مستند «۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه» ساخته سیف الله صمدیان اثری تکاندهنده و درخور است که تصویری صمیمی و نزدیک از عباس کیارستمی ارائه میدهد.
به گزارش سینماسینما، درگذشت عباس کیارستمی فیلمساز، عکاس و هنرمند ایرانی ضایعهای غیر منتظره برای طرفداران بیشمار او در سراسر جهان و فیلمسازانی بود که عمیقا تحت تاثیر فیلمهای آرام و کم هزینه او بودند.
به مناسبت درگذشت عباس کیارستمی، مستند «۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه» در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم ونیز با حضور سیفالله صمدیان و احمد کیارستمی به نمایش گذاشته شد، تصاویری که برای اولین بار به نمایش گذاشته شدند و انتظار میرود با تغییراتی در سایر جشنوارههای مهم سال جدید میلادی نیز به نمایش گذاشته شود.
در این فیلم که هیچ مصاحبهای در آن وجود ندارد از ویدئوهای اختصاصی صمدیان از زندگی و حرفه کیارستمی استفاده شده است تا هنرمندی مستعد و مردی استثنائی توصیف شود که زندگی را با تمام لذت در آغوش کشیده بود.
مخاطبانی که پیش از تماشای این مستند در انتظار آشکار سازیهای روانشانشناختی از شخصیت کیارستمی از طریق فرمت سنتی مصاحبه بودند یا ناامید شدند و یا از تماشای صحنههای انتخابی از زندگی و حرفه کیارستمی غافلگیری خوشایندی را تجربه کردند.
علیرغم این که تصاویر با عجله بسیار فراوان در کنار هم قرار داده شدهاند اما این فیلم مستند به خوبی منعکس کنند نگاه، سادگی و مدرنیسم فطری آثار خود کیارستمی است که خود گواهی دیگری بر تاثیر او بر فیلمسازی در ایران است.
عنوان فیلم هم به مدت زمان مستند اشاره دارد و به این موضوع که کیارستمی در هنگام درگذشت در ۴ جولای امسال در پاریس ۷۶ سال و ۱۵ روز سن داشت.
هر چقدر که در فرهنگ غربی تلقی از هنرمند شخصی عصبی و ناراحت است، کیارستمی با لبخند و خنده به زندگی نگاه میکند، مردی که تمام تمرکزش روی دنیای پیرامونش ، زیبایی طبیعت و لذت فراوان از خلق هنری است.
در بخش اول مستند تصاویری از کیارستمی با ماشین (جیپ معروفش) نشان داده میشود که در یک روز برفی در تهران به جادهای کوهستانی پر پیچ و خم میزدند و با دو دوربین «لیکا» از سگهای، درختان و جاده در برف عکاسی میکرد و در بخش بعدی فیلم روزهای سختِ کاری کیارستمی و تصمیمات فنی او با دستیارش به تصویر کشیده میشود.
رویکرد ساده کیارستمی به روابط انسانی در صحنه به صحنه این مستند قابل مشاهده است. در بخشی از مستند او در حال رانندگی در ایران با «ژولیت بینوش» بازیگر فیلم « کپی برابر اصل» است که توقف میکند و یک روزنامه با تصویر «ژولیت بینوش» روی صفحه اصلی برایش میخرد.
در صحنهای دیگری از مستند کیارستمی مشغول کارگردانی گروهی از سربازان با مسعود کیمیایی کارگردان کهنه کار ایرانی است درحالی که جعفر پناهی در حال فیلمبرداری از آنان است و البته صمدیان که پشت دوربین از پناهی فیلم میگیرد.
همه چیز روشن با نوعی فکاهی و بدون تظاهرهای هنری درباره سینمای واکنشی ارائه میشود. یکی از تاثیر گذارترین صحنههای فیلم جایی است که کیارستمی در هواپیما و با صدایی بلند اشعار فارسی را با تمام لذت میخواند.
صحنه آخر مستند «۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه» بیننده را به همان دره زیبا و سر سبز میبرد که سکانس پایانی فیلم « زیر درختان زیتون» (۱۹۹۴) فیلمبرداری شده بود و در آن کیارستمی به تقلید از فیلم خودش در دشت میدود و نام قهرمان زن داستان «طاهره» را فریاد میزند، درست همان کاری که قهرمان مرد داستان در فیلم « زیر درختان زیتون» انجام میدهد که پایانی تکان دهند برای این مستند محسوب میشود.
صمدیان دوست و همکار قدیمی کیارستمی که فیلمبرداری فیم «ای بی سی آفریقا» را نیز بر عهده داشته و برگزار کننده جشنواره تصویر سال در اکثر قسمتهای این مستند مقابل دوربین ظاهر نمیشود اما استعداد او در بسیاری از برداشتهای زیبای فیلم مشهود است. وی در این مستند تصاویری از پشت شیشههای باران زده اتومبیل، تصاویر امپرسیونیسمی از عکسها، آینهها، سایهها و ذوب شدن یخ ارائه میدهد که همگی حاکی از حس گذر زمان است. مرگ در این فیلم کمتر دیده میشود و البته نیازی نیز به آن نیست.
منبع: ایسنا به نقل از هالییود ریپورتر

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بیست و یکمین جشنواره تصویر سال در ایستگاه پایانی/ برگزیدگان معرفی شدند
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- «سرانجام»، وصیتنامه کلود للوش است؟
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- ونیز هشتاد و یکم به پایان راه رسید/ اسامی برگزیدگان
- شیر طلای ونیز به آلمادوار رسید
- جایزه افقهای اکسترای جشنواره ونیز برای نادر ساعیور
- اعطای جایزه هفته منتقدان جشنواره ونیز به فیلمساز ایرانی/ صاحبان جوایز فیپرشی شناخته شدند
- در حال و هوای جشنواره ونیز/ جایزهای به لیدی گاگا میرسد؟
- یادداشت محمد حقیقت درباره جشنواره ونیز/ آیا شاهکاری در راه است؟
- در حال و هوای جشنواره ونیز/ انتظارها از آلمادوار بالا بود، اما…
- آغاز جنگ ستارگان در ونیز از سوی منتقدان
- به افتخار ۴۵ سال فعالیت؛ سیگورنی ویور شیر طلایی ونیز را گرفت
- گفتوگو با سازنده فیلم پذیرفته شده در جشنواره ونیز / قصه مهاجری که راهی «هرکجا هرزمان» است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
آخرین ها
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- متوهمی به نام «اون»!
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها