مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اشاره به برنامههای مهم این مرکز در سال جدید بیان کرد: فراخوان جشنواره سینما حقیقت به زودی منتشر میشود و دوره پانزدهم این رویداد آغاز یک دوران تازه برای جشنواره حقیقت خواهد بود.
به گزارش سینماسینما، محمد حمیدیمقدم، در تشریح برخی برنامهها و اهداف مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در سال ۱۴۰۰ به جشنواره سینما حقیقت اشاره و بیان کرد: فراخوان دوره پانزدهم به زودی و در همین یک ماه منتشر خواهد شد و تحولی که قرار است در جشنواره پانزدهم سینماحقیقت اعمال شود حذف آرام آرام گروههای انتخاب و آمدن گروههای مشاور و انتخاب فیلمهای جشنواره حقیقت در طی سال است.
همچنین از این دوره، جشنواره حقیقت به یک جشنواره پریمیر تبدیل خواهد شد. البته این مورد را در دو سالی که در مرکز مسئولیت داشتم شروع کردیم و سال قبل به دلیل شرایط خاص جشنواره تحت تاثیر کرونا خیلی مطرح نشد، اما امسال طبق فراخوان اجرایی میشود.
او در ادامه گفت: به این ترتیب جشنواره سینما حقیقت در پانزدهمین دوره به سمت پوستاندازی و تحول حرکت میکند و امیدوارم با فراخوان امسال، جشنواره حقیقت وارد یک دوره جدید شود.
او درباره دیگر برنامهها و اتفاقهای مهم مرکز گسترش در سال ۱۴۰۰ توضیح داد: تقریبا بیشتر برنامههای ما ادامه همان مسیری است که از ابتدای ورودم به مرکز در نظر داشتیم. گرچه من در سختترین دوران مرکز به اینجا آمدم و بزرگترین مشکل ما چالش برگزاری چهاردهمین جشنواره حقیقت بود که در سال ۹۹ به صورت آنلاین برگزار کردیم؛ جشنوارهای که سختیهای زیاد داشت.
با این حال جدا از آنچه برای جشنواره پانزدهم برنامهریزی کردهایم ورود جدیتر به حوزه تولید فیلمهای با بودجه کم یا اصطلاحا Low Budget را درنظر داریم چون در حوزه فیلمهای تجربی اتفاق خوبی رخ داد و در زمینه فیلمهای داستانی هم علاقهمندیم پیشنهاد الگوی فیلمهای کمبودجه و خلاق بهخاطر وضعیت بنبست کرونایی سینما فراگیر شود.
حمیدی مقدم ادامه داد: علاوه بر اینها طراحی زیرساختهای جدید برای گسترش توده مخاطب سینمای مستند را در نظر داریم. در این راستا سال ۱۴۰۰ طراحی و تولید برنامه مستقل سینما حقیقت را برای پخش از شبکه چهار سیما دنبال میکنیم تا سینما حقیقت و حوزه مستند پایگاهی جدی درباره تولیدات و نمایش آنها در تلویزیون و نیز محلی برای جذب مخاطب گستردهتر داشته باشد.
همچنین در این سال شاهد ورود جدی تولیدات مستند و محصولات مرکز گسترش در پلتفرمها خواهیم بود تا برای ارتباطگیری با مخاطبِ بیشتر وارد عرصه جدیدی شویم. درواقع با تجربه جشنواره چهاردهم و اشتیاقی که از سوی علاقهمندان به مستند به وجود آمد، ضروری است که بستر جذب مخاطب را روز به روز گسترش دهیم.
او در ادامه افزود: حدود دو سال است که روی کتابخانه ویدیو مرکز گسترش کار میکنیم و در سال ۱۴۰۰ تمام محصولات مرکز گسترش در بستر یک فضای دیجیتالی برای مصرف پژوهشی و تحقیقی و برای علاقهمندانی که قصد استفاده و خرید محصولات را داشته باشند، قابل عرضه خواهد بود. البته در مرحله اول فضایی در مرکز گسترش برای استفاده حضوری هشت تا ۱۰ کاربر به طور همزمان آماده میشود و دسترسی مجازی و آنلاین هم در مرحله بعدی دنبال میشود.
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پایان یکی دیگر از اهداف مرکز را در سال جدید مرتبط با انیمیشن دانست و گفت: یکی از هدفهای بزرگ ما ورود مرکز و حمایت از تولیدات بلند سینمایی انیمیشن است که در سال ۹۹ طراحیهایی را انجام داده بودیم و به دو تولید هم رسیدیم و در سال ۱۴۰۰ حمایت از پروژههای سینمایی بلند انیمیشن ادامه پیدا میکند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- موازیکاری در نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی
- معجزهی روایت سینمایی/ نگاهی به مستند «آقای صیاد را ول کنید»
- معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت
- مراسم یادبود جمشید مشایخی و همسرش در اکران «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی» برگزار شد/ مشایخی: موسیقی و شعر از زندگی ایرانیان جدا نشدنی است
- عمیق ترین لحظه های محسوس حیات در مستند «ایستوود»
- «بیبی جان»؛ توانمند در قصهگویی و ایجاد تعلیق
- مستند «مرگ ماسایوشی»؛ حفظ شرافت یا ابرقدرت شدن؟
- معرفی نامزدهای مسابقه ملی جشنواره «سینماحقیقت»
- شبهای روشن/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «به ماه»
- مستند «ناگهان ذهنم ایستاد»؛ روایتی از یک شهر، یک بیماری
- جنگ با کرونا/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «روزهای ناتمام» و دو فیلم دیگر
- پیروز کلانتری: «میبرد تا به کجا» گفتگوی میان من و سوژه است
- مستند «آن مرد با اتوبوس آمد»؛ ترکیبی از سرگرمی، سیاست و جامعهشناسی
- گام معلق لکلک/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «جابهجایی یا نابهجایی»
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با محمد احسانی، مستندساز/ توسعه کشور بدون توجه به محیط زیست امکانپذیر نیست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





