مستندی درباره فلینی از سوی کارگردان برنده اسکار ایتالیا در صدمین سالگرد تولد کارگردان مولف، ساخته شده است.
به گزارش سینماسینما، به نقل از ورایتی، «فلینی جانها» مستندی است که درباره زندگی کارگردان برجسته ایتالیایی فدریکو فلینی ساخته شده است.
این مستند از سوی شبکه تلویزیونی فرانسوی-آلمانی «آرته» توسط آنسلما دلاولیوو ساخته شده که به تازگی با فیلم مستند «مارکو فرری: خطرناک اما الزامی» درباره مارکو فرری کارگردان مولف ایتالیایی در جشنواره ونیز دیده شد و جایزه مستند ۲۰۱۸ را از جوایز دیوید دی دوناتلو دریافت کرد.
دلاولیوو که در آمریکا متولد شده ولی ساکن رم است در دهه ۱۹۸۰ با فلینی برای تهیه زیرنویسهای فیلم «جینجر و فرد» همکاری کرده بود.
وی در فیلم «فلینی جانها» به زمینه بیسابقهای توجه این کارگردان برجسته به مسایل ماوراءالطبیعی، توجه قلبی وی به معنویت، دین، مسایل باطنی و طالعبینی پرداخته است و اعتقاد دارد وی تحت تاثیر ارنست برنهارد روانشناس معتقد به باورهای یونگ بود.
این مستندساز عنوان فیلمش را از فیلم «ژولیت جانها» سال ۱۹۶۵ فلینی برداشته که نخستین کار رنگی فلینی بود و در آن از دیدگاهها، خاطرات و عرفانی که به کمک زنی در دهه پنجم زندگی اش میآید پرداخته است. با کمک این عوامل زن موفق میشود تا همسر خیانتکارش را ترک کند.
این مستند از نظرات شماری از چهرههای مطرح نیز بهره گرفته که درباره آثار فلینی صحبت کردهاند و از جمله آنها دمین شازل است. ویلیام فردکین کارگردان ۸۴ ساله آمریکایی، تری گیلیام که همکار فلینی بود و نیز سرجیو زاوولی روزنامهنگار ایتالیایی که دوست نزدیک فلینی بود و آندری مینوز و آلدو تاسونو از دانشگاهیان ایتالیایی نیز از چهرههای حاضر در این مستند هستند.
این مستند در سالی که جشن صدمین سال تولد این کارگردان موفق ایتالیایی برگزار میشود، به نمایش درمیآید. فلینی ۲۰ ژانویه ۱۹۲۰ در رمینی ایتالیا متولد شد. وی سال ۱۹۹۳ جایزه اسکار را برای یک عمر دستاوردهای زندگی سینماییاش دریافت کرد و پایان همانسال بر اثر ایست قلبی درگذشت.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- زنانگی و قدرت در نقشهای کلودیا کاردیناله/ ستارهای فراتر از زیبایی
- «آلمان سال صفر»؛ اعتراض به خودکامگی و تمامیتخواهی
- ناامیدی اسکورسیزی از آینده سینما
- سکانس طلایی/ جاده، شبهای کابیریا، هشت و نیم
- حافظ و فیلم-شعر «جاده»
- سندی دیدهنشده از پنجمین جشنواره جهانی فیلم تهران + عکس
- اسلحه ایستوود در دستان فلینی!
- سینماسینما/ ستایش از فلینی در صد سالگیاش در شهر کن
- برگزاری مراسم بزرگداشت فدریکو فلینی در جشنواره ترانسیلوانیا با رعایت فاصله اجتماعی
- فرانکا والری، کمدین ایتالیایی درگذشت
- ترجمه و زیرنویس اختصاصی سینماسینما/ ویدئویی از مصاحبه مطبوعاتی فدریکو فلینی و اینگمار برگمان
- روایت فرانکو نرو از حضور در فیلم تارانتینو و آرزوی محقق نشده همکاری با فلینی
- درباره فیلم «جاده»، بهمناسبت نودوهفتمین سالگرد تولد فدریکو فلینی/ دگردیسیهای جادهنوردان
- فیلمنامه تازه کشف شده اینگمار برگمان ساخته میشود/ برگمان ۶۴ دقیقه فمینیست بود
- نیمقرن با استاد سینما / عکسهایی از فدریکو فلینی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





