حسامالدین آشنا خود را یکی از مخاطبان شبکه مستند دانست. او تأکید کرد افزایش تأمین آثار فاخر مستند در این شبکه مستندسازان را امیدوار میکند. به گزارش سینما سینما، مشاور فرهنگی رییس جمهور در گفتگو با روابط عمومی شبکه مستند سیما، در پاسخ به اینکه آیا شبکه مستند را میبیند یا خیر اظهار کرد: «اخیرا شبکه مستند را بیشتر میبینم. مگر میشود شبکه مستند را ندید؟» او درباره آثار مورد دلخواهش افزود: «من همه نوع مستند را تماشا میکنم. اما ما به دنبال نوعی از مستند هستیم که اسم آن را مستندهای پژوهش محور و با موضوع سیاست گذاری عمومی گذاشتهایم. مستندهای پژوهشی که موضوع آنها سیاست گذاری در کشور است نه سیاست. به این معنا که ما در موضوعات حساس مملکت در طول زمان طولانی چه کردهایم و چه اتفاقی افتاده است؟»
به مستند ظلم کردهایم
مشاور فرهنگی رییس جمهور در این باره که آیا اکنون چنین مستندهایی ساخته میشود یا خیر، تصریح کرد: «ظلمی که ما به مستند کردهایم این بوده که یا در تلاش برای تبلیغاتی کردن آن بودهایم و یا به این سمت رفتهایم که با این آثار دیگران را بکوبیم. اما مستندهایی که تلاش میکند با انصاف و حقیقت جویی به دنبال آگاهی بیشتر مردم باشد قدری کم است. به خصوص در سالهای اخیر که نوعی مستند باب شده که بیش از حد سفارشی است.»
حمایت از مستندهایی با موضوعات ملی و با نگاه انتقادی
آشنا با بیان اینکه ما مستندی را حمایت میکنیم که موضوعات ملی را با نگاه انتقادی ببیند، گفت: «مستند «مادر کشی» نمونهای از این آثار است که در جشنواره سینما حقیقت به نمایش درآمد.» مشاور فرهنگی رییس جمهور در این باره که آیا نمونه چنین آثاری را در شبکه مستند دیده؟ گفت: «آثار خارجی با این مضامین بله اما مستندهای داخلی هنوز خیر. از طرفی من خیلی طرفدار این نیستم که شبکه مستند تولید کند بیشتر طرفدار این هستم که شبکه مستند تأمین کند.»
مستندسازان به روی خوش شبکه مستند امیدوار باشند
آشنا با اشاره به اینکه نگاه تأمینی در شبکه مستند خیلی مهمتر از تولید است، گفت: «چون شبکه مستند بودجه زیادی برای تولید ندارد در نتیجه تعداد تولیداتش کم میشود اما اگر به سمت تأمین مستندهای فاخر برود، همه کسانی که مستند میسازند میتوانند امیدوار باشند با روی باز شبکه مستند مواجه شوند.»
آشنا در پایان خود را همراه شبکه مستند معرفی کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «جنگل خاموش» در شبکه مستند روایت میشود
- پخش مستند پرتره ایرج اسکندری از تلویزیون
- مرتضی پایهشناس: با آنچه درباره سینمای داستانی میدانیم از مستند حرف نزنیم
- تاریخچه فوتبال ایران، سریال مستند شد/ «یک ملت، یک ضربان» روایت دههها فوتبال در ایران
- به یاد خسرو سینایی؛ پخش «مرثیه گمشده» از شبکه مستند
- «عبور از بحران» در شبکه مستند/ چالش تامین گاز زمستانی کشور موضوع یک مستند شد
- صدای ماندگار کشتی ایران در شبکه مستند/ مرور زندگی هادی عامل در «خدا قوت پهلوان»
- تولید مجموعه مستند «خانه های نورانی» با محوریت روضهداریهای سنتی
- «انسان گرسنه» به شبکه مستند آمد
- ۶۵۰ مستند متقاضی حضور در پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شدند
- «سفیدخوانی» به شبکه مستند رسید / روایت قصه مشروطه از زبان نوادگان رجال قاجار
- پرتره مشهورترین باستانشناسان ایرانی در شبکه مستند
- «اهل سفر» از نیمه گذشت/ سختیهای تولید در دوران کرونا
- «فریاد بلوط» در شبکه مستند
- «زخمه بر فولاد» به شبکه مستند رسید / پرتره هنرمند تمام عیار قلم زنی روی فولاد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





