سینماسینما، یاسمن خلیلى فرد:
“سمفونى نهم” نام جدیدترین فیلم محمدرضا هنرمند است که پس از نه سال دورى وى از سینما در جشنواره فیلم فجر به اکران درآمد.
فیلم به مثابه آثار پیشین این کارگردان در ژانر فانتزى ساخته شده است. “سمفونى نهم” عنوان یکى از مشهورترین سمفونى هاى بتهوون است که به سمفونی مرگ نیز شهرت دارد و این همان مضمون اصلى فیلم است.
آنچه “سمفونى نهم” را از دیگر فیلمهایى که درباره مرگ ساخته شده اند متمایز مى کند، نگاه فانتزى و لحن طنزآمیز آن نسبت به این مقوله ى تلخ و تاریک است.
هنرمند در “سمفونى نهم” با نگاهى تاریخى مرگ بسیارى از بزرگان تاریخ این سرزمین را از کورش کبیر گرفته تا رابعه بنت کعب و امیرکبیر به تصویر مى کشد و به سراغ افراد عادى هم مى رود.
“سمفونى نهم” توانسته است با طرح یک موقعیت خلاقانه از مرگ، با نگاهى تاریخى و معناگرایانه به این مقوله بپردازد و مخاطب را با اثرش همراه و همسو کند.
نباید فراموش کرد که فیلمى چون “سمفونى نهم” با این پروداکشن عظیم، قطعا نیازمند تسلط فیلمساز بر موقعیتهاى تاریخى، شناخت کاراکترها و توانمندى او در ایجاد تمایز در برهه هاى مختلفى از تاریخ به لحاظ ویژگى هاى زیستى، فرهنگى و … بوده است که این رخدادها در آن اتفاق افتاده اند و هنرمند با کارگردانى و اجراى دقیق و مهندسى شده اى با مهارت از عهده این بخش مهم برآمده است.
فیلم همچون دیگر آثار مشابه بازیگران متعددى دارند. در برخى از انتخابها شاهد غافلگیرى هایى هستیم، مثلاً نقشى که پژمان بازغى با گریمى خاص و متفاوت ایفا کرده است؛ در عین حال بعضی دیگر از بازیگران، همچون حمید فرخ نژاد (که اتفاقا بازى بسیار خوبى دارد) را پیش تر در نقش هاى مشابه دیده ایم.
“سمفونى نهم”، با تمام ویژگی هاى مثبت و منفى اش که پس از جشنواره و به هنگام اکران عمومى فیلم باید مورد بررسى دقیق ترى قرار گیرند یک حسن بزرگ دارد و آن ژانر به شدت متفاوت و نایاب آن است که غنیمتى بزرگ خصوصاً در سالهاى اخیر به حساب مى آید. فیلمى که در روایت قصه اش موفق است و هرگز دچار چندپارگى نمى شود و ضمناً پایانى مشخص و محتوم دارد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به فیلم «سمفونی نهم»/ همراهی فرشته با انسان
- محمد رضا هنرمند : سینما بهدست نااهلان افتاده
- گزارش فروش هفتگی سینمای ایران/ ردپای قطعی اینترنت
- ممیزی فیلم روی پرده «سمفونی نهم» و توقف اکران در قم
- آمار فروش سینمای ایران/ «مطرب»، صاحب عنوان دارنده بیشترین مخاطب این هفته
- «سمفونی نهم» و ۴ فیلم دیگر به سینماها میآیند
- روایتهای فانتزی از مرگ/ نگاهی به فیلم «سمفونی نهم»
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- چه کسی ضربه فنی شد؟/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- صحبتهای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی / وقتی میتوان از ظرفیت سینما برای پیشرفت کشور استفاده کرد
- «تجلی اراده ملی»، سی و هفتمین دفتر جشنواره فیلم فجر را بست
- نگاهی به دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «قسم»
- نگاهی به فیلم «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی/ دل خوش سیری چند؟
- نگاهی اجمالی به سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر / سینمای بی ادعا و مدعیان بی شمار
- نگاهی به لیست کسانی که در جشنواره درخشیدند ولی داوران آنها را ندیدند/ جا ماندههای جشنوارهی سی و هفتم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





