مدیر بخش بازار جشنواره جهانی فجر ادعا دارد که «اگر فروش زیادی برای سینمای ایران اتفاق نیفتد، تعجب آور نیست.»
به گزارش سینماسینما، مهدی یادگاری درباره وضعیت بازار فیلم در جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: علت این ادعا این است که وضعیت اقتصاد جهان بسیار ضعیف شده است، حتی از الان میتوان پیشبینی کرد که بخش بازار جشنواره کن هم خلوت خواهد بود و مشابه آن هم شرایطی است که در جشنوارههایی مثل برلین یا میپ تی وی شاهد بودیم و تعدادی از شرکتها اقرار میکردند که ما از حضور در آن دو بازار بزرگ و مهم جهان پشیمان هستیم زیرا که نتوانستیم با خریداران همیشگی ملاقات کنیم. پس شاید بتوان نتیجه گرفت که با این اوصاف حضور ۴۸ خریدار در فجر اتفاق خوبی بوده است و قطعا به اندازه خودش موفقیت آمیز است.

مدیر بخش بازار سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در بخشی از این گفتوگو بیان کرد: امسال خریداران خوبی در جشنواره وجود داشتند و شرکتهایی که پیش از این از ما فیلم خریده بودند و تاکنون به ایران نیامده بودند، توانستند به ایران بیایند و شرایطی ایجاد شد که ما کارهای جدیدترمان را هم به آنها عرضه کنیم.
مهدی یادگاری با اشاره به اینکه “جشنواره فقط محل عرضه کالا یا همان آثار سینمایی است” گفت: ممکن است یک شرکت یا نماینده خریدار، همان موقع و در ایام برگزاری جشنواره اقدام به خرید و یا عقد قرار داد با پخش کننده یک فیلم نکند و این اتفاق ممکن است به زمان دیگری بعد از جشنواره موکول شود بنابر این آمار دقیقی از اینکه چه تعداد از فیلمها به این شرایط دست مییایند، وجود ندارد. تعداد آثار فروخته شده و یا انتخاب شده برای دیگر جشنوارهها در جایی ثبت نمیشود و فقط شاید بتوان از خود پخش کنندگان فیلمها که طرف قرارداد با خریداران هستند این اطلاعات را جویا شد.
یادگاری درباره ارزیابیاش از میزان رضایت غرفهداران و بازخوردهایی که از طرف آنان در ایام جشنواره داشتهاست، گفت: ما وقتی از غرفهداران شرایط جشنواره را جویا شدیم، آنها اظهار میکردند که امسال خریداران خوبی در جشنواره وجود داشتند و شرکتهایی که پیش از این از ما فیلم خریده بودند و تاکنون به ایران نیامده بودند، توانستند به ایران بیایند و شرایطی ایجاد شد که ما کارهای جدیدترمان را به آنها عرضه کنیم.
مدیر بخش بازار جشنواره درباره میزان موفقیت شاخههای مختلف سینمایی در این بخش گفت: امسال در بخش انیمیشن توافقنامههای خوبی با هدف تولید مشترک صورت گرفت و بعد از آن هم در قسمت فیلمهای سینمای ایران احتمال میدهیم اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد، زیرا اطلاعات فیلمها را برای همه خریداران ارسال کردهایم و با این اوصاف فکر میکنم نسبت به سالهای گذشته عملکرد بهتری داشتیم.
