نشست پرسش و پاسخ فیلم «مادری» که در آخرین سانس روز پنجم به نمایش در آمد، در سالن سعدی برج میلاد با حضور رقیه توکلی نویسنده و کارگردان و عوامل فیلم برگزار شد.به گزارش سینما سینما، در این نشست که با حضور سیاوش حقیقی تهیهکننده،هایده صفی یاری تدوینگر، مرتضی قیدی تصویربردار، محمود کشفی پور طراح صحنه و هانیه توسلی، نازنین بیاتی، هومن سیدی بازیگران و آنا زارع و سجاد اسماعیلی بازیگران خردسال برگزار شد، سیاوش حقیقی ضمن تشکر از اهالی رسانه و ادای احترام به آنها گفت: خداقوت میگویم به همکاران رسانهای خودم و از آنها به خاطر پوشش اخبار تا این ساعت تشکر میکنم. آذر ماه سال پیش فیلمنامه «مادری» را خواندم و قرار بود درهمان پیشتولید فیلم را شروع کنیم. برای رسیدن فیلم به جشنواره، فیلمبرداری به سرعت پیش رفت و بعد کار تدوین را به هایده صفییاری سپردیم.
هایده صفییاری فیلم اظهار کرد: زمانی که «مادری» به من پیشنهاد شد، مثل همیشه از کار کردن با یک کارگردان فیلم اولی استقبال کردم.این یک انرژی دوطرفه است، من از کارگردانان جوان و آنها از من انرژی میگیرند.
در ادامه سجاد اسماعیلی بازیگر خردسال فیلم با لهجه یزدی از حاضران تشکر کرد و گفت: خیلی خوشحالم که یک کارگردان یزدی فیلم «مادری» را در شهر مادریاش ساخت.
در ادامه رقیه توکلی گفت: در جایی از فیلم گلنار به خواهرش میگوید که تو مادری را خوب بلدی و در تمام فیلم همه برای یکدیگر مادری میکنند. مادری موضوعی است که در فیلم زیاد میبینیم. بزرگترین خصوصیت و نعمت برای یک زن مادری کردن است و به این دلیل اسم فیلم را «مادری» گذاشتیم.
توکلی ادامه داد: من یزدی هستم و تمام فیلمهای کوتاهم را در شهر یزد ساختم. اگر من در شهرم فیلم نسازم، چه کسی میخواهد فیلم بسازد. در این فیلم درگیر جاذبههای توریستی شهر یزد نشدم و سعی کردم قصه را دنبال کنم. صادقانه میگویم از ساخت فیلم بلند ترس داشتم و همه میگفتند اگر فیلم اولت را خوب نسازی، نگاه سینما به تو عوض خواهد شد و از این مسئله واقعا میترسیدم. فیلم «مادری» فیلمی عاشقانه و زنانه است و فضای احساسی را میطلبید که در فیلم وجود داشته باشد.
هومن سیدی درباره نقشش در این فیلم گفت: همیشه تلاشم بر این بوده که در خدمت قصه و کاراکتر باشم و بخش زیادی از اجرای نقشهایم، به فیلمنامه مربوط است. معمولا وقتی یک نقش را در سینمای ایران خوب بازی کنی، به تکرار نقش میافتی.
در ادامه هانیه توسلی بیان کرد: کاراکتر گلنار در موقعیتی قرار داشت که چارهای جز رفتارهایی که در فیلم دیدیم نداشت. یک زن که آماده میشود برای مرگی که کسی از آن خبر ندارد. این نقش تا حد زیادی خودخواه است.
رقیه توکلی در ادامه و در دفاع از فیلم گفت: من هیچ وقت نگفتم فیلم یزدی ساختهام. فقط دوست داشتم در شهرم یزد فیلم بسازم.
سیاوش حقیقی نیز در پایان اضافه کرد: در این چند روزه فقط فیلم تلخ میبینیم. ژانرهای جدیدی با محتوای تلخ در سینمای ایران بسیار زیاد شده است. ما قرار است در سال آینده با سینمای ایران به کجا برویم؟ قرار است با این وضعیت چه اتفاقی در سینمای ایران بیفتد؟ فیلم هومن سیدی «خشم و هیاهو» در سال گذشته شاید تلخ بود، اما ملودرام را دنبال میکرد. با نگاهی خوشبینانه فیلمهای سینمای ایران در سال آینده می تواند ۵۰ میلیارد تومان بفروشد. سینمای ما در حقیقت با فرار از ملودرام میخواهد بگوید روشنفکر هستیم. اگر درست تبلیغ کنیم میتوانیم برای فیلم «مادری» فروش خوبی داشته باشیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مجوز ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه صادر شد
- آثار راه یافته به فستیوال سینمای ایران در شانتیئی فرانسه معرفی شدند
- داوران بخش مسابقه ملی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- ادامه فیلمبرداری “مهران” در یزد
- معرفی داوران بخش فیلم جشنواره منطقهای «آگر»
- کارگردان فیلم «مادری»: سینما درمانگر معضلات جامعه است
- آخرین مصوبات شورای پروانه نمایش خانگی
- کارگردان «مادری» در گفت و گو با سینماسینما/ هیچجای دنیا فیلمهای سینمایی را این گونه اکران نمیکنند
- بررسی مسایل مالی جشنواره فیلم فجر/ مساله فقط دستمزد یک مشاور نیست
- رقم هایی که تناقض دارند/لزوم شفاف سازی جزییات بودجه و هزینه جشنواره های ملی و جهانی فجر
- این گروه بیدلیل/ عملکرد جشنواره ملی فجر و شگفتی های جشنواره جهانی فجر
- خون تازه در رگهای پریدهرنگ/ نگاهی به چهار فیلم موفق جشنواره فجر
- اولین تیزر از پشت صحنه «ماجرای نیمروز»/ فیلم
- نگاهی به وضعیت یک ماه اخیر سینما به بهانه اسکار فرهادی/ شرایط لغزنده!
- اختصاصی سینماسینما/ محسن تنابنده: برخی در جشنواره فجر از آب گل آلود ماهی گرفتند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی





