سینماسینما، محمدرضا مقدسیان
برای این قلم که عاشقانه سینما را دوست دارد و بخشی از علاقهمندی و لذتی که از سینما برده به واسطه تماشای فیلمهای مسعود کیمیایی بوده، صحبت کردن درباره او بعد از ساخت فیلم «خون شد»، یکی از سختترین کارهاست. مسعود کیمیایی در سالهای اخیر فیلمهای خوبی نمیسازد. دست کم در تمام فیلمهای متاخر او، میتوان سکانس و لحظات به یاد ماندنی، جستجو کرد اما خون شد همان اندک نقاط روشن را هم ندارد. مسعود کیمیایی سقف بیحوصلگی خود را با «خون شد» تجربه میکند.
من فیلمنامه این فیلم را قبل از اینکه ساخته شود خوانده بودم، فیلمنامه، فیلمنامه خوبی نبود اما افتضاح هم نبود. این احتمال وجود داشت اگر مسعود کیمیایی آن حوصله، انگیزه، انرژی و رمق گذشته را داشت میتوانست از آن فیلمنامه متوسط، یک فیلم متوسط قابل قبول بسازد، اما مسعود کیمیایی دیگر حال فیلم ساختن هم ندارد و فیلمسازی برای او مثل یک نفس کشیدن شده برای اینکه فقط باشد.
به عنوان کسی که به فیلمهایی کیمیایی علاقه دارم، فیلم «خون شد» یکی از بدترین و افتضاحترین فیلمهای اوست. مسعود کیمایی در این فیلم حتی توان اینکه موقعیتهایی را با استفاده از قاب بندی، استفاده از نور و لنز را ایجاد کند، ندارد. میتوان گفت کیمیایی خیلی شلخته و بیحوصله موقعیتهای «خون شد» را خلق کرده است.
یکی دیگر از نکاتی که لطمه شدید به «خون شد» زده، انتخاب بازیگر آن است. به هیچ وجه هیچکدام از بازیگرهای فیلم حتی نزدیک بازیگران دیگری که در فیلمهای حتی بد مسعود کیمیایی ایفای نقش کردهاند، نیستند. همین مسئله آن اندک امیدی که برای اتفاق افتادن لحظات به یادمادنی در فیلم را از بین برده است. حضور بازیگران و هنرورها که لحن کیمیایی را نشناختهاند و تنها ادای بازیگران بزرگ فیلمهای او را در میآورند، به سقوط هرچه بیشتر این فیلم کمک کرده است.
هسته و مفهوم اصلی کیمیایی روی آن دست گذاشته مثل تمام فیلمهای گذشته آن بر پایه اهمیت رفاقت، خانواده، حق طلبی و انسان بودن است اما تمام اینها را باید به سختی در این فیلم جستجو کرد. حتی مفاهمیی مثل لالهزار ، کبریت توکلی و … در این فیلم به شکل مضحک استفاده شده است. با وجود اینکه مسعود کیمیایی ای که بود را بسیار دوست داشتم، کاش خون شد، ساخته نمیشد.
منبع: سانس ویژه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تبعید سایهها/ جهان کیمیایی در «خون شد»
- اصالت
- مخالفت سرمایهگذار «خون شد» با اکران این فیلم
- «خون شد» به کارگردانی مسعود کیمیایی روی پرده میآید
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- آن سه کام حبس لعنتی/ نگاهی به فیلم سه کام حبس
- نگاهی به فیلم عنکبوت/ همه چیز در سطح
- گفتوگو با مجید مجیدی/ نباید فضا را خشن کنیم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
آخرین ها
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی در جمع نامزدهای نهایی اسکار
- معرفی نامزدهای تمشک طلایی؛ «جوکر ۲» با ۷ نامزدی پیشتاز بدترینهای سال شد
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند