محمد صالحعلا در شمارهی شماره جدید ماهنامه هنرهای نمایشی «پاراگراف» ویژه مهر و آبان یادداشتی برای هما روستا نوشته است.
به گزارش سینماسینما، محمد صالح علا در بخشی از یادداشت خود آورده: «هنگامی که خانم هما روستا مُردند، ما، هر سه نفر بیصدا بیصدا ایشان را تحسین میکردیم، خانم روستا، زیبا مُردند، مانند آن قوی سفید، قویی که همه عمر بیصداست، تنها لحظه مرگ او از یک عاشقانه میخواند، او میخواند، تا بمیرد.»
«خانم روستا مُردند و ما با چشمهای گریان ایشان را تماشا میکردیم که چه زیبا، چه هنرمندانه میمُردند، من به مرغ دریایی فکر میکردم… شاگرد دبیرستانی بودم، موسیقی کار میکردم با نوازنده جانی دوست شدم که برادر خانم روستا بود، خود ایشان را از دورها میشناختم که همیشه همه چیزهای خوب در دورهایند، آسمان ستارهها، ماه، گندمزارها، یا از دورها آمدهاند، مثل نسیمها، بارانها و برفها، طوفانها و پاییزها، پیشپیش داستان پدرشان را شنیده بودم، آن هم از کسی که نمیخواهم اسماش را بگویم، شاید از خودم شنیده بودم، میدانستم خانم روستا هم از دورها آمدهاند، از دانشکده دراماتیک بخارست رومانی، اول رفتند به سمت ترجمه، یکی دو تا از ترجمههایش را دیده بودم، بعدا که دانشجوی دانشکده دراماتیک بودم اغلب با استاد سمندریان میآمدند سرکلاس کارگردانی، هر دوی ایشان از سبزان کشمیر بودند، منشی دانشی داشتند، معاشرت با آنها یکی از پروژههای بزرگ زندگیام بود و حالا هر سال پاییز که پوشالهای حافظهام را عوض میکنم، کسانی را که دوست دارم روشنتر به یاد میآورم.»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عرضه مستندی درباره محمد صالحعلا/ به امید بهبودی حال کارگردان اثر
- حامد بهداد و رضا کیانیان از یک «استاد» گفتند
- «برف آخر»؛ فیلمی دوپاره
- تولد بیضایی و یک سکانس طلایی (۱۰)/ هومن منتظری
- برشهای کوتاه/ صحبتهای پرویز پورحسینی در سمینار «هماندیشی چالش کارگردان و بازیگر»
- ساخت اولین سالن روباز تئاتر با یاد هما روستا
- خاطرهای که غزاله سلطانی از آخرین وداع عزتالله انتظامی با حمید سمندریان منتشر کرد + ویدئو
- فیلمهایی با مضمون شیوع ویروس + ویدئو
- تمام وسوسههای زمین، فیلمی برای ایام کرونا
- مجریان برنامه تحویل سال تلویزیون چه کسانی هستند/ آغاز یک رقابت
- مرضیهبرومند: همه به من ارادتدارند اما پول نمیدهند
- ماندگارترین نقش های زن در فیلم های سینمای دفاع مقدس/ویدئو
- در پنجمین جشن آکادمی سمندریان چه گذشت؟
- یادی از حمید سمندریان با پخش تلهتئاتر «به سوی دمشق» از تلویزیون
- خاطرات امیر جعفری از اکبر رادی و حمید سمندریان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





