به گزارش سینماسینما، روحالله اسلامی دربارهی عملکرد صداوسیما در انعکاس رویدادهای سیاسی کشور، اظهار کرد: مراجعه به رسانههای داخل و تلویزیونهای خارجی کم شده و یکی از مهمترین عوامل آن گسترش اینترنت است. به وجود آمدن شبکههای اجتماعی و اینترنت موجب شده تا مردم کمتر به تلویزیون مراجعه کنند.
وی با بیان اینکه ما در وضعیتی قرار داریم که در آن تلویزیون تنها یک جریان را منعکس میکند، عنوان کرد: به طور کلی رسانهها نمیتوانند هر رویدادی که رخ میدهد را بازنمایی کنند، آنها باید گزینش کنند که این گزینش از طریق چه دروازههایی صورت میگیرد. در این دروازههای خبری تعدادی متخصص وجود دارند که مشخص میکنند کدام خبر، چه زمانی و چگونه پخش شود.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه درخصوص صداوسیما چندین مشکل وجود دارد، تصریح کرد: اولین بحث این است که افرادی که در صداوسیما فعالیت میکنند از طریق آزمون عمومی، نخبگان جامعه را جذب نمیکنند و این کار با شیوههایی که چندان مشخص نیست صورت میگیرد. هر رسانهای که از بودجه عمومی کشور استفاده میکند باید برای جذب نیروی خود آگهی استخدام بدهد و آزمون برگزار کند.
وی افزود: در صداوسیمای کشوری و استانی شیوه جذب نیروها مشخص نیست اما خروجی نیروها این است که بیشتر نماینده طیف سیاسی خاص هستند؛ بنابراین اخباری که پخش میکنند و تصویرهایی که ارائه میدهند، یکسویه است.
اسلامی با بیان اینکه دومین مورد بزرگ و ناکارآمد شدن صداوسیماست، عنوان کرد: جذب نیروها بر اساس سفارش و نزدیک بودن از نظر دیدگاه باعث شده تعداد نیروهای صداوسیما بسیار زیاد اما بازدهی و کارایی آنها کم شود. نیروهای مشغول در صداوسیما در کل کشور، نیروهای تولیدی نیستند. اکنون نیروهایی که تولید برنامه میکنند تعدادشان کم است و برونسپاری میشوند؛ یعنی به مجموعههایی خارج از صداوسیما داده میشوند و بخش بزرگی از افراد مشغول در صداوسیما کار خاصی انجام نمیدهند و بودجه کشور فقط صرف امور جاری صداوسیما میشود.
وی ادامه داد: مورد بعدی این است که خلاقیت در صداوسیما وجود ندارد. بخش سیاسی صداوسیما یکطرفه است. صداوسیما در استانها جرأت و جسارت وارد شدن به حوزههای سیاسی را ندارد، در سطح ملی نیز به همین شکل است. مدیران و کارشناسان توانمندی وجود ندارد و آنها ضعیف عمل میکنند.
این استاد دانشگاه درباره الزامات مورد نیاز برای اعتمادساز شدن صداوسیما در حوزه سیاسی، اظهار کرد: اولین مورد این است که نیاز به یک رسانه ملی احساس میشود که دولت خود هزینه کند و جهتگیری افکار عمومی را انجام دهد، این کار باید حرفهای باشد. این قضیه در تمام کشورهای دنیا وجود دارد اما در کنار اینها به رسانههای خصوصی نیز نیاز است.
وی افزود: در ایران همانطور که اقتصاد و سایر بخشها به سمت خصوصیسازی حرکت میکند، در زمینه رادیو و تلویزیون نیز باید اجازه تخصیص رادیو و تلویزیون و تبلیغات بخش خصوصی فراهم شود که در این صورت رقابت ایجاد خواهد شد. باید انحصار در زمینه خبرهای سیاسی و تولید برنامههای سیاسی از بین برود.
اسلامی گفت: دومین مورد اینکه باید در استخدامها حرفهای عمل شود و آزمون گرفته شود. صداوسیما رسانهای ملی است اما آزمون عمومی برگزار نمیکند و هر فردی را که خود میخواهد جذب میکند. مورد بعد نیز این است که صداوسیما توانایی به تصویر کشیدن مردم عادی را نیز ندارد چه برسد به سیاست. خطوط قرمز خودساختهای را ایجاد کردهاند که اوج بحران را میتوان در اتفاقات اخیر دید که رییس جمهور بعد از این اتفاقات با مردم صحبت نکرد و در نهایت با مجری که تخصص سیاسی نداشت گفتوگو انجام داد.
