شورای مرکزی انجمن تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران طی نامهای سرگشاده به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مدعی شد که آنچه بنام «شورایعالی سینما» تشکیل شده، اکثریت گرایشها و سلایق اهالی سینما را نمایندگی نمیکند.
به گزارش “سینماسینما” متن این نامه که خطاب به علی جنتی نوشته شده به شرح زیر است:
«با سلام و تشکر از زحماتی که تاکنون متقبل شدهاید، از آنجا که اخیراً تشکیل شورایعالی سینما با حضور ریاست محترم جمهوری مطرح و تلاش میشود با جوسازی خبری، ایشان را ترغیب به حضور در چنین شورایی نمایند، مراتب ذیل را به اطلاع میرسانیم:
۱ همانگونه که در نامه مورخ ۱۶ اردیبهشت سال گذشته شورایعالی تهیهکنندگان سینمای ایران به اطلاع رسید، این شورا در دولت دهم، شورائی با ترکیبی جناحی و بعضاً نمایشی بود. اگر چه بسیاری از این افراد هر کدام به تنهایی ارزش و احترام داشتند اما سمت و سوی اصلی و برآیند ترکیب شورا، بیشتر جناحی و نمایشی بود به همین دلیل نیز نتیجه ملموسی به بار نیاورد.
۲- با حضور دولت تدبیر و امید جناب آقای دکتر روحانی، انتظار میرفت همهٔ امور مملکت و از جمله مسائل سینما نیز با همان منش اعلام شدهٔ «تعدیل» سامان گیرد و حرکت به سوی صلاح و نجات باشد. متاسفانه در خصوص موضوع این نوشته یعنی «شورایعالی سینما» همان رویکرد یک جانبه در ترکیب اعلام شده، خودنمایی کرد و همچنان باقیماند.
۳- ما اسامی اعلام شده برای «شورایعالی سینما» را از اعضای محترم و موثر سینمای ایران میدانیم، ولی این ترکیب در برگیرنده همهٔ گرایشها و سلایق سینمایی نیست.
۴- همانگونه که قبلاً نوشته بودیم مقصود از همه گرایشها و سلایق سینمایی این است که «شورایعالی سینما» میبایست محل ارائه نظریههای مختلف و متنوع در خصوص هنر – صنعت سینما باشد و ترکیب اعضای شورایعالی نیز میبایست جامع متنوع صاحب نظران سینما با گرایشهای مختلف باشد. به گونهای که مصوبات این شورا بتواند اثرات قانونی و عملی در عرصه سینما داشته و راهگشای مشکلات سینما گردد.
۵- ما همچنان انتظار داریم برای جلوگیری از بیاثر تلقی شدن «شورایعالی سینما» و نیز برای امید آفرین شدن این شورا ترکیب اعلام شده با حضور گرایشهای متنوع سینما و صاحبنظران مجرب سینمایی، تکمیل و ترمیم گردد تا همهٔ اهالی سینمای ایران، به جای جناحی و نمایشی دیدن شورا، به همه جانبه بودن و تاثیر گذاری آن بنگرند و امیدی دوباره در دلهایشان جوانه زند.
ما امیدواریم ریاست محترم جمهوری تا حضور همهٔ گرایشها، از حضور در چنین شورایی خودداری نمایند. برای شما و همکارانتان در هیات محترم دولت آرزوی موفقیت و پیروزی داریم.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- طراحی در سینما در هفته طراحی تهران
- آیا سیر تطور نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینماست؟
- مهر آمد، سینما هم میآید؟!
- سینمای ایران در دهه آینده/ به مناسبت روز ملی سینما
- چرا دراماتیک نیستیم؟/ سینمای جزئیات، سینمای کلیات
- فصل جدید همکاری سینما و تلویزیون با تشکیل کارگروه مشترک
- صِفر، نوزده/ سوءتفاهم دربارهی مفهوم قضاوت
- عاشقانی که چراغ صحنه را روشن نگاه داشتهاند
- مواضع تند و تیز وزیر پیشنهادی ارشاد/ خانه سینما وجاهت قانونی ندارد، فیلمها ضدارزش و غیراخلاقیاند
- مردی که زیاد میدانست/ در یادبود حمیدرضا صدر
- تا کی به انتظار؟!
- سینما و دههای که شصت بود!
- لیست فیلمهای سینمایی ایرانی فیلمخانه ملی منتشر شد
- سواد رسانهای و جامعه ایرانی
- برشهای کوتاه/ تلاقی نقاشی و سینما (ون گوگ)
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





