منصور ضابطیان برگزاری آنلاین چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» را فرصتی مغتنم برای ورود آثار مستند به خانه دوستداران سینما و مردم میداند.
به گزارش سینماسینما منصور ضابطیان روزنامهنگار، مجری و برنامهساز درباره برگزاری چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» گفت: سالهاست سینمای مستند را دنبال میکنم و کارهایی هم در این عرصه انجام دادهام. مسائل اجتماعی، سینما و تصویر از دغدغههای من است و مستندهای اجتماعی و آثاری که حال و هوای تاریخی دارند را بیشتر دنبال میکنم. جشنواره «سینماحقیقت» از اتفاقاتی است که هر سال به انتظار آن میمانم و معمولا زمانی که فرصت دارم فیلم مستند تماشا میکنم. امسال هم مانند هر سال در انتظار برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» بودم و خوشحالم در آستانه برگزاری این رویداد هستیم.
او با اشاره به برگزاری برخط (آنلاین) جشنواره عنوان کرد: رفتن به سالن سینما، تماشای فیلمها در کنار مستندسازان و مخاطبان علاقهمند به این حوزه، شرکت کردن در جلسه پرسش و پاسخ و دنبال کردن اتفاقاتی که پیرامون جشنواره رخ میدهد، هیجانانگیز و دوست داشتنی است. اما امسال به دلیل شرایط موجود امکان برگزاری حضوری جشنواره میسر نیست. برگزارکنندگان جشنواره امسال دو انتخاب میان برگزار نکردن و برگزاری آنلاین داشتند و اگرچه برگزاری آنلاین به جذابیت برگزاری معمول جشنواره نیست، اما بهتر از برگزار نکردن آن است. برگزاری آنلاین نقایص خود را دارد اما در کنار آن جذابیت هم خواهد داشت.
ضابطیان ادامه داد: در این دوران کممحتوایی رسانهها، قرار گرفتن در معرض تماشای فیلمهای مستند به سادهترین شکل و در خانه، اتفاق مغتنمی است. همانگونه که کرونا تمام شرایط زندگی ما را تغییر داده است، این ماجرا را هم با تغییر روبرو کرده و در عین حال امکانات بیشتری را هم برای ما فراهم کرده است.
این مجری و کارگردان در زمینه افزوده شدن بخش ویژه کرونا به جشنواره امسال توضیح داد: مسئله کرونا مهمترین اتفاق زندگی بشر در شرایط کنونی است. مستندسازان به عنوان چشم جامعه نمیتوانند نسبت به این ماجرا بدون موضع باشند و واکنشی به این رویداد نداشته باشند. اختصاص بخش ویژه به این موضوع اتفاق درستی است، اما امیدوارم به واسطه اینکه این بخش وجود دارد، کیفیت فیلمها و جشنواره فدای کمیت وجود فیلمهایی با این موضوع نشود و جشنواره بتواند سطح خود را حفظ کند. باید فیلمهای مربوط به این بخش را دید و بعد راجع به آنها نظر داد.
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، در آذرمـاه ۱۳۹۹ و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «همه مردان رئیس جمهور» با صدای منصور ضابطیان
- معجزهی روایت سینمایی/ نگاهی به مستند «آقای صیاد را ول کنید»
- معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت
- مراسم یادبود جمشید مشایخی و همسرش در اکران «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی» برگزار شد/ مشایخی: موسیقی و شعر از زندگی ایرانیان جدا نشدنی است
- عمیق ترین لحظه های محسوس حیات در مستند «ایستوود»
- «بیبی جان»؛ توانمند در قصهگویی و ایجاد تعلیق
- مستند «مرگ ماسایوشی»؛ حفظ شرافت یا ابرقدرت شدن؟
- معرفی نامزدهای مسابقه ملی جشنواره «سینماحقیقت»
- شبهای روشن/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «به ماه»
- مستند «ناگهان ذهنم ایستاد»؛ روایتی از یک شهر، یک بیماری
- جنگ با کرونا/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «روزهای ناتمام» و دو فیلم دیگر
- پیروز کلانتری: «میبرد تا به کجا» گفتگوی میان من و سوژه است
- مستند «آن مرد با اتوبوس آمد»؛ ترکیبی از سرگرمی، سیاست و جامعهشناسی
- گام معلق لکلک/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «جابهجایی یا نابهجایی»
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با محمد احسانی، مستندساز/ توسعه کشور بدون توجه به محیط زیست امکانپذیر نیست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد
- فوت بازیگر شناختهشده نقشهای منفی در سینمای آمریکا