این استاد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی با بیان اینکه تمام کشورها نیاز به رسانهای ملی دارند که اخبار صحیح را به مردم بدهد، عنوان کرد: ما نیز به این نوع رسانه نیاز داریم اما در کنار آن به رسانههای تخصصی نیز نیاز است؛ یعنی رسانههایی که در آن مردم نظر دهند. خبر رسمی و تبلیغاتی بر عهده صداوسیما است و در واقع بنگاه بزرگی است که تنها او فعالیت میکند و مردم فقط اجازه فعالیت در روزنامهها و سایتها را دارند اما رادیو و تلویزیون کاملا در انحصار صداوسیما است.
وی ادامه داد: مورد بعدی آن است که وقتی از ملی صحبت میشود، در واقع ویژگیها و الزاماتی دارد که باید رعایت شود اما اکنون انجام نمیگیرد. از جمله این الزامات این است که در تلویزیون باید تمام نقاط کشور نمایش داده شود اما اکنون فقط تهران دیده میشود یا باید تمام سلایق سیاسی بتوانند خود را نشان دهند اما فقط یک سلیقه نمایش داده میشود.
اسلامی درباره وضعیت صداوسیمای کشورهای دیگر، اظهار کرد: در کشورهای دیگر اینگونه نیست که کاملا آزاد باشند، اول اینکه بخش خصوصی بسیار قدرتمندی وجود دارد و دوم اینکه درخصوص ملی بودن درک عمیقی دارند، خطوط قرمزی در حوزههای مختلف تعریف شده و معیارهای چندگانه و تفسیرهای مختلف فردی بر رسانه ایران حاکم است که قانون نیست و این تولیدکننده و افرادی که کار خبری میکنند را دچار مشکل میکند.
وی با اشاره به اینکه صداوسیما از چند جهت هدایت میشود، خاطرنشان کرد: صداوسیما از سمت نهادهای مذهبی، نهادهای نظامی و امنیتی و بخشی نیز از سمت مطالبات دولت است. آنچه در غیبت به سر میبرد جایگاه مردم است، یعنی خواستهها، نوع نگاه و نوع سیاستی که مردم میپسندند و دنبال آن هستند که بخشی از آن صورتهای اعتراضی و انتقادی دارد که به طور کامل سانسور میشوند.
این استاد دانشگاه عنوان کرد: تا ۱۵ ـ ۲۰ سال پیش رادیو و تلویزیون داخلی وجود داشت که اخبار را به میل خود تنظیم میکرد و در آن ایران مکانی بدون مشکل و رو به توسعه و کشورهای دنیا دچار مشکل بودند. عدهای از مردم نیز علیرغم ممنوع بودن ماهوارهها، اخبار را از طریق آن دریافت میکردند.