او در ادامه صحبتهایش در پاسخ به این سوال که آیا امسال این بخش از جشنواره توانسته مانند دیگر بخشها از موفقیت و حضور پررنگتری برخوردار شود، گفت: بخش بازار فرق جدیای با دیگر بخشها دارد و آن هم این است که در حوزه تجاری شرایط اقتصادی و سیاسی منطقه تاثیر زیادی بر این بخش میگذارد. بازار برلین که در بهمن ماه برگزار شد و همچنین بازار Mip TV که دو هفته پیش برگزار شد، یکی از خلوتترین بازارهای ۱۰ سال گذشته بودند، بنابر این، ما به نسبت صنعت خودمان و افرادی که به ما رجوع کردند باید سنجش را انجام دهیم که به اعتقاد بنده از شرایط خوبی برخودار بودیم. ما نمیخواهیم آمار سازی کنیم و وانمود کنیم که مثلا نسبت به سال گذشته فلان مقدار رشد داشتهایم، بلکه به واقع امسال از ۴۶ خریدار دعوت شد که همه افرادی بودند که در سالهای اخیر از سینمای ایران فیلم و یا برنامه تلویزیونی خریده بودند. ما حتی این خریداران را هم دسته بندی کرده بودیم. رسم است که تمام هزینه حضور خریداران را جشنوارهها تقبل میکنند اما ما آنها را دسته بندی کردیم یعنی مثلا آنهایی که فیلم بیشتری را در چند سال اخیر خریده بودند درجه A دادیم و هزینه سفر را تقبل کردیم و آنها که کمتر خریده بودند فقط یک مبلغ کمک هزینه به آنها داده شد. از ابتدای جشنواره تلاش شد تا در تمامی بخشها میهمانان بر اساس رتبه و اهمیت برای حضور در جشنواره رتبه بندی شده و دعوت شوند.
وی خاطرنشان کرد: جشنواره میتواند فیلمها را مطرح و معرفی کند و به کارشناسان مختلف عرضه کند. کاری که باید اتفاق بیفتد و ما امسال به انجام آن اصرار داشتیم این بود که هر فیلم باید یک شرکت پخش کننده داشته باشد. این تصمیم از آنجایی شکل گرفت که یکی از مشکلاتی که سال گذشته در بازار جشنواره با آن مواجه بودیم، این بود که وقتی یک خریدار خارجی فیلمی را میدید و میخواست از مالک و یا پخش کننده آن اطلاعات کسب کند،نمیدانست باید با چه شرکتی مذاکره شود. در حقیقت جشنواره فقط میتواند آثار را معرفی کند و نه اینکه نقش بازاریابی را داشته باشد. بنابر این اگر بخواهیم فیلمها در جهان حضور بهتری داشته باشند باید به شرکتهای پخش رونق ببخشیم.
مدیر بازار جشنوارهی جهانی فجر گفت: امسال تصمیم بر آن شد که اطلاعات شرکتهای پخش کننده تمام فیلمهایی که در بخش های مختلف جشنواره حضور داشتند، برای همه خریداران و نمایندگان فستیوالها فرستاده شود. نکته مهم این است که زمانی که یک فیلم توسط پخش کننده ارائه میشود، یک تیم حرفهای و مسلط بر امور خرید و فروش و مذاکرات ببین المللی وجود دارد درحالی که در بعضی از موارد کارگردان و سازنده فیلم اقدام به حضور در مذاکرات میکردند که معمولا فرآیند موفقیت آمیزی نبود. امسال هم چهار فیلم پخش کننده بین المللی نداشت و ما از طرف جشنواره اسامی این فیلمها را اعلام کردیم تا شرکتهای داخلی با سازندگان این آثار وارد مذاکره شوند و مسئولیت پخش آنها را بپذیرند.
یادگاری درباره زمان برگزاری این بخش از جشنواره و احتمال جابهجایی تاریخ آن توضیح داد: از نظر تجاری و حضور خریداران و فروشندگان، بازار فیلم فجر در میان دو بازار مهم بین المللی میپ تی وی و بازار فیلم کن قرار گرفته است و همین موضوع حضور بخشی از خریداران و یا شرکتهای مهم را با مشکل روبرو میکند. بنابر این باید برنامهریزی دقیقتری صورت بگیرد. اما با این حال معتقدم که بازار فیلم فجر باید از نظر حجم شرکتکنندگان افزایش پیدا کند، زیرا بازیگران جدی و جدیدی مانند شرکتهای عرضه کننده خدمات IPTV و VOD آمدهاند و باید برای آنها فکری کرد تا خریداران، فروشندگان و سینماگرانی که دارای محصول هستند با خدمات آنها آشنا شوند و مستقیم با خود اپراتور وارد مذاکره شوند. با توجه به میزان تقاضای زیاد از طرف این شرکتها برای حضور در جشنواره، ظرفیت کنونی بازار ما جوابگو نیست بنابراین من درخواست کردم که این بخش از نظر وسعت برای سالهای آینده تغییر کند زیرا امسال به دلیل کمبود جا نتوانستیم به تعدادی از شرکتهای این حوزه از ابتدای بازار بین المللی فجر غرفه بدهیم.
این مدیر بخش بازار جشنواره فجر با آرائه آماری از تعداد خریداران خارجی و مقایسه آن با سال گذشته گفت: در مقام مقایسه سال گذشته ۴۷ غرفه در اختیار داشتیم و امسال به دلیل ساخت یک استودیو تلویزیونی فضایمان کم شد و ۴۲ غرفه داشتیم و با توجه به تعداد تقاضاها از همان روزِ اولِ کار، ۱۲ غرفه کم داشتیم. بخش بازار باید در کنار جشنواره باشد اما نکته مهم این است که زمان بازار نباید طولانی شود. تعدد برنامه ها و سفر های کاری خریداران زیاد است و نمی توانند بصورت طولانی در یک بازار حضور داشته باشند. بازار برلین هم که ۸ روز بود بسیاری از خریداران بعد از ۴ یا ۵ روز آن را ترک کردند. بنابر این به نظر من زمان این بخش در زمان جشنواره بینالمللی فیلم فجر باید حداکثر ۴ روز باشد. بخش دیجیتال هم باید به این بخش اضافه شود. سال گذشته ۱۷ شرکت خارجی غرفهدار بودند و امسال هم همین تعداد حضور داشتند، سال گذشته ۳۹ خریدار در جشنواره حضور پیدا کردند و امسال با مقداری افزایش ۴۶ نماینده، که در ابتدا ۵۰ نفر بودند و ۴ نفر به دلیل مشکل ویزا نتوانستد به ایران بیایند.
یادگاری در پایان اظهار کرد: ما در چند روز آینده جلساتی را با حضور شرکتهای پخش کننده حاضر در جشنواره برگزار خواهیم کرد و نظراتشان را خواهیم شنید تا برای برگزاری بخش بازار در جشنوارهای بعدی مورد توجه قرار دهیم. نتیجه جلسات را هم حتما به دبیر جشنواره و رئیس سازمان سینمایی منعکس می کنیم. در واقع نظرات شرکتها را تجمیع و مکتوب میکنیم و در قالب یک پیشنهاد جامع درباره بازار فیلم فجر ارائه خواهیم داد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با این همه جشنواره چه کنیم؟
- جشنوارههای سینمایی و کشف استعدادها
- پایان مهلت ثبتنام بخش رسمی جشنواره کن/ فیلمهایی که شیفتگان سینما را مشتاق جشنواره فرانسوی میکند
- برگزاری اولین جلسه شورای جشنوارههای سازمان سینمایی با هدف مدیریت رویدادها
- فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم پکن شد
- پرویز شهبازی رییس هیات داوران جشنواره بوغازیچی ترکیه شد
- مانی حقیقی برنده رقابت با فونتریه و نوئه/ جایزه فرانسویها برای «خوک»
- کارگردان ایرلندی رییس هیات داوران جشنواره فیلم لندن شد
- جشنواره کن از نگاهی دیگر/ «یک ارتباط فرانسوی»
- توضیح روابط عمومی جشنواره جهانی فیلم فجر درباره برداشت نادرست از سخنان میرکریمی
- رقابت یک فیلم ایرانی در بخش رقابتی “شرق غرب” جشنواره کارلو وی واری/ رونمایی از پوستر بینالمللی فیلم
- نخستین واکنش رضا میرکریمی به حواشی جشنواره جهانی فجر/ حالا حالاها دبیر هستم
- اختصاصی سینماسینما/ نقد دبورا یانگ در هالیوود ریپورتر بر فیلم مارموز/ تخریب شادمانه شخصیت سیاسی مفتضح و پوپولیست ایرانی
- پست الیور استون در فیسبوک پس از سفر به ایران: ایران کشوری است زیبا با مردمانی خونگرم
- توضیح روابط عمومی جشنواره جهانی فیلم فجر درباره حضور الیور استون در ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





