سینماسینما، محمدرضا مقدسیان
برای این قلم که عاشقانه سینما را دوست دارد و بخشی از علاقهمندی و لذتی که از سینما برده به واسطه تماشای فیلمهای مسعود کیمیایی بوده، صحبت کردن درباره او بعد از ساخت فیلم «خون شد»، یکی از سختترین کارهاست. مسعود کیمیایی در سالهای اخیر فیلمهای خوبی نمیسازد. دست کم در تمام فیلمهای متاخر او، میتوان سکانس و لحظات به یاد ماندنی، جستجو کرد اما خون شد همان اندک نقاط روشن را هم ندارد. مسعود کیمیایی سقف بیحوصلگی خود را با «خون شد» تجربه میکند.
من فیلمنامه این فیلم را قبل از اینکه ساخته شود خوانده بودم، فیلمنامه، فیلمنامه خوبی نبود اما افتضاح هم نبود. این احتمال وجود داشت اگر مسعود کیمیایی آن حوصله، انگیزه، انرژی و رمق گذشته را داشت میتوانست از آن فیلمنامه متوسط، یک فیلم متوسط قابل قبول بسازد، اما مسعود کیمیایی دیگر حال فیلم ساختن هم ندارد و فیلمسازی برای او مثل یک نفس کشیدن شده برای اینکه فقط باشد.
به عنوان کسی که به فیلمهایی کیمیایی علاقه دارم، فیلم «خون شد» یکی از بدترین و افتضاحترین فیلمهای اوست. مسعود کیمایی در این فیلم حتی توان اینکه موقعیتهایی را با استفاده از قاب بندی، استفاده از نور و لنز را ایجاد کند، ندارد. میتوان گفت کیمیایی خیلی شلخته و بیحوصله موقعیتهای «خون شد» را خلق کرده است.
یکی دیگر از نکاتی که لطمه شدید به «خون شد» زده، انتخاب بازیگر آن است. به هیچ وجه هیچکدام از بازیگرهای فیلم حتی نزدیک بازیگران دیگری که در فیلمهای حتی بد مسعود کیمیایی ایفای نقش کردهاند، نیستند. همین مسئله آن اندک امیدی که برای اتفاق افتادن لحظات به یادمادنی در فیلم را از بین برده است. حضور بازیگران و هنرورها که لحن کیمیایی را نشناختهاند و تنها ادای بازیگران بزرگ فیلمهای او را در میآورند، به سقوط هرچه بیشتر این فیلم کمک کرده است.
هسته و مفهوم اصلی کیمیایی روی آن دست گذاشته مثل تمام فیلمهای گذشته آن بر پایه اهمیت رفاقت، خانواده، حق طلبی و انسان بودن است اما تمام اینها را باید به سختی در این فیلم جستجو کرد. حتی مفاهمیی مثل لالهزار ، کبریت توکلی و … در این فیلم به شکل مضحک استفاده شده است. با وجود اینکه مسعود کیمیایی ای که بود را بسیار دوست داشتم، کاش خون شد، ساخته نمیشد.
منبع: سانس ویژه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تبعید سایهها/ جهان کیمیایی در «خون شد»
- اصالت
- مخالفت سرمایهگذار «خون شد» با اکران این فیلم
- «خون شد» به کارگردانی مسعود کیمیایی روی پرده میآید
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- آن سه کام حبس لعنتی/ نگاهی به فیلم سه کام حبس
- نگاهی به فیلم عنکبوت/ همه چیز در سطح
- گفتوگو با مجید مجیدی/ نباید فضا را خشن کنیم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





