سینماسینما، زهرا مشتاق:
ساخت فیلم های ورزشی خیلی سخت است و در سینمای ایران بسیار کم تجربه شده است . در سینمای جهان ، البته که نمونه های فراوان و موفقی داشته است ؛ اما از میان فیلم سازان ایرانی تعداد اندکی گرایش به ساخت چنین فیلم هایی داشته اند .
خوب بودن سونامی با توجه به این که اولین کار کارگردانش است مورد توجه نیست . سونامی خوب است ؛ چون واقعا خوب است .
فیلمی پر کشش و جذاب با لحظاتی نفس گیر . فیلم قصه تازه ای ندارد . رقابت دو ورزشکار برای یک سهمیه . سهمیه المپیک . اما قصه خوب تعریف می شود . در دهان قشنگ می چرخد . خوب بازی می شود . حسابی پیچ و تاب داده می خورد و شکل بازی هر دو قهرمان ، نمایش این چالش را عمیق تر و برهنه تر می سازد .
قصه های فیلم به طور موازی تعریف می شود . قهرمانی که به اجبار می بازد ، دختری که عاشق ورزش قهرمانی است و نمی تواند ادامه دهد و قهرمان مغروری که فقط به المپیک فکر می کند . مثلثی که داستان هایش قدرت همراهی ایجاد می کند .
قصه فیلم سختی های زندگی ورزشکاران حرفه ای را به خوبی نشان می دهد . محدودیت ها ، مشکلات ، زمین خوردن ها ، شکست ، غرور ، پیروزی ، رنج ، خوشی ، ناکامی …
دختری که عاشق بازی بسکتبال است ، اجازه ورود به تیم ملی ندارد . چون گرچه مادرش ایرانی است ، اما پدرش یک مهاجر افغان است . و همین یک مانع بزرگ در زندگی ورزشی اش ایجاد می کند . اما این مانع او را متوقف نمی کند . و او با انگیزه بیشتری می جنگد . تصمیم او و دو بازیکن دیگر برای شرکت در مسابقات آزاد جهانی ، که یک اتفاق واقعی است ؛ قدرت این چند دختر جوان را نشان می دهد . آن ها با کمک یک دوست که خبرنگار ورزشی است ، به یک حامی مالی معرفی می شوند و امکان حضور در یک مسابقه بسکتبال پیدا می کنند . حضوری که موجب یک تصمیم بزرگ در فدراسیون جهانی بسکتبال می شود : زنان مسلمان می توانند با حجاب بازی کنند .
یکی از صحنه های تامل بر انگیز ، حضور این سه دختر در چیزی شبیه یک کمیته انضباطی است . و دختری که حاضر به عذرخواهی نمی شود . چرا باید عذرخواهی کند ؟ بابت چه کاری باید معذرت بخواهد ؟ بابت افتخاری که بدون کمک رسمی دولت و با تلاش خودش آفریده ؟! آیا خروج او زندگی ورزشی اش را نابود خواهد کرد ؟
فیلم با تصویر زندگی مرتضا به این سوال پاسخ می دهد . مرتضا در جایی نامعلوم می جنگد و تا حد مرگ کتک می خورد . او زندگی اش را با شرط بندی می گذراند . و بهای شرط بندی جان اوست ، اعتبار و آبروی برباد رفته اش و تحقیر سختی که زندگی اش را فنا کرده است . او روزی می توانست قهرمان جهان شود . یک مرد طلایی . اما به او دستور داده شد که ببازد . چون اگر می برد باید با یک ورزشکار اسرائیلی مسابقه می داد و ورزشکاران ما این اجازه را ندارند . در سکانس های حذف شده یا ممیزی شده سونامی ، نظر ورزشکاران موافق و مخالف در قالب قصه بیان شده است . و نشان می دهد ، سینماگران نیز درست مثل ورزشکاران ناگزیر از پذیرش سانسور یا حتا خودسانسوری هستند . ممیزی هایی که می تواند آدم ها را از درون متلاشی کند .
اما به نظر می رسد سونامی می تواند و باید فرصت مناسبی برای چنین گفت و گویی باشد . زمانی برای شنیدن و دیده شدن نظرات مخالف و موافق . چرا که پیشینه چنین تصمیمی کاملا فردی بوده و رفته رفته چنان فراگیر شده که تبدیل به یک خط قرمز شده . سونامی یادآور همین خطوط قرمزی است که باید درباره اش حرف زد و آن را از میان برداشت . افزودن سکانس های حذف شده به فیلم ، می تواند نویدی برای حل مشکلی باشد که مساله اش را خودمان خلق کرده ایم . قهقهرا کشیده شدن زندگی شخصی و ورزشی مرتضا نتیجه همین دستورات بی دلیل است .
مرتضا هفت سال درخشان را از دست داده است ؛ اما با کمک دختر ورزشی نویسی که هنوز عاشق اوست ، از یادها نرفته . دختری که برای موفقیت و بلند شدن دوباره اش دست به هر کاری می زند . حتا اگر کارهایش موجب تنش و مشکلات جدی در زندگی یک ورزشکار دیگر باشد .
سونامی تصویری است دور تند ، از زندگی ورزشکاران حرفه ای . و فشارهای بسیار سختی که ناگزیر از تحمل آن هستند .
و مربی هایی که آنان نیز ناچار از همراهی کسانی هستند که بدون آگاهی و تخصص لازم ، نه تنها در تیم حضور دارند ، بلکه افاضات خود را لازم و اجرایی می دانند . مربیانی که درست به اندازه ورزشکاران تحت فشارهای شدید هستند و گاه ناچار از تبعیت . مربیانی که اطاعت می کنند و می مانند ؛ مقاومت می کنند و یا کسانی که رها می کنند و می روند .
سونامی به شکلی غیر مستقیم و در یک شبیه سازی کلی ، مشکلات ورزشکاران و مربیان کاربلد و حرفه ای را به کسانی نسبت می دهد که در راس فدراسیون ها مقام و پول های کلان می گیرند ؛ ولی هنوز به فدراسیون می گویند « فداسیون » .
سونامی یک « نود » سینمایی است .
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی برگزیدگان جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی ایران/ فوتبال ۱۲۰، بهترین برنامه ورزشی از نگاه مردم
- «سونامی» برنده جایزه ویژه گیرلانده شد
- نامزدی «جهان با من برقص» و «سونامی» در جشنواره فیلم ولز
- «جهان با من برقص»، «سرکوب»، «سونامی» و «قصر شیرین» در جشنواره بینالمللی فیلم ولز
- جدیدترین خبرها از شبکه نمایش خانگی/ عرضه «خروج» و «سونامی»
- «باخت اجباری»/ نگاهی به فیلم «سونامی»
- فیلمهای سینمایی راهیافته به بخش مسابقه جشنواره ورزشی اعلام شدند
- میلاد صدرعاملی: سینما پر شده از فیلمهایی با شوخیهای جنسی/ تماشاگران سونامی راضی بیرون میآیند
- ماجرای سکانس جنجالی در فیلم سونامی درباره بازی کردن با اسراییل
- پروانه نمایش «بیست و سه نفر» و سه فیلم دیگر صادر شد
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- چه کسی ضربه فنی شد؟/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- صحبتهای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی / وقتی میتوان از ظرفیت سینما برای پیشرفت کشور استفاده کرد
- «تجلی اراده ملی»، سی و هفتمین دفتر جشنواره فیلم فجر را بست
- نگاهی به دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «قسم»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





