منصور ضابطیان برگزاری آنلاین چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» را فرصتی مغتنم برای ورود آثار مستند به خانه دوستداران سینما و مردم میداند.
به گزارش سینماسینما منصور ضابطیان روزنامهنگار، مجری و برنامهساز درباره برگزاری چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» گفت: سالهاست سینمای مستند را دنبال میکنم و کارهایی هم در این عرصه انجام دادهام. مسائل اجتماعی، سینما و تصویر از دغدغههای من است و مستندهای اجتماعی و آثاری که حال و هوای تاریخی دارند را بیشتر دنبال میکنم. جشنواره «سینماحقیقت» از اتفاقاتی است که هر سال به انتظار آن میمانم و معمولا زمانی که فرصت دارم فیلم مستند تماشا میکنم. امسال هم مانند هر سال در انتظار برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» بودم و خوشحالم در آستانه برگزاری این رویداد هستیم.
او با اشاره به برگزاری برخط (آنلاین) جشنواره عنوان کرد: رفتن به سالن سینما، تماشای فیلمها در کنار مستندسازان و مخاطبان علاقهمند به این حوزه، شرکت کردن در جلسه پرسش و پاسخ و دنبال کردن اتفاقاتی که پیرامون جشنواره رخ میدهد، هیجانانگیز و دوست داشتنی است. اما امسال به دلیل شرایط موجود امکان برگزاری حضوری جشنواره میسر نیست. برگزارکنندگان جشنواره امسال دو انتخاب میان برگزار نکردن و برگزاری آنلاین داشتند و اگرچه برگزاری آنلاین به جذابیت برگزاری معمول جشنواره نیست، اما بهتر از برگزار نکردن آن است. برگزاری آنلاین نقایص خود را دارد اما در کنار آن جذابیت هم خواهد داشت.
ضابطیان ادامه داد: در این دوران کممحتوایی رسانهها، قرار گرفتن در معرض تماشای فیلمهای مستند به سادهترین شکل و در خانه، اتفاق مغتنمی است. همانگونه که کرونا تمام شرایط زندگی ما را تغییر داده است، این ماجرا را هم با تغییر روبرو کرده و در عین حال امکانات بیشتری را هم برای ما فراهم کرده است.
این مجری و کارگردان در زمینه افزوده شدن بخش ویژه کرونا به جشنواره امسال توضیح داد: مسئله کرونا مهمترین اتفاق زندگی بشر در شرایط کنونی است. مستندسازان به عنوان چشم جامعه نمیتوانند نسبت به این ماجرا بدون موضع باشند و واکنشی به این رویداد نداشته باشند. اختصاص بخش ویژه به این موضوع اتفاق درستی است، اما امیدوارم به واسطه اینکه این بخش وجود دارد، کیفیت فیلمها و جشنواره فدای کمیت وجود فیلمهایی با این موضوع نشود و جشنواره بتواند سطح خود را حفظ کند. باید فیلمهای مربوط به این بخش را دید و بعد راجع به آنها نظر داد.
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، در آذرمـاه ۱۳۹۹ و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «همه مردان رئیس جمهور» با صدای منصور ضابطیان
- معجزهی روایت سینمایی/ نگاهی به مستند «آقای صیاد را ول کنید»
- معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت
- مراسم یادبود جمشید مشایخی و همسرش در اکران «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی» برگزار شد/ مشایخی: موسیقی و شعر از زندگی ایرانیان جدا نشدنی است
- عمیق ترین لحظه های محسوس حیات در مستند «ایستوود»
- «بیبی جان»؛ توانمند در قصهگویی و ایجاد تعلیق
- مستند «مرگ ماسایوشی»؛ حفظ شرافت یا ابرقدرت شدن؟
- معرفی نامزدهای مسابقه ملی جشنواره «سینماحقیقت»
- شبهای روشن/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «به ماه»
- مستند «ناگهان ذهنم ایستاد»؛ روایتی از یک شهر، یک بیماری
- جنگ با کرونا/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «روزهای ناتمام» و دو فیلم دیگر
- پیروز کلانتری: «میبرد تا به کجا» گفتگوی میان من و سوژه است
- مستند «آن مرد با اتوبوس آمد»؛ ترکیبی از سرگرمی، سیاست و جامعهشناسی
- گام معلق لکلک/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «جابهجایی یا نابهجایی»
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با محمد احسانی، مستندساز/ توسعه کشور بدون توجه به محیط زیست امکانپذیر نیست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش