سینماسینما، شهرام اشرف ابیانه:
دیدن این فیلم جرم است. چیزی سراسر نفرت به نام فیلم
فیلم سس یهودی را یادتان است. سالها پیش یک فیلم ضد سامی بود در سینمای نازی. نفرتی که در آن فیلم موج میزد با میهن پرستی گره خورده بود. وظیفه ای خطیر را گوشزد میکرد که سال ها بعد نتایجش را همگان دیدند. سال ها بعد آن فیلم، در شرایطی که کشور نیاز به ثبات دارد، در حالی که مسوولین اجرایی کشور هر کاری میکنند تا تنش را از آنچه هست بیشتر نکنند، در شرایطی که وفاق ملی حرف اصلی هر گفتمانی باید باشد یک نسخه رنگ و رو رفته از آژانس شیشه ای سربرآورده تا فریاد کاری جدی و انقلابی سر دهد. فیلم به دلیل شور تند سازندگانش به ضد خود تبدیل میشود. چیزی را نفی میکند که ظاهرا قهرمانش برای دفاع از آن اسلحه دست گرفته. عجیب است که جامعه تغییر کرده، قیصر قمه کش و عربده زن نمیخواهد.
دوستان تولید کننده اما در فکر دیگرند. اینکه انقلابی جلوه کنند. سازندگان که تکلیفشان مشخص است. بازیگران بعضا خوش نام که نام و اعتبارشان را در این فیلم سراسر نفرت و تهوع اور گذاشته اند براستی مایه شرمساری اند.
هدف از ساخت چنین فیلمی در چنین شرایطی چیست؟ ناموس و و طن دوستی بهانه است. هدف نفرت پراکنی است علیه چیزی که دوستان فیلمساز فکر میکنند نباید باشد. جالب آنکه خودشان هم نمیدانند پی چه اند.
اینان را کامیکازه مینامند. خود را به هدف میزنند. نیت، نابودی هدف است. هدف حالا هر چه میخواهد باشد.
از وقار و متانت ظاهری آژانس شیشه ای هم خبری نیست. قصد اصلی نمایش عصیانی کور است که چون تحقیق جامعه شناسی و حقیقتی پشت ان نیست راه به ریشه نمیبرد. پس در همین فریاد مستانه باقی می ماند.
سونامی. میلاد صدر عاملی
با همهی وجودت جنگیدهای، اما جملهای که مثل پُتک مغزت را میشکافد این است که «باید ببازی.» از اینجا به بعد با خودت و دنیا هم لج میکنی. ، اصلاً سرت درد میکند برای خودزنی. آنقدر حجم سنگینِ مشتهای حریفانت را روی تیغهی نازک بینیات تاب میآوری که دیگر اگر مشت نخوری چیزی کم خواهی داشت. اگر در آینه، پای چشمانت پارگیِ انباشته از خونِ لختهشده نبینی، به خود-بودنت شک میکنی.
یک درام ورزشی با دو قهرمان از دو نسل و از دو پایگاه اجتماعی متفاوت. فیلم خوش آب و رنگی است با فیلمنامه ای که میتوانست بهتر از این باشد. فیلمساز تکلیفش را با تماشاگر مشخص کرده. میخواهد سرگرمش کند و در عین حال پیش و پا افتاده نباشد. در هدفش هم موفق است. به نیت سازندگانش احترام میگذاریم و ورود سازنده اش را به سینمای حرفه ای خوش آمد میگوییم.
سمفونی نهم
با سمفونی نهم حتی تا پایان به کام مرگ فرو روی، دیگر هراسی نداری. این شاید همه حرف فیلم باشد از کارگردانی که همه جور فیلمی ساخته.
یک عشق کهنه که حالا یک رازِ کهنه است. زنی که با دلهرهی بسیار، دست به کاری خلاف میزند. آنهم خلافی سنگین. کارهای محمدرضا هنرمند دیدنی اند. هر چند همیشه چیزی کم دارند. همین که فیلم وقت تماشا اذیتت نمیکند جای شکرش باقی است. سمفونی نهم را در لیست انتظار کارهای قابل تحمل سال آتی میگذاریم. به حتم در موقع اکران و دور از هیاهو و جنجال چیزهای بهتری در آن بیابیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی برگزیدگان جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی ایران/ فوتبال ۱۲۰، بهترین برنامه ورزشی از نگاه مردم
- دیدن این فیلم، وقت تلف کردن است
- پاسخ جشنواره جهانی فیلم فجر به ادعای دستاندرکاران «دیدن این فیلم جرم است»/ شبههافکنی غیرواقعی درباره جشنواره
- «سونامی» برنده جایزه ویژه گیرلانده شد
- نامزدی «جهان با من برقص» و «سونامی» در جشنواره فیلم ولز
- «جهان با من برقص»، «سرکوب»، «سونامی» و «قصر شیرین» در جشنواره بینالمللی فیلم ولز
- جدیدترین خبرها از شبکه نمایش خانگی/ عرضه «خروج» و «سونامی»
- نگاهی به فیلم «سمفونی نهم»/ همراهی فرشته با انسان
- «باخت اجباری»/ نگاهی به فیلم «سونامی»
- فیلمهای سینمایی راهیافته به بخش مسابقه جشنواره ورزشی اعلام شدند
- میلاد صدرعاملی: سینما پر شده از فیلمهایی با شوخیهای جنسی/ تماشاگران سونامی راضی بیرون میآیند
- ماجرای سکانس جنجالی در فیلم سونامی درباره بازی کردن با اسراییل
- محمد رضا هنرمند : سینما بهدست نااهلان افتاده
- گزارش فروش هفتگی سینمای ایران/ ردپای قطعی اینترنت
- ممیزی فیلم روی پرده «سمفونی نهم» و توقف اکران در قم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





