به گزارش سینماسینما، آیین رونمایی و معرفی کتاب های «هامون» و «آژانس شیشه ای» از مجموعه کتاب «نقد سینمای ایران» نوشته سعید عقیقی در تالار سیف الله داد خانه سینما برگزار شد.
مجموعه تک نگاری «نقد سینمای ایران» که به تازگی این دو کتاب از آن منتشر شده شامل نقد، تحلیل و بررسی فیلمهای مهم و تاثیرگذار سینمای ایران است.
سعید عقیقی نویسنده این کتاب در ابتدای جلسه با اشاره به این که کتاب «آژانس شیشهای» ۲۰ سال پیش نگاشته و منتشر شد، اظهار خوشحالی کرد که حالا توانسته مجددا و با رویکردی تازه هم این کتاب را بازنویسی کند و هم عناوین دیگری از جمله «هامون» به مجموعه تک نگاری نقد سینمای ایران اضافه کند.
وی همچنین با اظهار امیدواری از اینکه این مجموعه تا ۱۰ عنوان ادامه یابد، گفت که ممکن است من با هیچ یک از ایدئولوژی های درون هیچ یک از این دو فیلم کمترین توافقی نداشته باشم، این به هیچ وجه مهم نیست؛ مهم استدلال هایی است که من در نقد و تحلیل خودم از این فیلمها بیان کرده ام.
او به این نکته هم اشاره کرد که کسانی که به عنوان اسطورههای سینما از آن ها یاد میکنیم، در فضای نقد فیلم اصولا عناصر مقدس و غیرقابل نفوذی نیستند. مهم استدلال منتقد است که نظرات خودش را چگونه توضیح میدهد.
خسرو دهقان نویسنده، روزنامه نگار و منتقد سینما یکی از سخنرانان این برنامه بود.
وی ضمن انتقاد از وضعیت نشر و تیراژ در ایران در عین حال با ارائه آماری گفت: همین که تعداد کتاب از ۳۰۰ عنوان در دهه ۵۰ به حدود ۴۰ هزار عنوان در سال ۱۳۹۵ رسیده جای خوشحالی است.
دهقان همچنین با بیان این که غالبا کتابهای سینمایی به صورت پراکنده و با هزینههای شخصی منتشر میشوند، از این که یک ناشرجدی اقدام به انتشار ادامه دار کتاب در حوزه ی سینما کرده است اظهار خرسندی کرد.
وی در پایان سخنان خود روشهایی را برای انتخاب کتاب مناسب برشمرد و ضمن تمجید از ظاهر کتابهای «هامون» و «آژانس شیشهای» تاکید کرد: نقد یک فیلم و کتاب درباره یک فیلم، هویتی مستقل از خود فیلم دارد. می توان یک فیلم را دوست نداشت ولی از مطالعه نقد و تحلیل دیگران دربارهی آن لذت برد.
سخنران دیگر این مراسم، امیرحسین سیادت منتقد سینما بود که ضمن تقدیر از پرکاری و جدیت عقیقی در حوزه کتاب، سخنان خود را این گونه آغاز کرد که هر یک از این ۲ فیلم اهمیت خاصی دارند، چون آینه ی دوران خود هستند.
وی در ادامه در قیاس تک نگاری فیلم و نقدهایی که معمولا در زمان اکران یک فیلم در مجلات سینمایی به چاپ میرسند اظهار کرد که حسن تک نگاری در این است که زمان کافی از نمایش فیلمها گذشته و منتقد میتواند به دور از هیاهوهای اولیه، انچه را درباره فیلم میاندیشد، به رشته تحریر درآورد.
سیادت گفت که در زمان نمایش «هامون» تریبونها محدود بود و منتقدانی که همیشه از همه فیلمها بدشان میآید از این فیلم هم بدشان آمد و منتقدان جدیتر سینما هم خیلی فیلم را جدی نگرفتند اما به نظر میرسد که این فیلم در گذر زمان تازه دارد درک و شناخته میشود و انتشار کتاب «هامون»، گواهی بر این مدعاست.
همچنین مهران کاشانی نویسنده و فیلمنامه نویس نیز در سخنانی به شرح نقد این ۲ کتاب پرداخته و گفت که آنچه سعید عقیقی در این ۲ کتاب انجام داده، چیزی فراتر از نقد صرف است. او در این کتاب ها کاری تحلیلی انجام داده و مخاطب در کتاب با نکاتی مواجه است که جنبههای اموزشی دارد. کتاب لایههای متعدد فیلم را میشکافد و باعث میشود حتی مخاطبی که ممکن است بارها فیلم را دیده باشد، همچنان از کتاب بیاموزد.
وی همچنین اشاره داشت که عقیقی در کتاب، نگاهی تحلیلی به سینمای فیلمساز دارد و تاثیرات متقابل فیلم و بستر فرهنگی و اجتماعی زمان تولید فیلم را بر یکدیگر توضیح میدهد.
این مراسم که میزبان سیروس الوند، رضا مقصودی، حسن حسندوست، حبیب رضایی، کامران ملکی و تنی چند از منتقدان و نویسندگان سینمای ایران بود، با استقبال علاقمندان سینما و حوزه کتاب و نقد برگزار شد.
کتاب های «هامون» و «آژانس شیشه ای» ۲ کتاب از مجموعه «نقد سینمای ایران» به قلم سعید عقیقی منتقد و نویسنده سینمای ایران است که به همت نشر سفیدسار (ناشر تخصصی حوزه سینما) چاپ و روانه بازار نشر شده است.
منبع: ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگوی کیوان کثیریان با همایون اسعدیان و سعید عقیقی در برنامه «خط فرضی»: عدهای دوست ندارند چهره واقعی جامعه را در سینما ببینند/ معاصر بودن از دموکراسی و احترام به حق دیگران میآید
- نمایش فیلم «چیغ» در نشست ماهانهی «مستندهای ایرانشناسی»
- نقشی بر آب/ مروری بر کارنامه بازیگری بیتا فرهی
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد: تئاتر مهمتر از همه منازعات سیاسی است
- «مفیستو» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- در سومین نشست «بازیابی» مطرح شد؛ نسبت سینماگران و قدرت؛ از فردین تا حاتمیکیا
- با حضور امیر اثباتی، وحید جلیلوند و سعید عقیقی؛ مداخلهی هنرمند سینما در صورتبندی امروز و فردا بررسی میشود
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ این ظرایف و جزئیات تصادفی نیست/ فیلمسازانی که تاوان میدهند
- «ساعتها» در سینماتک خانه هنرمندان اکران و بررسی میشود
- تربیت ذوق عامه؛ از «هامون» تا «تومان»/چطور سینماروی ایرانی به سمت فیلمهای عامهپسند سوق داده شد
- سعید عقیقی: «قهرمان» در کنار «جدایی نادر از سیمین» کاملترین فیلم اصغر فرهادی است/ ریسک بزرگ فیلمساز در استفاده از میزانسن تازه
- در لایو «دوشنبههای سینما» خانه هنرمندان مطرح شد/ سعید عقیقی: سینما دارد جور همه تفرجگاهها را میکشد
- معرفی «نان روزانه ما» به قلم سعید عقیقی/ تصویر تلاش برای بقا در یکی از آثار کلاسیک مرمتشده
- سینما و دههای که شصت بود!
- رساله فلسفی در باب هانکه/ نگاهی به کتاب «سینمای آزار»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش