نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «دعوتنامه» به کارگردانی مهرداد فرید در دومین روز از سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با حضور برخی از عوامل این اثر سینمایی برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، در این نشست که با مدیریت محمود گبرلو برگزار شد، مهرداد فرید کارگردان، نویسنده، تدوینگر و تهیهکننده فیلم، شقایق فراهانی، بهزاد جعفری، سحر کریمی و غزل فرید، سامان صفاری و شهاب شادابی بازیگران و بایرام فضلی مدیر فیلمبرداری و حمید چمنی فیلمنامهنویس حضور داشتند.
در ابتدای نشست فرید با اشاره به اینکه خودش هم روزگاری روزنامهنگار بوده، عنوان کرد: خودم روزهایی را به یاد میآورم که سمت دیگر میز مینشستم و البته حالا که فیلم خودم در برج اکران شده برای من یادآور دوران خوشی است که سالها قبل داشتم.
این کارگردان درباره این فیلم سینمایی گفت: قبل از اینکه فیلم را بسازم، برخی از دوستان به من میگفتند این فیلم را نساز، چون ساخت آن مانند عملیات انتحاری است. با در نظر گرفتن اینکه ما جامعه دین زدهای داریم و کار در این حوزه سخت است و معمولا فیلمسازی که در این حوزه کار میکند مممکن است برخورد خوبی از سمت تماشاگران نگیرد. ما با قبول دشواریهای این مضمون وارد کار شدیم و میدانستیم بعضی از لحظات به دلیل اینکه شرایط نرمالی ندارد، ممکن است قربانی سوژه شویم. اما تلاش کردیم روی همین لبه تیغ حرکن کنین و امیدواریم در اکران عمومی مخاطب با فیلم ارتباط بگیرد.
این کارگردان با اعتقاد به اینکه جشنواره فیلم فجر بیش از آنچه که هست مهم شده، عنوان کرد: فکر میکنم همان طور که دریافت سیمرغ نباید کسی را به وجد بیاورد، عدم دریافت آن هم نباید کسی را ناراحت نکند. قطعا اگر آدمهای دیگری در هیئت انتخاب بودند، فیلمهای دیگری را در جشنواره میدیدیم. به هرحال جشنواره بهانهای است که دور هم جمع شویم، فیلمها را ببینیم و تبادل نظر داشته باشیم.
وی در ادامه و به عنوان مصداق برای اینکه جشنواره فیلم فجر آنقدر اتفاق مهمی نیست، اظهار کرد: اگر از خیلی از شما بپرسیم که بهترین فیلم جشنواره کدام بوده، شاید اصلا به خاطر نیاورید، چون اتفاقات آن تهنشین نمیشود و این نشان میدهد که جشنواره آنقدر مهم نیست و میتوان به افزایش کیفیت آن فکر کرد.
این کارگردان با اشاره به اینکه تاریخ، ارزش فیلمها را معین میکند،اظهار کرد: اگر از شما درباره یکی از فیلمهای قدیمی بپرسند قطعا در ذهنتان «گنج قارون» میآید، فیلمی که در زمان خودش مورد تمسخر قرار گرفت، اما در گذر زمان در یادها ماند. من خیلی با جشنواره به وجد نمیآیم، دوست دارم تاریخ درباره فیلمها نظر بدهد.
فرید که در این اثر سینمایی سراغ موضوع متفاوتی رفته، با اشاره به اینکه مردم عادی از تکرار برخی مضامین خسته شدهاند، عنوان کرد: برخی موضوعات به قدری برای مردم تکرار شدهاند که وقتی میخواهی درباره آن صحبت کنی پس میزنند، متاسفانه بزرگان مذهبی ما هم روی خوشی به اهالی هنر ندارند و با اینکه در سخنرانیها از این موضوع گله میکنند که هنرمندان وارد فضای مذهبی نمیشوند، اما وقتی کسی میخواهد در این فضا کار کند، با در بسته روبرو میشود.
وی ادامه داد: شرایط کار در مشهد به قدری سخت بود که حتی در برخی صحنهها ما مجبور بودیم با موبایل فیلمبرداری کنیم! فیلم در شرایط نرمالی تولید نشد و به همین دلیل وسواس کافی در آن نیست، با اینکه خود من مخصوصا در بحث تصویربرداری آن قابل دفاع است.
این کارگردان در بخش دیگری از صحبتهایش به دیگر سختیهای ساخت «دعوتنامه» اشاره کرد و گفت: به دلیل یکی از سکانسهای این فیلم از من در مشهد شکایت شد و ماجراهای طولانی اتفاق افتاد، با اینکه در نهایت تبرئه شدم، اما خواستم بگویم دوستانی که در ساختن فیلم باید به ما کمک میکردند، دست ما را بسیار بستند.
فرید با بیان اینکه فیلمش را با بودجه کم تهیه کرده، عنوان کرد: فکر میکنم با برگشت سرمایه دشواری در فیلم روبرو نباشیم و با یک فروش متوسط، سرمایه آن هم برمیگردد و امیدواریم حتی سود هم کنیم. فکر میکنم مردم عادی با فیلم ارتباط خوبی پیدا میکنند. فکر میکنم سینما برای مردم کف خیابان است و آنها باید ارتباط بگیرند.
شقایق فراهانی بازیگر این فیلم سینمایی با بیان اینکه پیش از این هم بارها قرار بوده با مهرداد فرید همکاری داشته باشند، ادامه داد: هر بار میخواستیم با هم کار کنیم، این اتفاق نمیافتاد تا اینکه در نهایت این همکاری در «دعوتنامه» اتفاق افتاد.
وی ادامه داد: من سه سال قبل بحران روحی بدی داشتم و این ترس در من به وجود آمد که با کار زیاد بتوانم حال خودم را خوب کنم.
فراهانی در پاسخ به این سوال که نگران این نیست که در فیلمها نقش دوم یا مکمل را بازی میکند، اظهار کرد: من در خانوادهای بزرگ شدم که هیچوقت از نقش دو یا مکمل ترس ندارم. اگر قرار است این اتفاق ضربهای برای من داشته باشد، امیدوار هستم این طور نباشد و امیدوارم نقشهای اصلی بیشتری به من پیشنهاد شود.
این بازیگر همچنان تاکید کرد که بازیگر کارگردان محوری است و آنچیزی که کارگردان از او میخواهد را انجام میدهد.
شهاب شادابی دیگر بازیگر این پروژه نیز در پاسخ به این پرسش که ظاهر متفاوتی در فیلم داشته است، عنوان کرد: زمانی که این فیلمنامه به من پیشنهاد شد، سر فیلمبرداری سریال جلیل سامان بودم که اثری تاریخی است. در مدت زمان تعطیلی یک ماهه اصرار داشتم این فیلم را بازی کنم و برای نقش هم در مدت زمان یک هقته ۹ کیلو وزن کم کردم تا برای نقش حاضر شدم.
بهزاد فراهانی در نشست حضور داشت و ضمن تشکر از دست اندرکارن فیلم تاکید کرد: اگر نقدی به یک اثر داریم کاش با بیان فرزانهتری اظهار کنیم، وقتی خودمان در جریان تولید یک اثر نیستیم، نباید این مقدار راحت اظهار نظر کنیم. اجازه بدهیم که بوی دموکراسی و سخن گفتن پارسی جای بیفتد، در چشمان یکدیگر بدون کینه نگاه کنیم و با خود مردم دوستی کنیم.
وی ادامه داد: با اینکه دختر بزرگترم بازیگر قلدری در تئاتر است، در سینما از او خیلی تعریف نکردهام، اما اینبار میگویم بازی خیلی خوبی در این فیلم داشت. احساس میکردم حس رهبری خوبی در فیلم وجود داشت. حضور بازیگرهای جوان هم نشان میدهد که میتوان روی آنها حساب کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «این جَمعیت قابل کُنترل» در بلغارستان
- چالشهای برگزاری جشنواره فیلم فجر/ شرایط سخت، ایدههای خلاقانه میطلبد
- چرا سینماروها به سینما نمیروند؟ پاسخ جالب مهرداد فرید
- مهرداد فرید: موفقیت در اکران آنلاین خروج میتواند ما را از وابستگی به سالنهای سینما آزاد کند
- مهرداد فرید: دسترسی صاحبان فیلمها به سهمشان از فروش، آنلاین شود
- انتقاد تهیهکننده «جن زیبا» از تبلیغات شهری ضعیف برای فیلمش
- امید به آخر هفته خوب «جن زیبا»/ تبلیغاتی که ضدتبلیغ میشود!
- نورگل یشیلچای به ایران سفر میکند
- پیشنهاد یک کارگردان برای برگزاری با نشاطتر جشن خانه سینما
- پیشنهاد مهرداد فرید برای استفاده از طرح نمایش فوتبال در سینماها
- پوستر ترکیهای «جن زیبا» رونمایی شد + عکس
- مهرداد فرید در گفتوگو با سینماسینما/ با حاکمیت سالنداران در سینما طرف هستیم
- «بدون تاریخ بدون امضا» سه میلیاردی شد / فروش فیلمها در هفتهای که گذشت
- مهرداد فرید: حکومت و سلطنت در اکران در دست سینماداران است
- راف کات اولیه «جن زیبا» آماده شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





