کارگردان «روز صفر» درباره انگیزههای خود از ساخت این فیلم سینمایی گفت: دوست داشتم به آدمهایی که برای آرامش و امنیت ما بدون نام در حال فعالیت هستند، بگویم ما به یادتان هستیم.
به گزارش سینماسینما، نشست رسانهای فیلم سینمایی «روز صفر» با حضور سعید ملکان کارگردان، ساعد سهیلی، امیر جدیدی و مهدی قربانی بازیگر، علی قاضی مدیر فیلمبرداری، میثم مولایی تدوینگر و برخی عوامل فیلم با اجرای فرزاد حسنی در پردیس ملت برگزار شد.
ملکان در ابتدای نشست درباره اینکه چرا برای فیلم اول خود چنین سوژهای را انتخاب کرده است، گفت: طرح فیلمنامه بر اساس واقعیت و توسط آقای اصفهانی بود و در طول راه ما را همراهی کردند. قرار بود بنیاد سینمایی فارابی در این فیلم مشارکت کند و چند روز مانده به فیلم پشیمان شد و ما مجبور شدیم بین دوستان هزینه را تقسیم کنم و هنوز هم به برخی دوستان بدهکارم. تا الان حدود ۸ میلیارد تومان هزینه فیلم شده است.
وی درباره حضور نداشتن شخصیت زن در فیلم گفت: در بخش اول فیلم شخصیت زنی به نام کارول داریم اما در بخش دوم، عین واقعیت بود و زنی وجود نداشت.
ملکان درباره استفاده از موسیقی انتخابی گفت: هنوز آهنگساز ما مشغول کار است و موقتاً از موسیقی انتخابی استفاده کردیم تا فیلم را به جشنواره برسانیم.
وی درباره ادعای یکی از رسانهها مبنی بر اغراقآمیز بودن شخصیت قهرمان فیلم گفت: ما آنقدر که در این زمینهها تجربه نکردهایم و فیلم نساخته ایم، اغراق آمیز به نظر میآید اما در تمام دنیا موضوع رایجی است.
سهیلی هم با سلام و علیک به زبان بلوچی آغاز کرد و گفت: خوشحالم بعد از دو سال به سینما بازگشتم. وقتی نقش عبدالمالک ریگی توسط آقای ملکان پیشنهاد شد، برایم جالب بود نقش او را بازی کنم، اینکه چه میشود یک دستفروش و سی دی فروش به اینجا میرسد.
جدیدی هم گفت: نقشی که بازی کردم هم توانایی فیزیکی نیاز داشت هم فنی، توانایی فیزیکی برایم جالب بود تا خودم را محک بزنم.
سهیل دانش اشراقی طراح صحنه هم گفت: اکثر صحنهها در ایران ساخته شده است و باید از جلوههای ویژه فیلم تشکر کنم که به ما کمک شایانی کردند.
امیر ملک پور طراح لباس هم گفت: تجربه شبی که ماه کامل شد را داشتم و با توجه به جغرافیایی که در آن بزرگ شدم و منابعی که در اختیار داشتم، لباسها را طراحی کردم.
*بهترین فیلم جشنواره امسال از نظر فراستی
در میانه نشست مسعود فراستی منتقد مشهور سینما خود را به سالن نشست رساند و گفت: روز صفر بهترین فیلم جشنواره امسال است و به سینما ایران تبریک میگویم.
وی ادامه داد: این فیلم اولین فیلم ملی و امنیتی است و همه بازیگران آن درجه یک بودند و به خاطر نریشن آخر این فیلم نیز از سعید ملکان (نویسنده) تشکر میکنم.
تدوینگر فیلم در پایان نشست یادآور شد: قطعا تعریف منتقدان از فیلم خوشایند است اما برخی منتقدان نسبت به نظرات آقای فراستی موضع دارند، موضوعی که پارسال سر «۲۳ نفر» هم تجربه کردم. از منتقدان خواهش میکنم فارغ از این موضوع فیلم ما را نقد کنند.
پوریا ذوالفقاری منتقد سینما هم در این نشست گفت: در فضایی که پروژههای سینمایی خلاصه داستان خود را لو نمیدهند، رفتن سراغ فیلمی که همه از پایان آن خبر دارند، ریسک است. اما فیلم تا پایان کشش همراه کردن مخاطب را دارد و جذاب از آب درآمده است.
قربانی دیگر بازیگر فیلم هم گفت: از کودکی با آقای ملکان کار کردم و ایشان را پدر خودم در سینما میدانم. درباره لهجه بلوچی هم فیلمهایی از ریگی دیدم و به کمک دوستان تمرین کردم، به نظرم ساده بود.
ملکان درباره اینکه چرا نوجوان فیلم عملیات انتحاری انجام نمیدهد، گفت: معمولا افراد برای انجام عملیات انتحاری ۲ نفر هستند و اگر فردی که جلیقه به تن دارد شک کند، فرد دوم با ریموتی که دارد، دکمه انفجار را میزند. اما در فیلم میبینیم که فرد همراه نوجوان او را تنها میگذارد.
وی در پاسخ به اینکه چرا مأمور امنیتی نشانههای توکل به خدا را همراه ندارد، گفت که این نظر قابل احترام است.
ملکان همچنین پذیرفت روی حذف دیالوگ آخر فیلم فکر کند. وی گفت: البته که این دیالوگ سفارشی نبود و اگر قرار باشد ما بخاطر هر اتفاقی فیلمنامه خود را تغییر دهیم که اصلا نمیتوان فیلم ساخت.
جدیدی هم درباره مونولوگ آخر خود گفت: این جملات را دوست دارم، چون کاراکتر من کاملا عاشق ایران است و در همه حال به فکر کشورش است.
ملکان درباره انگیزه خود از ساخت این فیلم گفت: دوست داشتم آدمهایی که برای آرامش و امنیت ما بدون نام در حال فعالیت هستند، بگوییم ما به یادتان هستیم. ضمن اینکه هر کسی که برای مردم کار میکند، بابت فعالیتش طلبکار نباشد.
وی همچنین اذعان کرد در برلین دوربینهایمان توسط برخی عوامل فیلم دزدی شد.
منبع: خبرگزاری فارس

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- ادب مرد به ز دولت اوست
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- «شهرک» به «کازابلانکا» رفت
- «شهرک» برنده دو جایزه از مراکش شد
- جایزه بهترین فیلم فستیوال «ویتره» به «شهرک» رسید
- اولین تیزر فیلم سینمایی «شهرک» رونمایی شد/ فضایی عاشقانه و رازآلود
- آغاز اکران فیلم سینمایی «شهرک» از چهاردهم تیر
- نتفلیکس دستور ساخت اولین سریال رابرت دنیرو را داد
- امیر جدیدی و فیروزه خسروانی عضو آکادمی اسکار شدند
- تقابل تجارت و واقعیت/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- نشست خبری کنسرت نمایش سیصد / گزارش تصویری
- کنسرت-نمایش «سیصد» با بازی بهرام رادان روی صحنه میرود
- ۱۰ میلیارد تومان در ۱۰ روز؛ سهم سه فیلم تازه اکران شده در گیشه سینماها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- کاراکترهایی مثل «مهندس لقمان» و «مهندس حشمتزاده» در فیلم منصور به مهندس ترکان و مهندس نعمتزاده اشاره دارند
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
آخرین ها
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- پوستر رسمی جشنواره کن منتشر شد
- با حکم رئیس سازمان صداوسیما؛ رمضاننژاد رئیس جدید ساترا شد
- سینماحقیقت در نمایش خانگی
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- سوگ، فقدان و زوال با طنز؛ آیا «کفنها» آخرین فیلمِ دیوید کراننبرگ میشود؟
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- پس از گذشت حدود ۲ ماه؛ فروش اکران نوروزی سینماها به ۲۷۰ میلیارد رسید
- فروش بیش از دو میلیاردی نمایشها در فروردینماه ۱۴۰۴
- پایان تصویربرداری یک روایت کمدی از حضور در آسایشگاه اعصاب و روان
- ۱۲۰ سالگی سینمای چین در جشنواره پکن
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
- ریاست هیئت داوران دوربین طلایی کن برعهده فیلمساز ایتالیایی
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- «چای با نویسنده» پل میان نویسندگان و مخاطب