سینماسینما، ابراهیم عمران
قدرت رسانه در همه ادوار تاریخ به هر نوعی که مد و رسم آن دوره می بود نشان از آن دارد که این پل ارتباطی بین توده مردم و حاکمیت ( از نوع سیاسی و اجتماعی) توان و یارای آن دارد تا در هر بزنگاهی؛ اثر گذرای مثمر ثمر داشته باشد. با این نگاه میتوان نگرش خاص رسانه ایی به فیلم “آبادان، یازده، ۶۰” مهرداد خوشبخت داشت. فیلمی که بر بستر پیام رسانی در دوره ای خاص در جنگ تاکید دارد. برهه ای که اگر قدرت رادیو در روحیه بخشی به مردم عادی و دور از جنگ نمی بود چه بسا سرنوشت جنگ دستخوش تغییرات شگرفی میشد. در حالی که در دوران ابر قدرتی رسانه های مجازی و شبه مجازی هستیم درک ساخت چنین فیلمی آسان تر و درونی تر میشود. آنگاه که گوش و چشم مردم شهری به رادیوی ملی آبادان است که خبرهای سقوط خرمشهر و حصر نزدیک آبادان را پوشش دهد. شخصیت مدیریت رادیو با بازی علیرضا کمالی به نحوی است که می توان از طرز دیالوگ و بیان اش دوره ای خاص در منطقه را لمس کرد. زمانی که هنوز نهادهای رسمی در کشور و به طریق اولی در مناطق جنگی نضج نگرفته اند و هر دم و دستگاهی با توجه به شرایط موجود، ساز خویش را میزد. که در این اثنا وجود نهادهای موازی در حاکمیت جزیی نیز نمودار است. هر چند فیلمساز به درستی ره در این ورطه ی چالش برانگیز نمی نهد؛ ولی می توان رگه هایی از دو دسته بودن آدمهای آن عصر را در سکانس هایی دید. درشخصیت مدیر اتاق رژی با بازی باور پذیر حسن معجونی، می توان همزمان حس وطن پرستی و آزاد منشی مشاهده کرد. فردی از اقلیت مذهبی که در کوران انقلاب از رادیو رانده میشود و در زمان نیاز بی چشمداشت خاص، به کمک رادیو ملی میآید. فردی غیر مسلمان و کراواتی. هنر فیلمساز در آن بود که بار عاطفی فیلم را زیاد گل درشت نشان نمیدهد. و داستان همسر بهمن که از تهران به آبادان می آید نیز به سادگی و آسانی روایت میشود. نه چندان که فکر تماشاگر و مخاطب بدان معطوف شود و نه آنچنان که نگاهی بدان نشود. در گیر و دار قدرت رادیو برای همبستگی ملی و میهنی همین بس که گروهی جانشان را فدا کردند تا ماجرای ” کوی ذوالفقاری” آبادان خلق شود و چه مدیومی از سینما بهتر که این مهم را به تصویر کشد. ضعفی که سالها در سینمای ما بوده و داستانهایی (واقعیت هایی) از این دست به بوته فراموشی سپرده شده بود. مگر در سینمای دنیا که درباره جنگ های اول و دوم جهانی آثار ماندگاری خلق نموده، از همین خرده روایت ها استفاده نکرده است؟ هر چند بضاعت پروداکشنی ما آن چنان نیست که زمان چنین واقعه ای را به درستی میزانسن بندی و دکوپاژ نماید که در این کار نیز استفاده از فیلم های مستند گواه آن است. ولی می توان فیلمهایی چنین ساخت و خرده پیرنگ های موجود در جنگ هشت ساله را به فیلمنامه هایی جان دار تبدیل نمود که حافظه جمعی مان به راحتی نسیان نگیرد و در اوج باشد. نگاه تک سویه به بانیان چنین اثری نیز در ورطه سیاسی بازی است که در این مقال، بیان اش نمی گنجد. فرکانسی که این اثر می فرستد به حتم در باور پذیری رسانه های امروز می تواند نقش شایانی ایفا نماید. رسانه هایی که هنوز هم یارای آن دارند که در همبستگی ملی و میهنی مان ، نقشی تعیین کننده داشته باشند؛ اگر بسان بهمن مدیر رادیو ملی آبادان بدان نگریسته شود که اکنون زمان پیوند دوباره رسانه اعم از رادیو و تلویزیون و روزنامه با مردم است. قدرت رسانه را باور کنیم که قدرت اش از گلوله بیشتر است که گلوله هماره بد است و رسانه هماره مانا و تاثیر گذار.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «آبادان یازده ۶۰» اکران آنلاین میشود
- مثل جوی آبی که جاری است/ نگاهی به «آبادان یازده ۶۰»
- سبک و لحنی خلاق و جدید/ نگاهی به فیلم «بیحسی موضعی»
- آغاز اکران «آبادان یازده ۶۰» در سینماها
- مجوز نمایش دو فیلم صادر شد
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- آن سه کام حبس لعنتی/ نگاهی به فیلم سه کام حبس
- نگاهی به فیلم عنکبوت/ همه چیز در سطح
- گفتوگو با مجید مجیدی/ نباید فضا را خشن کنیم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران