نشست تخصصى «نسبت خانواده با سینماى کودکان و نوجوانان؛ فرهنگ کودک و کودکانه شدن فرهنگ» با حضور دکتر نعمت الله فاضلى دکتراى انسان شناسى، محمدعلى طالبى نویسنده و کارگردان سینما و سیدرضا صائمى منتقد سینما صبح امروز نهم خردادماه در فرهنگسراى رسانه و شبکه هاى اجتماعى برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، پس از طرح مقدمه ابتدایى از سوى محمدرضا مقدسیان بعنوان مجرى و کارشناس جلسه، دکتر نعمت الله فاضلى در بخش ابتدایى این نشست به صورت بندى نظرى و طرح دیدگاه درباره جایگاه کودکى در فرهنگ ایرانى و تشریح کودکانه شدن فرهنگ در کلیت ساختار اجتماعى و آشنایى زدایى از مفهوم پدرسالارى و جایگزین شدن فرزندى به جاى پدرى در جامعه صحبت کردند.
همچنین این استاد دانشگاه به تاثیر این مباحث در زمینه تحول ساختارى در جامعه پرداختند و به اهمیت حفظ و توجه به خانواده و شئون آن در شکل دادن زبان و اقتصاد خانواده توسط فرزند اشاره کردند و همچنین حول محور تغییر قدرت از طریق فرزند در خانواده نیز به توصیف و تشریح بحث پرداختند و با اشاره به نگاه ابزارى به کودک در جوامع غربى و تفاوت نگاه به فرزند در فرهنگ ما در مقابل جامعه غربى، اهمیت دادن به فرزندان در خانواده را در فرهنگ ایرانى برجسته خواندند.
دکتر فاضلى همچنین در ادامه مبحث تاثیر هنر و بویژه سینما در تحولات ساختارى در جایگاه کودکان و نوجوانان را مطرح کرد و بازنمایى جایگاه و نقش فرزند و اینکه سینما چه خواهد کرد پرداخت.
در بخش دیگرى از مراسم محمدعلى طالبى فیلمساز و نویسنده سینما به اهمیت مباحث طرح شده از سوی دکتر فاضلى اشاره کرد و بر تداوم ارتباط هنرمندان و اهالى سینما و مواجهه با اساتید دانشگاه براى ارتقاء سطح محتوایى آثار تولیدى برای کودکان و نوجوانان در سینما اشاره کرد.
طالبى ضمن تبیین تجربیات خود در زمینه فیلم هاى کودکان و نوجوانان در دهه هاى گذشته، به ارتباط آن با مباحث دانشگاهى و علمى پرداخت و با تاکید بر ضعف مبحث پژوهش علمى در زمینه خانواده ها و کودکان از طریق مراکز علمى و دانشگاهها در بدنه سینماى کودک و نوجوان، ابراز امیدوارى کرد که در عرصه هاى جدید بتوان این ارتباط را با استفاده از آثار موجود در سینما نزدیک تر کرد.
سیدرضا صائمى هم در این نشست به ایجاد فضاى دوقطبی میان اساتید دانشگاه و سینماگران اشاره کرد و بع بحث بحران فهم کودک پرداخت و شکاف آگاهى میان فرزندان و والدین در جامعه امروز و به بحث پدیده کودک رسانه اى را یکى از معضلات موجود در جامعه امروز دانست و به توجه ویژه به این مباحث در زمینه تولید فیلمنامه و آثار سینمایى تاکید کرد.
این منتقد سینما تجربه و فهم جدید کودک امروز و بازنمایى آن در سینماى کودکان و نوجوانان معاصر را از ملزومات ورود به این عرصه دانست و مباحث علمى مطرح شده در مورد خانواده و جایگاه کودک امروز که از سوی دکتر فاضلى مطرح شد را ارزشمند دانست و ابراز امیدوارى کرد که فیلمسازان و فعالان حوزه کودک از این موضوعات در سینما بهره ببرند.
عکسها: سحر قریب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پروانههای در قفس؛ آینده جشنواره فیلم کودک در محاصره نگاههای خرد
- با حکم مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی؛ کارگروه ارزیابی جشنواره فیلم کودک تشکیل شد
- «چکمه»؛ موفق در راهیابی به دنیای کودکان
- رونمایی از اولین پوستر «تییَره»، همزمان با حضور در جشنواره کودک
- اعلام اسامی ۱۸ فیلم کوتاه داستانی جشنواره کودک
- یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خبر داد/ تحقیق و تفحص مجلس از جشنوارههای برگزار شده توسط وزارت ارشاد
- سوینا نسخه ویژه نابینایان دو فیلم داستانی جشنواره۳۳ را آماده کرد
- مجوز ساخت ۲ فیلم صادر شد
- به بهانه هفته ملی و روز جهانی کودک؛ سهم ۲.۵ درصدی کودکان از اکران ۹۸/ گیشه سینمای کودک تکان میخورد؟
- اختتامیه سیودومین جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان / گزارش تصویری
- معرفی هیات انتخاب جشنواره فیلم کودک
- «نمای نزدیک»/ سینمای کودک، بایدها و نبایدها!
- جشنواره پوسان با «پایان رویاها» آغاز شد
- نامهای که سازندگان «خاله قورباغه» برای پدر و مادرها نوشتند
- آغاز ثبت نام برای جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود










