مجازی جای خود را به دیدارهای حقیقی می دهند؛ امری که اینستاگرامرها از آن با واژه اینستامیت اصطلاح می کنند که همچنان بر پایه عکس و عکاسی استوار است و در عین حال به ارتباط های اجتماعی محدودمانده ای دامن می زند که در چهارچوب اخلاقیات حاکم نیاز به تجدید نظر و گسترش محدوده های مجاز دارند و به بیانی دیگر، خط قرمزها را برنمی تابند. تلاشی مدنی شاید برای گسترش قلمروی ارتباطی.
کیانپور از بازتاب های اجرایی این امر بهرغم ظاهر تفننی نیز غافل نمی شود. آنجا که به بحث رقابت های منجر به نقد می پردازد، به عدم تناسب بین کاربری درست این ابزار و ظرفیت های بالقوه آن اشاره می کند، بهویژه آنجا که از زبان یکی از کاربران میان سال اینستاگرام می گوید، به برخورد سخیفی اشاره می کند که رکیک است و آزارنده. خانمی که پست هایش بیشتر بر غذا و آشپزی متمرکز است و یکی از کاربران از او با صفت های ناشایست یاد کرده، گله مندانه سخن می گوید و کیانپور به صورتی غیرمستقیم مخاطب را در جریان پیامدهای منفی این پدیده قرار می دهد. او بر مسائل مهمی از این دست درنگ نکرده و آن را به تحلیل نمی برد، که اساسا چنین رویکردی به موضوع خود ندارد. او بیشتر می کوشد در نمایی عمومی کلیت پدیده ای به نام اینستاگرام را معرفی کند؛ کوششی که موفق است.
نکته مهم دیگری که رویکرد کیانپور را قوت و غنا بخشیده و چشم انداز ترسیمی او را از شمول گسترده تری برخوردار می سازد، نمایش واکنش افرادی است که بهرغم اشتیاقشان در بدو ورود از اینستاگرام کناره گیری کرده اند. به عنوان نمونه می توان به آرش اشاره کرد که تازگی اینستاگرام را کنار گذاشته است. دیدگاه جدید او بر این پرسش استوار است که تایید های اینستاگرامی تا چه حد از شناخت عمیق و جدیت برخوردارند؟ آرش اینستاگرام را رها کرده است، چراکه در تایید های فالوئرهای اینستاگرامی اش عمق و جدیتی ندیده و آن را به خاطر توهم آفرینی اش رها می کند. به این ترتیب، کیانپور اگرچه بهاختصار و عبوری، ولی پرتوی آسیب شناسانه هم بر اینستاگرام می افکند.
اشتغال زایی وجه مهم دیگری است که با چند نمونه در فیلم نموده می شود. یکی از کاربران اینستاگرام که بانویی میانسال است، از ظرفیت های بالقوه این پدیده مجازی در درآمدزایی می گوید و مواردی از تجربه های خود را برمی شمرد. به این ترتیب، کیانپور بی نزدیکی به شیوه های رایج ولی کهنه و نخ نماشده توضیحی و ژورنالیستی می کوشد به شیوه ای سیال و بیمرز و نظمی ظاهری، به صورتی متداخل که یادآور نوعی جریان سیال ذهن است، به یکی از مهم ترین شبکه های اجتماعی امروز بپردازد؛ شیوه ای که با حالوهوای ذهنی و تحرک سنین جوانان اینستاگرامر منطبق است.
«اینستاگرامر» فرصتی است تا ادب، فرهنگ، کنش و میزان شکیبایی ما در تحمل سخن مخالف به چالش کشیده شود. تمرینی شاید برای دموکراسی که افق های تازه ای برابر ما می گشاید. به ما می آموزد که صرف نظر از پذیرش یا عدم پذیرش این امکان فناوری نهچندان جدید، بکوشیم در عین حال که از آن درست استفاده می کنیم، هر نوع استفاده ای از آن را با سعه صدر تحمل کنیم، برنیاشوبیم و بپذیریم در این مکاره هر کسی می تواند و محق است از این امکان در چهارچوب ادب و نزاکت استفاده کند.
«اینستاگرامر» با تنوع تصویری اش ما را بهخوبی با دنیای متنوع یک شبکه مجازی آشنا می سازد، نه آنچنان شیفته آن است تا بر جنبه های منفی آن دیده بندد، و نه از منظری رسمی و اخلاقی به آن می نگرد. کیانپور با وسعت جامعه نمونه ای که برابر دوربین می نشاند، دامنه رواج و محبوبیت اینستاگرام را به تصویر می کشد؛ جامعه نمونه ای که در یک سوی آن مردی روحانی با همسر جوانش قرار دارد که به منظور بستن راه های سوءاستفاده از تصویر همسرش، تصویر پروفایل او را با پوشیه همراه می سازد و دیگرانی که به چند نسل تعلق دارند، با حرفه ها و دلمشغولی هایی متنوع.
«اینستاگرامر» در معرفی اینستاگرام و طرح جنبه های مثبت و منفی آن موفق است؛ توفیقی که علاوه بر جنبه های محتوایی، در حوزه های تصویر و تدوین نیز خود را نشان می دهد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- صنوبرهایِ شیرین، در همنوازیِ عشق
- مستندهای بخش مسابقه اصلی «ایدفا» معرفی شد
- شهرت یا آرامش / مستند «مزرعه کلارکسون»؛ پیچوخمهای مزرعهداری
- یک هشدار زیبا / مستند «سالی که جهان تغییر کرد»؛ حال خوش طبیعت وقتی انسان در قرنطینه بود
- قدیمیترین تصاویر عزاداریها و مجالس آذری زبانها در مستند «صادق الوعد»
- نه فرشتهام، نه شیطان
- مردی که نمیخندید ولی میخنداند! / «باستر بزرگ»؛ مستندی درباره مرد صورت سنگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه