
در ششمین شب برنامه “شصت سال سینمای ایران و عرض ارادت به پیشگاه امام رضا (ع)” ، فیلم دعوتنامه ساخته مهرداد فرید در پردیس مهر کوهسنگی به نمایش در آمد ودر ادامه با حضور مهرداد فرید نشست پرسش و پاسخ فیلمش برگزارشد .
به گزارش سینماسینما ، مهرداد فرید در این نشست گفت : بسیار لذت بردم که پس از هفت سال این فیلم را در کنار تماشاگران دیدم .هرچند ممکن است برخی از مضامین آن قدیمی شده ، به خاطر اینکه سیر شتاب حرکت اجتماع ما خیلی بالاست و اگر بخواهم فیلم را بسازم شرایط جدید اجتماع را در آن لحاظ می کنم .
او افزود : داستان این فیلم داستان یک جیب بری است که جیب بری جیب زائران امام رضا را می زند، ایده جدابی بود که فقط در شهر مقدس مشهد می تونست روی بدهد یعنی یک اتفاق نامقدس در شهر مقدس . قاعدتا این قصه در شهری غیر از مشهد نمی توانست جذابیت داشته باشد .
این کارگردان سینما افزود : نخ پیوند این سه تا ماجرا، حضور معنوی امام رضا (ع) در شهر مشهد است ویک جور تصادفی بودن این اتفاقات رامنتفی می کند و ما را به این اعتقاد می رساند که ظاهرا یک دستی فرای واقعیتهای روزمره وجود داشته است .
فرید تاکید کرد : این مضمون که دزدها به شکل ذاتی و سرشتی دزد نیستند و شرایط آنها را به این کار سوق داده است ، وقتی تماشاگر شرایط آدمها را از نزدیک می بیند درک این مسئله شاید کمک کند این آدمها را بهتر بفهمیم .
او افزود : وقتی می خواستیم در حرم کار کنیم به ما اجازه ورود به حرم نمی دانند و خدام حرم می گفتند که حتی روی سنگفرش بیرون حرم حق نداریدفیلمبرداری کنید و بروید روی آسفالت کار کنید .حتی تصاویر داخل حرم را با ترس و لرزو با دوربین موبایل گرفتیم .آن سالها به گروههای فیلمسازی بدبین بودند و فکر می کنند که اگر با گروههای فیلمسازی همکاری کننداحتمالا گناهی انجام می دهند .
او ادامه داد : در سکانسی از فیلم که دعوتنامه غذای حضرتی داده می شد . عوامل فیلم ما از دعوتنامه ها کپی گرفته بودند و با اینکه به هنروان آن سکانس گفته بودیم که دعوتنامه های غذای حضرتی واقعی نیست ،با این حال یکی دو نفر ، این دعوتنامه ها را برده بودند تا غذای حضرتی بگیرند ولی آنها را به جرم جعل دعوتنامه گرفته بودند و حتی من رابه دادگاه احضار کردند که البته تبرئه شدیم.
مهرداد فرید تاکید کرد : فیلم ساختن در کشور ما خیلی راحت نیست و موانع زیادی دارد و تمرکز فیلمساز را با هم می زند .
او افزود : بعد از ۷ سال که فیلم را می بینم خودم را جزو منتقدین فیلم می دانم . اقتضائات تولید نمی گذارد که آدم کمال گرایی باشیم . من ادعای ساختن فیلمی شاهکار ندارم .با توجه به شرایط فیلمسازی در سینمای ایران اگر فیلمسازی فیلم متوسط رو به بالا بسازد خودم از او تشکر می کنم .
او افزود : ما خیلی دستمان باز نیست برای انتخاب بازیگران مشهور و ستاره های سینما .چون اکثر بازیگران درگیر پروژه های دیگر هستند .ما خوش شانس بودیم که حمیدرضا آذرنگ ،میتراحجار وشقایق فراهانی اسفاده کردیم و مشغول کارهای دیگری نبودند .
او افزود :خیلی مواقع دستمزد بازیگران مشهور با چرخه اقتصادی سینما تناسبی ندارد . قاعدتابرای چنین فیلمی مثلا از بازیگری مثل گلزار نمی توانیم استفاده کنیم .چون دستمزد او بسیار بالاست.
این کارگردان سینما در پاسخ به سوال مجری برنامه که آیا سینمای ایران دین خوددرا به امام رضا (ع) ادا کرده ؟گفت :فقط فیلمسازان نیستند که باید از این موضوعات حمایت کنند بلکه خود مسئولان کمک کنند.از یک طرف بنیاد فارابی حمایت کرد ولی مسئولان آستان مانع تراشی کردند .حتی در نشستی با مسئولان آستان قدس با حضور بازیگران شرکت کردیم و حتی یکی از بازیگران زد زیر گریه که چرا حمایت نمی کنید ؟این در حالی است که وعاظ و روحانیون در سخنرانی های خود ، همیشه ازسینمای ایران انتقاد می کنند که چرا از مضامین مذهبی حمایت نمی کنید ؟
او افزود : به مسئولان آستان قدس می گفتیم که چرا حمایت نمی کنند مثلا بهانه می آوردند که شقایق فراهانی یک خواهری دارد که در خارج از کشور فیلم بازی می کند ، گاهی استدلال های اینچنینی می آورند.
او ادامه داد : تا وقتی آشتی و دوستی بین نهادهای حمایتگر واهل سینما اتفاق نیافتد ، قاعدتا این چرخ تسهیل نمی شود .خیلی از فیلمسازان مایل هستند در این زمینه کار کنند در صورتی که شرایط مناسب ایجاد شود.
در ادامه مراسم تقدیر ازمهرداد فرید با حضور حجت الاسلام قاسم پور قائم مقام بنیاد فرهنگی هنری امام رضا(ع) ، برگزار شد .
اجرای این برنامه را مسعود نجفی برعهده داشت.
این برنامه توسط بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) با مشارکت حوزه هنری و همراهی فیلمخانه ملی ایران،موسسه تصویر شهر ومدرسه اسلامی هنر برگزار می شود.
ِِامشب نیز فیلم به آهستگی با حضور مازیار میری کارگردان فیلم، به نمایش در خواهد آمد .
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «آلفا»؛ فیلمی ناامیدکننده از دو زاویه
- سهم سینمای ایران از اکران در غرب؛ فقط فیلمهای زیرزمینی
- با دلایل اعلام نشده؛ پروژه دیزنی درباره ایران متوقف شد
- داوران جشنواره برلین معرفی شدند/ گلشیفته فراهانی در لیست
- تاریخ فراموش نمیکند، شما هم فراموش نکنید/ درباره گلشیفته فراهانی و کنایههای مجددش به اصغر فرهادی
- آیا اظهار نظر وزیر ارشاد درباره ریحانه پارسا و گشت ارشاد، مشکلات بقیه فیلمها را هم حل میکند؟
- خسرو معصومی: عملکرد شورای پروانه ساخت سلیقهای است
- ویدئویی از مصاحبه با بهزاد فراهانی برگرفته از تاریخ شفاهی موزه سینما
- دروغ گفتن یا دروغ نگفتن، مسئله تنها این نیست/ نگاهی به «جدایی نادر از سیمین»؛ به مناسبت دهمین سالِ اکرانش
- نغمه های عرب/ تصویری از یک جامعه رها شده و بیمسئولیت
- ماجرای عجیب خود آزاری مدیران تلویزیون
- پروژه جدید گلشیفته فراهانی/ ایفای نقش یک مهاجر سوری
- کوتاه درباره فیلم «نجات» ساخته سم هارگریو/ بازیهای رایانهای در سینما
- تریلر فیلم Extraction با بازی گلشیفته فراهانی منتشر شد + ویدئو
- گلشیفته فراهانی تکذیب کرد/ وویس منتشر شده هیچ ربطی به من ندارد + ویدئو
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد





