حسامالدین آشنا خود را یکی از مخاطبان شبکه مستند دانست. او تأکید کرد افزایش تأمین آثار فاخر مستند در این شبکه مستندسازان را امیدوار میکند. به گزارش سینما سینما، مشاور فرهنگی رییس جمهور در گفتگو با روابط عمومی شبکه مستند سیما، در پاسخ به اینکه آیا شبکه مستند را میبیند یا خیر اظهار کرد: «اخیرا شبکه مستند را بیشتر میبینم. مگر میشود شبکه مستند را ندید؟» او درباره آثار مورد دلخواهش افزود: «من همه نوع مستند را تماشا میکنم. اما ما به دنبال نوعی از مستند هستیم که اسم آن را مستندهای پژوهش محور و با موضوع سیاست گذاری عمومی گذاشتهایم. مستندهای پژوهشی که موضوع آنها سیاست گذاری در کشور است نه سیاست. به این معنا که ما در موضوعات حساس مملکت در طول زمان طولانی چه کردهایم و چه اتفاقی افتاده است؟»
به مستند ظلم کردهایم
مشاور فرهنگی رییس جمهور در این باره که آیا اکنون چنین مستندهایی ساخته میشود یا خیر، تصریح کرد: «ظلمی که ما به مستند کردهایم این بوده که یا در تلاش برای تبلیغاتی کردن آن بودهایم و یا به این سمت رفتهایم که با این آثار دیگران را بکوبیم. اما مستندهایی که تلاش میکند با انصاف و حقیقت جویی به دنبال آگاهی بیشتر مردم باشد قدری کم است. به خصوص در سالهای اخیر که نوعی مستند باب شده که بیش از حد سفارشی است.»
حمایت از مستندهایی با موضوعات ملی و با نگاه انتقادی
آشنا با بیان اینکه ما مستندی را حمایت میکنیم که موضوعات ملی را با نگاه انتقادی ببیند، گفت: «مستند «مادر کشی» نمونهای از این آثار است که در جشنواره سینما حقیقت به نمایش درآمد.» مشاور فرهنگی رییس جمهور در این باره که آیا نمونه چنین آثاری را در شبکه مستند دیده؟ گفت: «آثار خارجی با این مضامین بله اما مستندهای داخلی هنوز خیر. از طرفی من خیلی طرفدار این نیستم که شبکه مستند تولید کند بیشتر طرفدار این هستم که شبکه مستند تأمین کند.»
مستندسازان به روی خوش شبکه مستند امیدوار باشند
آشنا با اشاره به اینکه نگاه تأمینی در شبکه مستند خیلی مهمتر از تولید است، گفت: «چون شبکه مستند بودجه زیادی برای تولید ندارد در نتیجه تعداد تولیداتش کم میشود اما اگر به سمت تأمین مستندهای فاخر برود، همه کسانی که مستند میسازند میتوانند امیدوار باشند با روی باز شبکه مستند مواجه شوند.»
آشنا در پایان خود را همراه شبکه مستند معرفی کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «جنگل خاموش» در شبکه مستند روایت میشود
- پخش مستند پرتره ایرج اسکندری از تلویزیون
- مرتضی پایهشناس: با آنچه درباره سینمای داستانی میدانیم از مستند حرف نزنیم
- تاریخچه فوتبال ایران، سریال مستند شد/ «یک ملت، یک ضربان» روایت دههها فوتبال در ایران
- به یاد خسرو سینایی؛ پخش «مرثیه گمشده» از شبکه مستند
- «عبور از بحران» در شبکه مستند/ چالش تامین گاز زمستانی کشور موضوع یک مستند شد
- صدای ماندگار کشتی ایران در شبکه مستند/ مرور زندگی هادی عامل در «خدا قوت پهلوان»
- تولید مجموعه مستند «خانه های نورانی» با محوریت روضهداریهای سنتی
- «انسان گرسنه» به شبکه مستند آمد
- ۶۵۰ مستند متقاضی حضور در پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شدند
- «سفیدخوانی» به شبکه مستند رسید / روایت قصه مشروطه از زبان نوادگان رجال قاجار
- پرتره مشهورترین باستانشناسان ایرانی در شبکه مستند
- «اهل سفر» از نیمه گذشت/ سختیهای تولید در دوران کرونا
- «فریاد بلوط» در شبکه مستند
- «زخمه بر فولاد» به شبکه مستند رسید / پرتره هنرمند تمام عیار قلم زنی روی فولاد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