وی افزود: این وضعیت تا دهه ۸۰ ادامه داشت. بعد از آن به علت نفوذ اینترنت و به وجود آمدن شبکههای اجتماعی انحصار خبری شکسته شد. اکنون روزنامهنگاران، خبرنگاران و حتی مردم عادی خبر تولید میکنند. در گذشته مردم هر آنچه تلویزیون میگفت را باور داشتند اما اکنون اگر تلویزیون کوچکترین خطایی انجام دهد با موجی از اعتراضات و انتقادات مواجه خواهد شد و به تدریج اعتبار خود را از دست خواهد داد. اکنون فضای تلویزیون به شدت تحتتاثیر اینترنت و البته بیشتر فضاهایی است که برای کشور خوب نیست.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش روابط عمومی صدا و سیما به بازگشت برخی چهرهها
- سه وزیر حاضر، رئیسجمهور غایب/ چه کسانی برای سینما تصمیم میگیرند؟
- انتقاد نصرالله مدقالچی از دوبلههای زیرزمینی؛ ویراستاران واحد دوبلاژ تخصص کافی ندارند/ نمیتوانیم مردم را فریب دهیم
- وزیر فرهنگ و ارشاد در حاشیه جلسه هیات دولت: نگاه تهدیدمحور به شبکه نمایش خانگی را نمیپسندیم
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- طی نامهای به رییس سازمان صدا و سیما؛ یک نماینده مجلس درباره تعطیلی پلتفرمهای داخلی هشدار داد
- نامه عجیب رییس ساترا به رییس صداوسیما/ آیا دستورالعمل جدیدی در حوزه نظارت بر پلتفرمها اعلام خواهد شد؟
- معاون سیاسی صداوسیما مطرح کرد؛ «شهر فرنگ» فضای خبری نداشت/ «چاپ اول» چالشی نبود
- حبیب اسماعیلی: شبکه جم فیلمها را رایگان تبلیغ میکرد/ تلویزیون چه خصومتی با سینما دارد؟
- سرپرست شبکه نمایش سیما منصوب شد
- اعتراض عضو کمیته علمی کرونا و پاسخ «خندوانه»؛ با مجوز کدام نهاد ماسکها را برداشتید؟/ مجوز شورای سلامت صداوسیما را داشتیم
- چهار هزار امضا برای پس گرفتن شبکه نمایش خانگی از ساترا
- تاکید خزاعی بر ضرورت افزایش ظرفیتهای اشتغال و تولید در سینما/ مطالبه خانواده سینما در زمینه نمایش خانگی پیگیری میشود
- جبلی در جمع دانشجویان مطرح کرد؛ شبکه خبر را برای «متروپل» به خط کردیم، گفتند بس است!/ تحت فشاریم
- تلویزیون و ضرورتِ پایبندی به «نقشه راه» روشن
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- پس از چندبار وقفه؛ مل گیبسون «رستاخیز مسیح» را ۲۰۲۶ میسازد
- معرفی نامزدهای جوایز انجمن بازیگران آمریکا؛ نامزدی بازیگر فیلم علی عباسی/ پیشتازی «شرور» و «شوگان»
- معرفی نامزدهای جوایز ۲۰۲۵ انجمن کارگردانان آمریکا
- معرفی بخشی از فیلمهای جشنواره برلین
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی آثار راهیافته به بخش مسابقه سینمای ایران
- چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ پوستر جشنواره رونمایی شد/ نشان جشنواره عنواندار میشود
- پایان ناامیدکننده سریال مهیار عیار
- یادداشتی به مناسبت زادروز فریدریش دورنمات
- پوستر دوم رویداد فرهنگی-هنری «خوشه پروین» رونمایی شد
- اجتماعی، جنگی، ملودرام/فهرست لورفته از هیأت انتخاب، چه چشماندازی از جشنواره فیلم فجر امسال ترسیم میکند
- برای کامران قدکچیان و روزهای اوجش
- کمدیهای مشنگ سینمای ایران را به کدام سو میبرد؟
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی» اولین ساخته بهرام افشاری /تراژدی بیپایان فقر در سینمای کمدی
- «خانه عروسک»؛ خودشناسی، خودباوری و رهایی
- تام فورد از حرفه مد بازنشسته میشود
- برگزاری کنفرانس مدیریت فناوری و نوآوری با حمایت همراه اول
- واکنش حسن فتحی به جنجال تبلیغاتی «ازازیل»
- ثبات فروش گیشه سینماهای ایتالیا در سال ۲۰۲۴
- پروژه آمبولانس متصل در هفدهمین کنگره طب اورژانس ایران رونمایی میشود
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- تبری بهرام بیضایی از شبکه من و تو
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- راجر پرَت درگذشت
- فوت بازیگر کهنه کار سینما و تئاتر مکزیک/ امیلیو اچواریا درگذشت
- «پسر انسان» نقد و بررسی شد؛ شخصیتهایی که از آگاهشدن دیگران از گذشتهشان، هراس دارند
- تفاهمنامهای برای پیشگیری از تخلفات در سینما
- «بایکوت» ایرانی در راه بلغارستان
- کدام فیلمها برای جشنواره کن ۲۰۲۵ شانس دارند؟
- مراسم رونمایی فیلم سینمایی برکه خاموش / گزارش تصویری
- جزئیاتی از ارقام قراردادهای یک سریال منتشر شد؛ پولپاشی VODها/ با این روند سینما ورشکسته میشود