نشست تخصصى «نسبت خانواده با سینماى کودکان و نوجوانان؛ فرهنگ کودک و کودکانه شدن فرهنگ» با حضور دکتر نعمت الله فاضلى دکتراى انسان شناسى، محمدعلى طالبى نویسنده و کارگردان سینما و سیدرضا صائمى منتقد سینما صبح امروز نهم خردادماه در فرهنگسراى رسانه و شبکه هاى اجتماعى برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، پس از طرح مقدمه ابتدایى از سوى محمدرضا مقدسیان بعنوان مجرى و کارشناس جلسه، دکتر نعمت الله فاضلى در بخش ابتدایى این نشست به صورت بندى نظرى و طرح دیدگاه درباره جایگاه کودکى در فرهنگ ایرانى و تشریح کودکانه شدن فرهنگ در کلیت ساختار اجتماعى و آشنایى زدایى از مفهوم پدرسالارى و جایگزین شدن فرزندى به جاى پدرى در جامعه صحبت کردند.
همچنین این استاد دانشگاه به تاثیر این مباحث در زمینه تحول ساختارى در جامعه پرداختند و به اهمیت حفظ و توجه به خانواده و شئون آن در شکل دادن زبان و اقتصاد خانواده توسط فرزند اشاره کردند و همچنین حول محور تغییر قدرت از طریق فرزند در خانواده نیز به توصیف و تشریح بحث پرداختند و با اشاره به نگاه ابزارى به کودک در جوامع غربى و تفاوت نگاه به فرزند در فرهنگ ما در مقابل جامعه غربى، اهمیت دادن به فرزندان در خانواده را در فرهنگ ایرانى برجسته خواندند.
دکتر فاضلى همچنین در ادامه مبحث تاثیر هنر و بویژه سینما در تحولات ساختارى در جایگاه کودکان و نوجوانان را مطرح کرد و بازنمایى جایگاه و نقش فرزند و اینکه سینما چه خواهد کرد پرداخت.
در بخش دیگرى از مراسم محمدعلى طالبى فیلمساز و نویسنده سینما به اهمیت مباحث طرح شده از سوی دکتر فاضلى اشاره کرد و بر تداوم ارتباط هنرمندان و اهالى سینما و مواجهه با اساتید دانشگاه براى ارتقاء سطح محتوایى آثار تولیدى برای کودکان و نوجوانان در سینما اشاره کرد.
طالبى ضمن تبیین تجربیات خود در زمینه فیلم هاى کودکان و نوجوانان در دهه هاى گذشته، به ارتباط آن با مباحث دانشگاهى و علمى پرداخت و با تاکید بر ضعف مبحث پژوهش علمى در زمینه خانواده ها و کودکان از طریق مراکز علمى و دانشگاهها در بدنه سینماى کودک و نوجوان، ابراز امیدوارى کرد که در عرصه هاى جدید بتوان این ارتباط را با استفاده از آثار موجود در سینما نزدیک تر کرد.
سیدرضا صائمى هم در این نشست به ایجاد فضاى دوقطبی میان اساتید دانشگاه و سینماگران اشاره کرد و بع بحث بحران فهم کودک پرداخت و شکاف آگاهى میان فرزندان و والدین در جامعه امروز و به بحث پدیده کودک رسانه اى را یکى از معضلات موجود در جامعه امروز دانست و به توجه ویژه به این مباحث در زمینه تولید فیلمنامه و آثار سینمایى تاکید کرد.
این منتقد سینما تجربه و فهم جدید کودک امروز و بازنمایى آن در سینماى کودکان و نوجوانان معاصر را از ملزومات ورود به این عرصه دانست و مباحث علمى مطرح شده در مورد خانواده و جایگاه کودک امروز که از سوی دکتر فاضلى مطرح شد را ارزشمند دانست و ابراز امیدوارى کرد که فیلمسازان و فعالان حوزه کودک از این موضوعات در سینما بهره ببرند.
عکسها: سحر قریب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با حکم مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی؛ کارگروه ارزیابی جشنواره فیلم کودک تشکیل شد
- «چکمه»؛ موفق در راهیابی به دنیای کودکان
- رونمایی از اولین پوستر «تییَره»، همزمان با حضور در جشنواره کودک
- اعلام اسامی ۱۸ فیلم کوتاه داستانی جشنواره کودک
- یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خبر داد/ تحقیق و تفحص مجلس از جشنوارههای برگزار شده توسط وزارت ارشاد
- سوینا نسخه ویژه نابینایان دو فیلم داستانی جشنواره۳۳ را آماده کرد
- مجوز ساخت ۲ فیلم صادر شد
- به بهانه هفته ملی و روز جهانی کودک؛ سهم ۲.۵ درصدی کودکان از اکران ۹۸/ گیشه سینمای کودک تکان میخورد؟
- اختتامیه سیودومین جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان / گزارش تصویری
- معرفی هیات انتخاب جشنواره فیلم کودک
- «نمای نزدیک»/ سینمای کودک، بایدها و نبایدها!
- جشنواره پوسان با «پایان رویاها» آغاز شد
- نامهای که سازندگان «خاله قورباغه» برای پدر و مادرها نوشتند
- آغاز ثبت نام برای جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان
- نگرانی و دغدغه مرضیه برومند در روز برفی تهران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش