سینماسینما، حسن شریعتی:
آرش لاهوتی داستان زنی را روایت می کند که می خواهد قائم به ذات خودش باشد و در برابر جامعه مردسالار و هم صنفی هایش مبارزه کرده وروی پای خودش بایستد. فیلم در میان باغهای پرتقالی شمال و در واقع بر محوریت پرتقال می چرخد. زنی که تصمیم دارد تا ثمر ده ها هکتار درخت پرتقال را در مدت زمان ده روز در ازای سرمایه زندگی اش برای نشان دادن خود تحویل دهد.
اما بروز مصایب و مشکلات پیدرپی برای او مانع از رسیدن به هدفش نمی شود. زنی که در خانه با مرد خود نیز به سردی برخورد می کند انگار که این مرد چون اطرافیان و رقبای کاری از یک جنس باشند. رفتار سرد و بی روح زن با مرد خود او را مجبور می کند تا آکواریوم جذابیتهای ذهنی اش را با ماهیان رنگ وارنگ گسترش دهد. به نظر می رسد کارگردان از به تصویر کشیدن فضای نارنجی درختان پرتقال و سرسبزی شمال به عمد میگذرد تا بیشتر زن را در معانی روانشناسانه رنگ نارنجی ازقبیل تحریک کردن، شجاعت ، اقدام به عمل و توانایی روبه روشدن با واقعیت هاومشکلات زندگی را به تصویر بکشد. قصه فیلم اگر چه آبستن حوادث متعددی است اما نسبت به واکاوی و پیشینه اتفاقات ناشی آنها چندان تمایلی ندارد.
بیش از نیمی از تصاویر فیلم را مدیوم شات های از بازیگر زن تشکیل می دهد که عامدانه سعی دارد زن قصه را مقتدر نشان دهد، وقتی اقتدار او هنگامیکه در دام توطئه رقبا گرفتار می شود می شکند. واینجاست بعد از آنهمه دردسر روی دیگر زندگی زن خود را نشان می دهد. برای پیروزی در این میدان باید مردی هم در کنارت باشد روزهای نارنجی از دوگانگی مرد و زن به یگانگی اقتدار و قدرت میرسد. و برخلاف ظاهر داستان که مردی منفعل را به تصویر می کشد در انتها مردی را می بینیم که بدون او روزهای نارنجی از راه نمی رسند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تحلیل روانشناسی فیلم ها در ایام نوروز /از حکایت دریا تا روزهای نارنجی و بنفشه آفریقایی
- «روزهای نارنجی» در شبکه نمایش خانگی + تیزر
- آمار فروش «روزهای نارنجی» در اکران آنلاین
- هدیه تهرانی، علی مصفا و مهران احمدی با «روزهای نارنجی» در اکران آنلاین + تیزر
- روزهای پرالتهاب/ نگاهی به فیلم «روزهای نارنجی»
- کوتاه درباره پنج فیلم روی پرده و نمایش خانگی
- اکران روزهای نارنجی در ۱۴ شهر دنیا، همزمان با روز جهانی زن
- جایزه بهترین فیلم از جشنواره یاری سوئد برای «روزهای نارنجی»
- «روزهای نارنجی» به بارسلون میرود
- ۳ فیلم ایرانی در راه جشنواره اسپانیایی
- نگاهی به فیلم «روزهای نارنجی»؛ نمایش در آمده در سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- چه کسی ضربه فنی شد؟/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- صحبتهای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی / وقتی میتوان از ظرفیت سینما برای پیشرفت کشور استفاده کرد
- «تجلی اراده ملی»، سی و هفتمین دفتر جشنواره فیلم فجر را بست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





