احمد مسجدجامعی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو شواری شهر در محل برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران حاضر شد.
به گزارش سینماسینما، این مدیر بعد از حضور در محل جشنواره با نگارش یادداشتی دیدگاه خود را درباره این رویداد سینمایی و همچنین فیلم کوتاه بیان کرد:
طى این سالها در جمع جوانان فیلمساز و علاقمندان به فیلم کوتاه حاضر شدهام و آثار زیبا و خلاقانه آنها را در جشنواره فیلم کوتاه تهران دیده ام. امشب نیز در پردیس ملت و در سى و چهارمین جشنواره بین المللى فیلم کوتاه تهران چند فیلم کوتاه را با تماشاگران دیدم.
فیلم کوتاه جانِ سینماست. فیلم کوتاه هنریترین و ارزشمندترین اثر سینماییست، سینما بدون فیلم کوتاه معنا ندارد و ریشه درخت صد و اندی سالهی سینما چیزی جز فیلم کوتاه نیست. رویکرد نسل نو به کوتاه گفتن، کوتاه خواندن، کوتاه نوشتن و کوتاه دیدن حرکتی است از گزین محوری به جمع محوری. حرکتی از این باور قدیمی که در هر جمع یکی خردمند است و مدام و متوالی می گوید و می نویسد و نمایش می دهد و دیگران مخاطبانی گنگ و خاموش که نهایت حضورشان تاییدی کوتاه و فرمایشی است. حرکت از این باور قدیمی به سمت عملی کردن نگاه دیگر که می گوید”همه چیز را همگان دانند”. نگاه نخست نگاهی مونولوگ محور یا تک گویانه است و نگاه دوم نگاهی دیالوگ محور -دو گویانه- است.این تنها در گفتار و نوشتار صادق نیست؛ در عرصه ی فیلم هم صدق می کند.
کم گویی و گزیده گویی ویژگی های بارز و پسندیده ی نسل نو سینمای جوان است که به آن ها امکان گفت و گو را می دهد؛ امکانی که در نسل های پیشین به ندرت فراهم می شد. باید ظهور این نسل و امکانات تکنولوژیک ارتباطی همزاد این نسل را به فال نیک گرفت و از فرصت و موقعیت ایجاد شده در سینما بهترین فایده را برد. امکان تکنولوژیک امروزه به انسان اجازه می دهد در گفت و گو، به اطرافیان فیزیکی خود محدود نماند و با مخاطبانی در سراسر جهان گفت و گو کند و ایده هاى خلاقانه اش را با دیگران به اشتراک بگذارد. هم چنین این امکان تکنولوژیک چنان گسترده و در دسترس است که هر علاقمندى می تواند فیلمسازى را تجربه کند.
فیلم کوتاه حیطهی جوان تر هاست، فیلم کوتاه جایگاه موجزگویی، خلاقیت و تجربهگرایی است. آیندهی سینمای حرفهای متعلق به همین جوانهایی است که امروز در سراسر ایران فیلم کوتاه میسازند. در سینماى ایران فیلم کوتاه الگوهای زیبایی ارائه داده و آثار ارزشمندی پدید آورده است که زمینه ساز سینمای داستانی و حضور گسترده تر فرهنگ و هنر این سرزمین در عرصه جهانى شده است.
امروز فیلم کوتاه ایران در اوج بالندگیاش قرار دارد و بیشترین افتخارات داخلی و خارجی و تربیت نیرو، حاصل موجودیت آن است. با توجه به این پتانسیل، لازم است به ریشههای سینمای ایران بیشتر ارج گذاشته و فرصت نمایش فیلم هاى کوتاه در سالن هاى سینما، تلویزیون و شبکه هاى مجازى فراهم شود. مخاطبان سینما، فیلم کوتاه را دوست دارند، فرصت دیده شدن این فیلمها باید فراهم شود.
احمد مسجد جامعى – ٢٨ مهر ١٣٩۶
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- جشنواره فیلم کوتاه تهران به ایستگاه پایانی رسید/ معرفی برگزیدگان
- معرفی نامزدهای چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران
- آثار راهیافته به پیچینگ حرفهای جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- فیلمهای راهیافته به مسابقه سینمای بینالملل چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شدند
- عکاسان راهیافته به مسابقه و نمایشگاه عکس «ایران من» اعلام شدند/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار مستند راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- آثار تجربی راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- کتاب «چهلسالگی جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران» منتشر میشود؛ تاریخنگاری و فیلمنگاری یک رویداد جوان اما قدیمی
- در یک نشست رسانهای مطرح شد؛ دغدغه کارگردان باید فقط ساخت یک فیلم خوب باشد/ ما در قبال این فرهنگ مسئولیم
- آثار اقتباسی سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- ده فیلم کوتاه اکران آنلاین میشوند
- با معرفی هیات انتخاب و داوری بخش آثار تجربی؛ فیلمهای تجربی راهیافته به سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- با معرفی هیات انتخاب بخش آثار داستانی؛ فیلمهای داستانی راهیافته به سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای شش فیلم کوتاه داستانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- اکران مردمی فیلم زودپز / گزارش تصویری
آخرین ها
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد
- عرضه یک فیلم کوتاه با بازی هوتن شکیبا در شبکه نمایش خانگی
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- راهیابی «بی سر و صدا» به جشنواره ویتنامی
- فیلم کوتاه «برادر» واجد شرایط اسکار شد