برگزیدگان پانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» در آئیین اختتامیه این جشنواره معرفی شدند.
به گزارش سینماسینما، جوایز این دوره به شرح زیر اهدا شد:
بخش مسابقه ملی:
* بهترین کارگردانی فیلم مستند کوتاه
جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند کوتاه: برگ (حمید جعفری)
* بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه بلند
جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه بلند: قلعه برقرار (فرشاد فداییان)
* بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند
جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند: دبستان پارسی (حسن نقاشی)
* بهترین پژوهشگر:
جایزه بهترین پژوهش: زندگی در آرشیو (برهان احمدی)
* بهترین فیلمبردار:
جایزه بهترین تصویربرداری: قلعه برقرار (فرشاد فداییان – فراز فداییان)
* بهترین صدا:
جایزه بهترین صداگذار: بیبی جان (صدابردار: میثم حسنلو، صدا گذار: بامداد افشار)
* بهترین تدوین:
جایزه بهترین تدوین: احتضار (حجت طاهری – عبدالخالق طاهری)
* بهترین نویسنده گفتار متن یا گوینده:
جایزه بهترین نویسنده گفتار متن و گوینده متن : دبستان پارسی (نویسنده گفتار متن: حسن نقاشی گوینده: هادی اسفندیاری)
* بهترین موسیقی:
بهترین موسیقی متن: تکیه دولت (مهدی محمود خانی) – ماجرای سال آخر (یونس اسکندری)
* بهترین فیلم (تهیهکننده)
جایزه بهترین فیلم مستند: قلعه برقرار (فرشاد فداییان – الهه نوبخت)
جایزه ویژه هیأت داوران: خروج ممنوع (علی همراز) – آن شب (مینا قاسمی زواره)
جایزه ویژه دبیر در بخش ملی:
به محمد صیاد سوژه فیلم (آقای صیاد را ول کنید!)
به فیلم رضا محمدپور نوروز بلاغی برای فیلم (بوی مادر بوی دریا)
جایزه ویژه سرباز وطن یادبود شهید سردارقاسم سلیمانی به حسن وزیرزاده برای فیلم (آورتین)
* جایزه تماشاگران (ویژه سرمایهگذار):
– مستند «بیبی جان» / نرگس جودکی و ایمان پاکنهاد
برگزیدگان «دوازدهمین دوره جایزه شهید آوینی»
* تندیس طلایی و دیپلم افتخار و مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال به محمد سلیمیراد کارگردان فیلم سرباز شماره صفر
* تندیس نقرهای شهید آوینی، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۵۰میلیون ریال به مهدی قربانپور کارگردان فیلم روزهای ناتمام
* تندیس برنزی شهید آوینی، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال به کامران جاهدی کارگردان فیلم تفنگ برادرم
جایزه ویژه دبیر بخش آوینی: آن مرد (مهدی حجت پناه) – راکال (احمد ابراهیمی)
برگزیدگان بخش مسابقه کوتاه و نیمهبلند بینالملل:
بهترین فیلم کوتاه بخش مسابقه بین الملل: یک سال در تبعید، به کارگردانی مالاز اوستا از کشور ترکیه
بهترین فیلم نیمه بلند بخش مسابقه بین الملل: فیلم یک تصویر، دو برداشت، به کارگردانیساناز سهرابی از کشور کانادا
جایزه ویژه هیئت داوران:
با تقدیر از فیلم سارا جان اهدا شد به فیلم در جریان کلمات، به کارگردانی الیان استر بوتساز کشور هلند
برگزیدگان بخش مسابقه بلند بینالملل:
جایزه بهترین فیلم بلند بخش مسابقه بین الملل بهطور مشترک اهدا شد به دو فیلم بچه های اعجوبه به کارگردانی احمد نکترکوپور محصول کشورهای فرانسه، آلمان و ترکیه و فیلم چهرهپرداز به کارگردانی جعفر نجفی از کشور ایران
جایزه ویژه هیئت داوران:
با تقدیر از فیلم آخرین بازمانده هیل بیلی اهدا شد به فیلم استخوانهای شکسته، به کارگردانی علیرضا معماریانی از کشور ایران
*جایزه شبکه مستند:
– فیلم «تفنگ برادرم» به کارگردانی «کامران جاهدی»
* جایزه معاونت اجتماعی ناجا؛ ناجی هنر:
فیلم «هیچکس منتظرت نیست» به کارگردانی محسن اسلامزاده
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حقیقتِ حذف/ وقتی حذف، جای گفتوگو را در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی میگیرد
- سینماحقیقت در نمایش خانگی
- نرگس آبیار داور یک جشنواره ایتالیایی شد
- معجزهی روایت سینمایی/ نگاهی به مستند «آقای صیاد را ول کنید»
- مراسم یادبود جمشید مشایخی و همسرش در اکران «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی» برگزار شد/ مشایخی: موسیقی و شعر از زندگی ایرانیان جدا نشدنی است
- عمیق ترین لحظه های محسوس حیات در مستند «ایستوود»
- «بیبی جان»؛ توانمند در قصهگویی و ایجاد تعلیق
- مستند «مرگ ماسایوشی»؛ حفظ شرافت یا ابرقدرت شدن؟
- معرفی نامزدهای مسابقه ملی جشنواره «سینماحقیقت»
- شبهای روشن/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «به ماه»
- مستند «ناگهان ذهنم ایستاد»؛ روایتی از یک شهر، یک بیماری
- جنگ با کرونا/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «روزهای ناتمام» و دو فیلم دیگر
- پیروز کلانتری: «میبرد تا به کجا» گفتگوی میان من و سوژه است
- مستند «آن مرد با اتوبوس آمد»؛ ترکیبی از سرگرمی، سیاست و جامعهشناسی
- گام معلق لکلک/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «جابهجایی یا نابهجایی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





